Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta support

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Samma fel igen...

arleklint skrev:
Samma fel har återkommit på samma kamera. Jag har idag lämnat in den på Expert igen....!!!!!!

Nu ere ju gjort... men ett tips är att åka in med kameran direkt till verkstaden i Solna... du bor inte ens hälften så långt ifrån som jag *s*. Jag tror det spar tid åtminstone. O dessutom känns det som att man talar direkt med Minolta då. Och som fler med mej sagt så är killarna (killen?) på verkstaden där helt okej att prata med.

Hoppas du får en A1 nu som kompensation för allt ditt strul!

Idag ringde Minolta. Jag ringde direkt till Servicechefen - hon som fick fart på det hela sist - och förberedde henne på att min kamera kommer. Jag gjorde samma sak men hennes underhuggare.

Jag fick beskedet att ny kamera får man tredje gången en kamera återkommer för samma fel.

Jag hävdade att detta är tredje gången, för förra gången - som tog 2 månader - kan vi räkna som två tidsmässigt.

Dom skall diskutera saken och jag skall höra av mig på måndag.

Senast ändrad:
Kvarnar och administration mal sakta, men i dag lovades att Minolta skall skicka en ny kamera till Expert i morgon. Där skall jag få hämta den.

Fick just ett SMS:

"Bäste kund, Er reparation 1407 avseende Minolta Dimage 7i är färdig. Kameran utbytt av Minolta. Ta med ert inlämningskvitto"

/Fokus ljud & bild

Jag bävar inför framtiden

Av ren slump råkade jag få syn på denna diskussion samma dag som jag kontaktat Cyberphoto som nyligen sålt mig en, ja just det, en 7i som knasade i går. När man trycker på avtryckaren hörs bara ett elakt, ilsket surrande ljud: Autofocus fungerar ej! Ett tillfälligt Err dyker upp, och det går naturligtvis inte att fotografera längre. Cyberphototo skickar mig porto för att skicka till Minolta service. Jag blir alldeles kall när jag läst allt detta.

lensbarrel-skit

Kära kamrater. Jag har ett fel på min kamera, samma fel som nog dykt upp hos många andra 7i-ägare.
Kameran muppar till sig, låser sig, visar Err och stänger av sig själv.

Jag har planerat att åka förbi Minolta Service länge men eftersom det alltid dykt upp nåt som jag ska fota eller en resa som jag ska ta någonstans så har det inte blivit av.

Och så vet jag ju också hur lång tid servicen tar.
Jag ska för övrigt åka till Paris i början av December och det hade varit riktigt trist att åka dit utan kameran.

Men här är den viktiga frågan. Min kamera råkade för en månad sen ramla ner i backen och fick ett litet skrapsår precis vid inställningsratten där man sätter på kameran och väljer de olika lägen: CAMERA, PLAY, VIDEO etc. etc.
det är en minimal repa som inte syns
men jag slår vad om att servicen kommer att hacka upp sig på det där och säga att det är jag som orsakat fel, trots att det fel som jag har började redan i somras...

kameran är köpt i april

så? vad göra?

mvh - pavel

p.s. vet inte hur länge jag klarar mig utan en kamera, att vara utan kamera för mig är som att vara utan mina testiklar i ett förhållande där sex är en regelbunden faktor. d.s.

Senast ändrad:
Jag har hämtat min nya 7i

Inga Err medans jag testat, men den är totalt oskarp i sökaren EVF:en.... (Ja jag har vridit på dioptrijusteringen)

Gissa vem som tar ett tredje varv :((( Frågan är om jag inte begär pengar tillbaka.

Nej nu vet jag!

Jag åker upp till Minolta i morgon och sätter mig där - tills jag ser att dom kommer med en fungerande kamera!

Gör det Janne... Jag skulle bli tokig om jag var du...

Jag hade också kontakt med Minoltas support i somras när min kamera krånglade, allt var såklart mitt fel och det var inte förrän stället jag köpte kameran på satte ner foten och blev förbannade som jag fick en ny kamera....

Verkar som sagt vara en trögt ställe... hoppas det löser sig för dig!!

//MAlin

Re: nån hjälp?

popboydeluxe skrev:
har tyvärr inte fått nåt svar på er synpunkt på min fråga. någon som har lust att svara?

Ja dom anklagde mig första varvet och dom kommer troligen anklaga dig, men med stöd av din återförsäljare löser ni det! Med envishet!

Trist historia

o att det tydligen är fler 7i som knasar... hoppas det löser sej slutgiltigt för dej Janne, tycker nog de borde vara rädda om sin Goodwill, om de har nån kvar hos dej, o ersätta dej med en ny kamera. Helt ny.

När jag lämnade in min kamera i våras var det ingen diskussion om vem eller vad som orsakat nåt. Jag berättade att kameran var över ett år men under två... visade inget kvitto... de reparerade på garanti. Jag for själv dit med kameran o lämnade o hämtade den.

När jag fick tillbaka den var den "nedgraderad" till den äldre firmwaren, men det fixade jag när jag kom hem... tid tog det, ca 4 veckor om jag minns rätt. Men det kostade mej inget förutom resorna då...

Pavel>> det är ju när grejorna är nya som största risken för fel finns. Funkar de första veckan så brukar de funka... i ditt fall är det väl ingen tvekan om att det är ett garanticase... repan som inte syns och orsaken till den behöver du ju inte nämna.

Lycka till!

Jag har varit hos Minolta nu på morgonen

Jag knallade in till den snubbe som haft hand om mina kameror och frågade varför han skickade trasiga utbyteskameror... Han beklagade... ;)

Tyvärr har vi inga fler 7i sa han, så vi får reparera den du fått...

Glöm det sa jag. Du har väl nått annat 7Hi..?

Efter diverse diskussioner mellan honom och hans chef fick jag en helt ny 7Hi med ett års garanti. Det testade jag på plats!

/Janne
(som hoppas det är slut på detta trassel nu.)

Re: Jag har varit hos Minolta nu på morgonen

arleklint skrev:

Efter diverse diskussioner mellan honom och hans chef fick jag en helt ny 7Hi med ett års garanti. Det testade jag på plats!

Hur testar man ett års garanti på plats? :)

Skämt åsido, lycka till med kameran.
Själv har jag en på service med en (liten) spricka i spärren till strömbrytaren. 4 veckar har jag väntat, det blir spännande att se hur det slutar efter att läst denna tråd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar