ANNONS
Annons

Minsta kamera med IBIS, lutbar skärm och hyfsat stor sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
Varfär inte skippa IBIS och kolla på Fujifilm X-E4 med 27mm pannkaka? Eller mekaniska manuella objektiv - finns ju massor små trevliga sådana.

Varfär inte skippa IBIS och kolla på Fujifilm X-E4 med 27mm pannkaka? Eller mekaniska manuella objektiv - finns ju massor små trevliga sådana.
Förutom storleken så gissar jag att Makten kanske hellre har en Nikon Z fc med Nikons pannkaka i så fall, så att han slipper X-transsensorn. Eller kanske till och med en Sony, Vissa av dem uppfyller kriterierna i rubriken, men är lika kul som att programmera inspelning på en gammal videobandare. Och objektiv finns det ändå en del av, även manuella.

Det här är ju en rätt specifik fråga. Frågeställaren har redan bl a en GFX-kamera om det är att jaga runt med stativ som är idén. Nu är det väl en smaksak, men jag hade hellre i det här läget skippat den lutbara skärmen och tittat på nya GR IIIx beroende på hur det nya objektivet beter sig. Men jag har förlikat mig med att GR-serien inte har en skärm man kan vinkla, och får stå och titta lite snett eller sätta mig på huk som med en kamera med vanlig sökare. Inte hundraprocentigt smidigt, men så länge det inte är för ljust går det hyfsat. De med stabilisering har även "Pentax-funktionen" att hjälpa till att räta horisonten lite med hjälp av stabiliseringen, om man vill.

Pana gx80 eller 90

Har stabilisering
Aningen för stora.

Jag har redan kameror utan IBIS och det är verkligen ett av de största hindrena för att kunna ta bilder under de omständigheter som jag vill, så en ytterligare kamera måste ha IBIS. Annars är det ingen vits.
X-E4 är dessutom för stor och manuella objektiv är inte så roligt på APS-C om de inte är tillverkade för den sensorstorleken, och såna är det tyvärr ont om.

Förutom storleken så gissar jag att Makten kanske hellre har en Nikon Z fc med Nikons pannkaka i så fall, så att han slipper X-transsensorn. Eller kanske till och med en Sony, Vissa av dem uppfyller kriterierna i rubriken, men är lika kul som att programmera inspelning på en gammal videobandare. Och objektiv finns det ändå en del av, även manuella.

Det här är ju en rätt specifik fråga. Frågeställaren har redan bl a en GFX-kamera om det är att jaga runt med stativ som är idén. Nu är det väl en smaksak, men jag hade hellre i det här läget skippat den lutbara skärmen och tittat på nya GR IIIx beroende på hur det nya objektivet beter sig. Men jag har förlikat mig med att GR-serien inte har en skärm man kan vinkla, och får stå och titta lite snett eller sätta mig på huk som med en kamera med vanlig sökare. Inte hundraprocentigt smidigt, men så länge det inte är för ljust går det hyfsat. De med stabilisering har även "Pentax-funktionen" att hjälpa till att räta horisonten lite med hjälp av stabiliseringen, om man vill.
Samma sak där; jag har en GR II som jag avskyr bland annat för att skärmen inte går att luta. 😂 På de flesta andra punkter ärGR IIIx tämligen perfekt dock. Bara att det går att göra en så liten kamera med så stor sensor, bildstabilisering och riktigt bra objektiv gör det lite extra provocerande att det nästan inte finns nåt alls i aningen större storlek med liknande egenskaper OCH lutbar skärm.

Varför satsar du inte på Fuji S-10. Liten och lätt och med bra IBIS. Då får du också mener som har mycket gemensamt med GFX.
Om du menar X-S10 så är den för stor. Nästan lika stor som min befintliga Sony a7 II. Sökare och fläskigt grepp är helt onödigt för det jag tänkt ha den till, så det tar bara plats till ingen nytta.

Edit: Dessutom har den just sån skärm som jag i första inlägget beskrev att jag inte vill ha. ;)

Vad gäller gränssnittet så vill jag mest ha dedikerade inmatningshjul för slutartid och bländare, samt nån slags rimligt snabb åtkomst till ISO (och auto-ISO) samt exponeringskompensation. Med bara ett inmatningshjul så brukar det bli ett sabla fipplande, särskilt om kameran har väldigt små knappar vilket ju de ju tyvärr blir på små kameror. Kanske har nämnt det förut i tråden, men Fuji X70 var helt perfekt på dessa punkter. Synd bara att objektivet och sensorn sög, plus ingen bildstabilisering. 😂

AF är mer eller mindre ointressant så länge den inte är helt oanvändbar i lite sämre ljus. Har ingen brådska och fotar i stort sett aldrig saker som rör sig. Edit: Vettig manuell fokus hade faktiskt varit bättre, men det kan man bara drömma om när i princip alla tillverkare har en helt vrickad implementering av "focus by wire" som inte är linjär utan ändrar beteende med hur snabbt man vrider fokusringen. Fattar inte vem som skulle vilja ha detta och det är ett ständigt klagomål i lite nördigare forumkretsar.

GX9 är snäppet för stor. Kan verka fånigt att gnöla om några millimeter hit eller dit, men nånstans måste man dra gränsen och det är inte jättelångt till den Sony a7 II som jag redan har. Helst ska kameran med pannkaka monterat gå ner i en jackficka och väga under halvkilot komplett med glugg.
E-P5'n hade 2 inmatningshjul med en svisch så de fick fyra programmerbara funktioner, precis som på E-M1. Helt sjukt smidigt. Vet ej om den funktionen finns på E-P7. IBIS på 5'n var 5-axlig.

Hittade du någon kamera som passade Makten ? Är själv lite sugen på en extra kamera, liten men vettig. Mest av bekvämlighetsskäl. Ha med mig på promenad i skogen och vara redo om inspirationen dyker upp och jag inte orkar byta objektiv och styra. Skam! Men det ska vara lätt att leva. :p

Tittar just nu på Lumix GX9 som verkar vara helt ok och prisvärd.

Om du menar X-S10 så är den för stor. Nästan lika stor som min befintliga Sony a7 II. Sökare och fläskigt grepp är helt onödigt för det jag tänkt ha den till, så det tar bara plats till ingen nytta.

Edit: Dessutom har den just sån skärm som jag i första inlägget beskrev att jag inte vill ha. ;)

Ja och Martin/Magnus vill också se förbättringar vad gäller menyerna och deras upplägg med X-S10, dom är visst lika röriga/ologiska som gamla Sony kameror ser det ut som. Men kameran du söker med alla detaljer, det finns det nog ingen tillverkare som har byggt ännu, Tyvärr så går det inte eller att plocka ihop från olika kameror och föra över till en gemensam, Sony kom med en special grej vad gäller IBIS-funktioner tex på några kameror som dom kallar Aktiv-iso, liten nackdel med det var en nödvändig beskärning, men med påskruvad vidvinkel så knallar dom omkring med en förvånansvärd stabil IBIS, kom väl nu från RX100 till nya A7IV, men den blir så klart för stor.

Hittade du någon kamera som passade Makten ? Är själv lite sugen på en extra kamera, liten men vettig. Mest av bekvämlighetsskäl. Ha med mig på promenad i skogen och vara redo om inspirationen dyker upp och jag inte orkar byta objektiv och styra. Skam! Men det ska vara lätt att leva. :p

Tittar just nu på Lumix GX9 som verkar vara helt ok och prisvärd.
Nä, jag har inte orkat bry mig eftersom jag mått ganska dåligt på sistone. Den enda jag är en aning sugen på är fortfarande Olympus PEN E-P7 med 20/1,7, men det är mycket pengar för nåt som jag är osäker på hur nöjd jag blir med.

Använder min GFX till det mesta istället. En aning ironiskt. 😂

Nä, jag har inte orkat bry mig eftersom jag mått ganska dåligt på sistone. Den enda jag är en aning sugen på är fortfarande Olympus PEN E-P7 med 20/1,7, men det är mycket pengar för nåt som jag är osäker på hur nöjd jag blir med.

Använder min GFX till det mesta istället. En aning ironiskt. 😂
Köp en PL-8 eller PL-9, de kostar knappt någonting bättre begagnad. Trivs du med den så kan du byta upp dig till P-7'n.

Olympus OM-D EM 10 mk III eller IV. För att vara systemkamera synnerligen behändig när det gäller storlek/vikt, hanterbarhet etc. Vikbar skärm, åtminstone på mk III, som varande den näst senaste i den serien är rysligt billig, med en väldig massa bang for the buck.

Panasonic GX9!
jag har och haft samma behov som du. Rör mig ofta i skog och mark, med cykel, eller är ute och reser och vill ha en lätt kamera med mig, utan att göra för stort avkall på bildkvalitet. Har haft en Rx100, har fortfarande en Lumix LX100, som är en suverän kamera, men köpte nyligen en Panasonic GX9, som nu säljs för 5,4', med en söt lite glugg 12-35/3.5-5.6. Skärmen är vikbar. Kameran har IBIS, om än inte lika effektiv som i Panasonic G9, och framför allt är den liten, och ger god bildkvalitet. 4/3 har fördelen att det finns gott om objektiv, som är både billiga och skarpa, varav en del har bildstabilisering som fungerar tillsammans med kamerans IBIS.

De är snarlika men kroppen är rätt mycket tjockare på a7C. Dessutom är a7C i stort sett identisk med a7 II (minus sökare) som jag redan har och tycker är för stor. Men visst, en begagnad a7C vore ett steg i rätt riktning, fast det är för mycket pengar för nåt som ändå blir en halvmesyr jämfört med vad jag skulle vilja ha.

Sen har den sån där selfie-skärm som jag inte vill ha. Då måste man vrida skärmen ut åt vänster och sen rotera den 180° varje gång man ska ta en bild, istället för att bara luta den uppåt.

-----

Som ni ser är jag rätt jäkla kräsen, men å andra sidan tycker jag inte att grundkraven är särskilt märkliga. Förstår verkligen inte varför det fortfarande görs så många kameror utan lutbar skärm när det knappast kan kosta många spänn och inte tar mer än några millimeter i extra tjocklek. Ricoh GR III är ett praktexempel på hur man sabbar en bra idé. Ingen sökare och fast skärm; vem ska använda den kameran egentligen? Vem står och fotar med raka armar om man är ute efter den bildkvalitet som kameran är kapabel till? Helt obegripligt.

Edit: Olympus E-P7 är fortfarande den starkaste kandidaten, särskilt parad med Panasonic 20/1,7 som ger min favoritbildvinkel. Nästan exakt samma som GF 50/3,5 på GFX, som jag använder mest i övrigt. (y) Får kanske bli en sån om inget annat dyker upp som jag inte tänkt på.
Jag Har köpt en trehjuling med bagage och cykelkorg, med den får jag bästa bildstabiliseringen och kan använda vilken kamera jag vill. Det ryms hur mycket grejer som helst och är skitkul. Bekvämt, säkert och inspirerande , men då behöver du tänka utanför boxen.

Jag Har köpt en trehjuling med bagage och cykelkorg, med den får jag bästa bildstabiliseringen och kan använda vilken kamera jag vill. Det ryms hur mycket grejer som helst och är skitkul. Bekvämt, säkert och inspirerande , men då behöver du tänka utanför boxen.
Tror det kan bli lite tjorvigt med trehjuling och cykelkorg på sånt här underlag. 😁

DSCF5120_2048.jpg

Tro't eller ej, men i nuläget släpar jag runt på min Fuji GFX i skogen (bilden ovan tagen med den), i en midjeväska. Fantastiskt att det ens funkar, men nåt mindre hade onekligen varit mer praktiskt.

Edit: Men ja, tänka utanför lådan är ju alltid bra. Det är nog det jag gör med midjeväskan antar jag. Sen kör jag med styrväska på bockstyrecykeln vilket är praktiskt. Men det skulle vara alldeles för skumpigt för den stackars kameran i skogen. :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar