Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minoltas livslängd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jxxxe

Aktiv medlem
Hur många exponeringar klarar Minolta D7D slutare? Någon som har hittad information om detta? (t. ex 350D ca 50k exponeringar, 20D ca 100k exponeringar)

140 000 klick

Jag har sett en uppgift på ca 140 000 exponeringar, vet ej om det var dpreview.
Skall söka och se om jag hittar det igen.

/Jörgen

Inofficiell siffra... ta med nypa salt

Hittade en länk med en notis om om detta:

Problems I encountered with this item:The latest firmware release (ver.1.1) cured the slow write
times. Now as fast as the 20D.

Flash sync is limited to 1/160 (1/125 with AS on) in exchange
for longer shutter life (150000 actuations).

http://www.bhphotovideo.com/bnh/co...is=REG&O=productlist&sku=353927#goto_itemInfo

Detta är en läsarrecension, jag har sett notiser om att Canon 300 har ca 50 000 exp och Canon 20D ca 100 000 exponeringar.

Skall forska vidare i ämnet

/Jörgen

Funderar på hur mycket sådana här siffror är att lita på egentligen, tänker på Canons siffror då som är officiella...

Självfallet så bör slutaren på en proffsmodell hålla längre än på en instegsmodell men jag undrar hur det är i fallet 350D & 20D, är inte så säker på att man ska vara hundra på att 20D:s slutare håller längre om den används på samma sätt som en 350D?

Hur testar dom detta? Sätter dom upp kameror i testbänk & exponerar tills dom rasar eller beräknar man? Om det första gäller så bör det ju stämma om man testar många exemplar...

Hur är det med gamla modeller typ D30 & D60, finns det ex. av dem som gått mycket mer än vad Canon garanterar eller rasar dom oftast när siffran uppnåtts?

Obs att jag har många frågetecken i mitt inlägg, jag undrar mest...

//Larsa

Statistik är nog svaret...

Genom att prova ett antal slutare en viss tid, ett antal gånger och avläsa antalet haverier kan man statistiskt beräkna en förväntad livslängd.

Har gjort liknande beräkningar för några av våra produkter och fick där fram MTBF = 1 200 000 h. Detta motsvarar ca 137 år... MTBF säger att vid denna tid så är alla enheter funtionsodugliga.

Hur resonemanget är med slutarlivslängden vet jag inte. Om siffran, precis som för MTBF, betyder att alla enheter ska ha gått sönder när den uppnåtts, eller om detta är ett medelvärde för antal slutningar, vet jag inte helt säkert.

Troligen är det ett framräknat medelvärde.

När man beräknar detta medelvärde så behöver ingen slutare hålla detta antal exponeringar. Det går att beräkna siffran på en mycket kortare livslängd. Det viktiga är att testet motsvarar verkligheten så bra som möjligt, att accelerera testet kan ge helt fel resultat.

Har ännu ej funnit en officiell siffra från KM.

/Jörgen

Re: Statistik är nog svaret...

jorgen.hubner skrev:
MTBF säger att vid denna tid så är alla enheter funtionsodugliga.

Det var en ny betydelse! Mean Time Between Failures stod det för när jag fick lära mig om sådant. Dvs medelvärdet av tiden det tar tills nåt pajjar.

/Andreas

MTBF är lite abstrakt...

hazard skrev:
Det var en ny betydelse! Mean Time Between Failures stod det för när jag fick lära mig om sådant. Dvs medelvärdet av tiden det tar tills nåt pajjar.

/Andreas

Ett citat från webopedia

Short for mean time between failures, the average time a device will function before failing. MTBF ratings are measured in hours and indicate the sturdiness of hard disk drives and printers.
Typical disk drives for personal computers have MTBF ratings of about 500,000 hours. This means that of all the drives tested, one failure occurred every 500,000 hours of testing. Disk drives are typically tested only a few hours, and it would be unlikely for a failure to occur during this short testing period. Because of this, MTBF ratings are also predicted based on product experience or by analyzing known factors such as raw data supplied by the manufacturer

Min tolkning är att under 500 000 timmar = 57 ÅR så inträffar ett fel på alla enheter i urvalet. En lite slarvig tolkning som rent matematiskt säkert är felaktig, men som praktiskt borde vara ganska nära sanningen.

I verkligheten så kommer man aldrig fram till siffran 100 % trasiga enheter, funktionen ln(R(t)) kommer aldrig ner till 0.

Formeln har några begränsningar som jag inte just nu inte kan förklara.

Denna siffra kan kännas lite abstrakt, men 2 st MTBF kan jämföras på ett standardiserat sätt.

Om man bestämmer sig för att t.ex 99 % av enheterna skall ha erhållit 1 fel (min tolkning blivit obrukbara) så blir denna tid med utgång från 500 000 enligt följande:

MTBF = -T / ln ( R(t))

MTBF = Mean Time Between Failures
T = testtid
R(t) = (totalt antal enheter - antal trasiga enheter) / totalt antal enheter

Vi väljer:
R(t) = 0,99 (99 % fortfarande hela enheter)
MTBF = 500 000h

Vi söker:
T = tiden då 99 % fortfarande är OK

T = 500 000 x ln(0,99) = 5025 h

Det går ca 365,25 x 24 = 8766 timmar på ett år.

Ser man detta så håller 99 % av alla hårddiskar troligen drygt ett halvt år.

Lite off topic kanske, hoppas någon finner detta intressant.

Synpunkter emotses tacksamt

/Jörgen

Senast ändrad:
Vad vill Du säga med detta?

Kul med en ny länk,

Hittade detta där

A common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when half of the items will fail. This is only true for certain symmetrical distributions. In many cases, such as the non-symmetrical exponential distribution, this is not true. For example, for an exponential failure distribution, the probability that an item will fail by the MTBF is approximately 0.63. Also, MTBF is a statistic and, therefore, not suitable for predicting the time to failure for an individual component (or system) due to inherent variability and the particular use of the component (or system.)

Jag kunde inte finna något som talade emot det jag angav i mitt förra inlägg.

Om Du hittar något intressant som strider mot det jag skrev så kan du ju göra dig omaket att förklara detta för mig. :))

Jag är inte ofelbar, men kan inte se vart Du är på väg....

Livet är ingen tävling, det är ett grupparbete.

/Jörgen

Sluta mästra med statistik och matematik. Det var Dynax 7D det var frågan om, och om någon D30 eller D60 ägare har någon långmilare.

Andreas_H skrev:
Sluta mästra med statistik och matematik. Det var Dynax 7D det var frågan om, och om någon D30 eller D60 ägare har någon långmilare.

Jörgen, vi får väl starta en egen tråd där forumpolisen inte kommer åt oss...

Nåja, eftersom det handlar om att reda ut begrepp klart relevanta i diskussionen, så svarar jag ändå (utan att mästra någon).

Vad jag ville ha sagt med precis den delen av wikipediaartikeln du citerade var att det beror på vilken fördelningsfunktion du använder för att beskriva hur felen uppträder i tiden. För att MTBF skall ange den tidpunkt alla enheter har råkat ut för ett fel så måste man ha en konstig fördelning. En timerstyr bomb tex, har säkert en på den tid som timern är inställd på (förutsatt att man räknar explosionen som ett fel).

Om det är en ren exponentialfördelning så anger MTBF när 63% av enheterna har pajjat (eller snarare att det är 63% sannolikhet att en grej har pajjat efter den tidsrymd MTBF anger).

/Andreas

Ni verkar ha feltolkat en sak, enligt mig så klart. Det är att MTBF tiden anger en tid när ett fel med viss sannolikhet inträffat, inte ett fel per exemplar. Vid testning så är det den sammanlagda driftstiden för alla exemplar tillsammans tills ett nytt fel uppstår.

Hur som helst är det hela mest av akademiskt intresse. Min erfarenhet av prylar i stort säger mig att ickeoptimal hantering påverkar livslängden så mycket att de där mätningarna är orelevanta. Tex, ovanligt mycket handsvett: -10%, dammigt i rum: -15% osv. (Siffrorna är tagna ur luften.) Om man tar ex hårddiskar, så har de typiskt MTBF på 100-200 tusen timmar. Min erfarenhet av flera hundra stycken säger mig att långt innan dess har nästan alla drabbats av någon form av allvarligt fel. Detta under driftsförhållanden mycket bättre än tillverkaren rekommenderar.

Dessutom lär annat ha gått sönder innan du kommer upp i så många tagningar. För digitala kameror så närmar sig antikvitetsgränsen oroväckande snabbt också :)

Intressant ?

Har Du inte läst Andreas inlägg? :)

Andreas Hansson (Andreas_H) skrev:

Fast jag vet inte var han fick D30 och D60 ifrån, förlåt kunde inte hålla mig...

Choy skrev:
Om man tar ex hårddiskar, så har de typiskt MTBF på 100-200 tusen timmar. Min erfarenhet av flera hundra stycken säger mig att långt innan dess har nästan alla drabbats av någon form av allvarligt fel. Detta under driftsförhållanden mycket bättre än tillverkaren rekommenderar.

Det är väl precis det jag har försökt visa, med mina exempel... :)))
Ha det bra

/Jörgen

Senast ändrad:
Larsa skrev:
Hur är det med gamla modeller typ D30 & D60, finns det ex. av dem som gått mycket mer än vad Canon garanterar eller rasar dom oftast när siffran uppnåtts?

//Larsa

Där fick jag det ifrån.
Min 300D är uppe i 10.000 exponeringar nu, så vi får se hur länge den vill vara med. Men den ska snart pensioneras och ersättas av en 20D istället.. Längtar!

Andreas_H skrev:
Larsa skrev:

//Larsa

Där fick jag det ifrån.
Min 300D är uppe i 10.000 exponeringar nu, så vi får se hur länge den vill vara med. Men den ska snart pensioneras och ersättas av en 20D istället.. Längtar!

Varför jag tog upp dem var p.g.a. att jag är skeptisk till dessa siffror & D30 & D60 är de DSLR-kameror som har gått riktigt länge...

Folk verkar i allmänhet få panik när dom ser att deras DSLR börjar uppnå 50 000 exponeringar som tillverkaren garanterar, ungefär på samma sätt som att dom inte garanterar lägre drifttemp än 0 grader Celcius.

Den digitala hypokondrin ni vet...

//Larsa, som kör på tills slutaren rasar på hans D7D...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar