Annons

Minolta Dynax5 kontra CanonEOS300

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunilla-A

Ny medlem
Hej!

Jag skall köpa min första systemkamera och undrar över Minolta Dynax 5 kontra Canon EOS300. Vilken är att rekommendera? Finns andra bra kameror i denna prisklass (4000-5000)?

Eftersom jag är nybörjare blir det ingen avancerad fotografering till en början (vill ha en kamera som fungerar även helautomatiskt), men jag vill ha en kamera som jag kan lära mig mera med.

Minolta Dynax 5 helt klart av den enkla anledningen att den är bättre på allt än vad EOS 300 är och det vet jag av egen erfarenhet.
Ett exempel är autofokusen där Dynax 5:an är helt i en klass för sig. Den är RUSKIGT snabb och säker.
Skulle jag välja en kamera i den prisklassen är valet givet.

En sak du ska ta i beaktande innan du köper är om du tror att du kommer vara intresserad av att köpa begagnade prylar senare. Minolta har ett mycket begränsat utbud på begagnatsidan jämfört med Canon och Nikon.

Det är iofs ingen katastrof om man skulle ångra sig eftersom det är förhållandevis billigt att byta kameramärke om du gör det efter första kameran. Men ju mer man bygger på sin utrustning ju dyrare blir det att byta märke.

Jag kan tycka att du nog borde jämföra Minolta mot Nikon. Min erfarenhet är att Canon är dyrare på det mesta än både Nikon och Minolta. Nikons F65 borde väl ligga i samma klass som Dynax 5, tror jag.

Jag har ingen erfarenhet av Dynax 5 men väl av en del andra modeller och jag har aldrig haft några större problem med Minolta.

Mvh
Maverick

Plasst

Canons 300 & 3000 är plastigt dålig lins som medföljer, så oavsätt priset komer det defenetivt att synas på bilderna.
Minolta 505 kan betydligt mera och kan köpas i paket med en mycket bättre lins. Dessutom om du ska växa med din utrustning så får du betala ca 20% mera om du äger e Canon än om du har minolta.

Minolta Dynax 5:an är en mycket bättre kamera än Nikons F65!

Och som Tess skrev så är Minolta billigare i Nyskick från affären än Nikon, Canon. Men det är ju sant att det är lättare att hitta beg. tillbehör till Nikon och Canon, men behöver du en miljon objektiv? Och jag tycker att det är lagom lätt att hitta beg. till minna Minoltor!

klasg skrev:
Minolta Dynax 5:an är en mycket bättre kamera än Nikons F65!

Och som Tess skrev så är Minolta billigare i Nyskick från affären än Nikon, Canon. Men det är ju sant att det är lättare att hitta beg. tillbehör till Nikon och Canon, men behöver du en miljon objektiv? Och jag tycker att det är lagom lätt att hitta beg. till minna Minoltor!

Vart hittar du det nånstans? Jag hittar bara vanliga konsumentgluggar begagnat till när jag vill ha nya gluggar.

Mvh
Maverick

300mm/f4 är väl det som jag närmast funderar på. Men när det var aktuellt så letade jag normalzoomar med lite bättre prestanda/ljusstyrka än de som följde med när man köpte kameran.

Blixt fick leta som f-n innan jag hittade en. Macroobjektiv letade jag efter förut utan att hitta. Konverter har jag också letat efter utan att hitta.

Mvh
Maverick

AF 300/4 beg. till Minolta blir nog en hård nöt att knäcka. Igentligen likaså normalzoomen med bra ljusstyrka du nämde, om man nu inte kan tänka sig en 50/1,4/1,7 som skulle vara mycket billigare än tex 28-80/2,8. Men både blixt, macro och convertrar ska det inte vara så svårt att få tag i tycker jag! Men det tar ofta tid att finna det man söker. Men det går!

När det gäller de kortare brännvidderna så är zoom nästan ett måste känns det som eftersom det ofta är dokumentär eller reportageliknande situationer när jag fotograferar. Fast där har jag numera en glugg som jag är nöjd med.

När det gäller de längre brännvidderna så är det vilda djur som är tanken att jag ska föreviga. Vad jag har förstått av andra så är det 300mm/f4 som gäller eftersom man gärna sätter på en konverter som då försämmrar ljusstyrkan mycket. Visst skulle väl ett objektiv med bländare 2.8 sitta fint men det är inte riktigt min division om jag säger så.

Var det gäller begagnat så är blixten det enda jag hittat som passar mig, och ska man vara riktigt noga så var det butiken som tipsade om den så det var liksom inte jag som hittade den heller. Men konvertrar och ljusstarka objektiv är det tji på.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar