Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minox förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

John-Erik

Avslutat medlemskap
Finns det någon förstoringsapparat som går att bygga om 8x11mm Minox filmformat? Minox förtoringsapparater är svåra att få tag på och dyra har någon ett tips???

Ska du bara göra små bilder funkar det säkert utmärkt med vilken småbildsaparat som helst. Man behöver väl bara maska av negativhållaren lite. Och ska du förstora mycket kan väl en vidvinklig förstoringsoptik användas istället för normalen. Har sett begagnade sådana på Tradera några gånger.

Hej

Det är knepigt att få tag i så små förstorningsapparater. Samlarprylar eller små nuttiga prydnadsföremål.

Det viktigaste är att få så koncentrerat ljus som möjligt. En vidvinklig optik är bra.

Jag har en Componon 1:4 35 mm
Dessa gluggar är inte så vanliga bland amatörer. De satt i filmläsare för mikrofilm bland annat
och fanns på de flesta reproställena.

Jag har en Durst 605 mm färghuvd

Till dursten fanns det objektivtuber som gjorde att du kunde få upp dessa objektiv så nära negativet som möjligt.

Du kan också sätta objektivet upp och ner på den försänkta objektivplattan för att få större förstornings grad. På 605:an får jag ta bort hållaren för rödfiltret som annars hamnar i strålgången.

Rodenstock gjorde en serie gluggar för att kunna
användas på repron i den gamla tryckeritekniker

Det är viktigt att kunna skärma av ströljus
runt negativet. Svart tunnt papper funkar.

mvh

Lasse

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar