Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minoltaobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Le. Be

Ny medlem
Jag har en äldre Minolta vetis S-100 med en del objektiv till. Det är jättebra objektiv med AF. Nu undrar jag om det finns något digitalt kamerahus som dom går att använda med.

Le.Be

Nä, det där är Minoltas systemkamera för APS-film och det är ett dött format nu (mer eller mindre, film går väl att köpa fortfarande i och för sig) och en död standard med egen fattning. Man ser ofta kameror på Blocket och Tradera (ibland hela system) för nästan inga pengar alls. Mig veterligen finns inget sätt att använda de objektiven till något annat än Vectis-kamerorna.

Minolta har faktiskt tillverkat ett digitalt kamerahus för Vectisobjektiv. Jag minns inte vad det hette. Det var mycket länge sen och dagens kameror är nog enormt mycket bättre.
Dessutom tror jag att det är svårt att hitta begagnat. Även de enklare husen var mycket dyra på den tiden, så det såldes nog inte många.

Möjligen kan det finnas adaptrar för att montera objektiven på något spegellöst kamerahus, t ex Sony Nex, Panasonic och Olympus m43 eller Samsung. Men då förlorar du all sorts automatik, så det är nog ingen bra lösning. Det är nog bara att bita i det "sura äpplet" tyvärr.

Olle

Minolta har faktiskt tillverkat ett digitalt kamerahus för Vectisobjektiv. Jag minns inte vad det hette. Det var mycket länge sen och dagens kameror är nog enormt mycket bättre.
Dessutom tror jag att det är svårt att hitta begagnat. Även de enklare husen var mycket dyra på den tiden, så det såldes nog inte många.

Möjligen kan det finnas adaptrar för att montera objektiven på något spegellöst kamerahus, t ex Sony Nex, Panasonic och Olympus m43 eller Samsung. Men då förlorar du all sorts automatik, så det är nog ingen bra lösning. Det är nog bara att bita i det "sura äpplet" tyvärr.

Olle

Se på fasen, det visste jag inte men du har rätt. Det fanns en digitalkamera som använde V-objektiven. Däremot kanske inte 2 sensorer på 1,5 megapixel, 2,7 friska megapixels totalt i bilden känns så rasande hett i dagsläget :) Kul i alla fall, jag hade helt missat den kameran. Jag kommer ihåg att jag var sugen på en Vectis när jag skulle köpa min första systemkamera men jag är förstås glad i dag att jag undvek det stängda systemet.

Apropå adapters läste jag det här på Wikipedia:
"The Vectis V-lenses used by these models are not compatible with any other lens mount, including Minolta's 35mm AF Dynax/Maxxum/Alpha and the SR/MC/MD-lens-system, and are difficult to adapt to modern cameras to focus normally as the Flange focal distance of the V-mount APS system is only 38mm."

Apropå adapters läste jag det här på Wikipedia:
"The Vectis V-lenses used by these models are not compatible with any other lens mount, including Minolta's 35mm AF Dynax/Maxxum/Alpha and the SR/MC/MD-lens-system, and are difficult to adapt to modern cameras to focus normally as the Flange focal distance of the V-mount APS system is only 38mm."
Det var därför jag skrev att det möjligen kunde finnas adaptrar till spegellösa kameror. Eftersom de saknar spegel kan "the Flange focal distance", eller registeravståndet som det kallas på svenska, göras mycket mindre. T ex har Sony NEX endast 19 mm.

Olle

Det var därför jag skrev att det möjligen kunde finnas adaptrar till spegellösa kameror. Eftersom de saknar spegel kan "the Flange focal distance", eller registeravståndet som det kallas på svenska, göras mycket mindre. T ex har Sony NEX endast 19 mm.

Olle

Jo, jag såg vad du skrev. För adaptrarna är det väl efterfrågan som styr som vanligt. Jag har ingen aning om hur bra Vectis-kamerorna sålde och hur bra optiken var. Med tanke på filmformatet var det ju konsumentkameror och optiken lär ha varit därefter. Jag skulle nog inte lägga några direkta pengar på att få det att funka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar