Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minox förstoringsapparat
- Trådstartare John-Erik
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Ska du bara göra små bilder funkar det säkert utmärkt med vilken småbildsaparat som helst. Man behöver väl bara maska av negativhållaren lite. Och ska du förstora mycket kan väl en vidvinklig förstoringsoptik användas istället för normalen. Har sett begagnade sådana på Tradera några gånger.
Lasse Mellberg
Aktiv medlem
Hej
Det är knepigt att få tag i så små förstorningsapparater. Samlarprylar eller små nuttiga prydnadsföremål.
Det viktigaste är att få så koncentrerat ljus som möjligt. En vidvinklig optik är bra.
Jag har en Componon 1:4 35 mm
Dessa gluggar är inte så vanliga bland amatörer. De satt i filmläsare för mikrofilm bland annat
och fanns på de flesta reproställena.
Jag har en Durst 605 mm färghuvd
Till dursten fanns det objektivtuber som gjorde att du kunde få upp dessa objektiv så nära negativet som möjligt.
Du kan också sätta objektivet upp och ner på den försänkta objektivplattan för att få större förstornings grad. På 605:an får jag ta bort hållaren för rödfiltret som annars hamnar i strålgången.
Rodenstock gjorde en serie gluggar för att kunna
användas på repron i den gamla tryckeritekniker
Det är viktigt att kunna skärma av ströljus
runt negativet. Svart tunnt papper funkar.
mvh
Lasse
Det är knepigt att få tag i så små förstorningsapparater. Samlarprylar eller små nuttiga prydnadsföremål.
Det viktigaste är att få så koncentrerat ljus som möjligt. En vidvinklig optik är bra.
Jag har en Componon 1:4 35 mm
Dessa gluggar är inte så vanliga bland amatörer. De satt i filmläsare för mikrofilm bland annat
och fanns på de flesta reproställena.
Jag har en Durst 605 mm färghuvd
Till dursten fanns det objektivtuber som gjorde att du kunde få upp dessa objektiv så nära negativet som möjligt.
Du kan också sätta objektivet upp och ner på den försänkta objektivplattan för att få större förstornings grad. På 605:an får jag ta bort hållaren för rödfiltret som annars hamnar i strålgången.
Rodenstock gjorde en serie gluggar för att kunna
användas på repron i den gamla tryckeritekniker
Det är viktigt att kunna skärma av ströljus
runt negativet. Svart tunnt papper funkar.
mvh
Lasse
Senast ändrad: