Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual III - ett omdöme

Produkter
(logga in för att koppla)
Får man med de svarta kanterna runt negativen när man scannar eller får man bara med den exponerade ytan?
Skulle vara intressant att veta innan man tar mod till sig och beställer en.
/Magnus

Negghållaren beskär ungefär lika mycket som en diaram. Men själva skannern klarar mer.

Jag har filat ur ett par diaramar som jag använder i diahållaren när jag absolut vill ha hela ytan. Nackdelen är ju att man då måste klippa isär remsorna om det är negativ man skannar och då blir de så bökiga att förvara. Jag har klurat på att köpa en extra negghållare att modifiera.

jimh skrev:
Negghållaren beskär ungefär lika mycket som en diaram. Men själva skannern klarar mer.

Jag har filat ur ett par diaramar som jag använder i diahållaren när jag absolut vill ha hela ytan. Nackdelen är ju att man då måste klippa isär remsorna om det är negativ man skannar och då blir de så bökiga att förvara. Jag har klurat på att köpa en extra negghållare att modifiera.

Hmm, det var ju synd det. Det var faktiskt dina svartvita bilder jag hade i åtanke när jag skrev inlägget. Jag antar att det är den tekniken du har använt för att få ram på dessa bilder.

De svartvita bilder jag har ram på har jag antingen kopierat traditionellt med urfilad negativhållare eller så har jag lagt på ramen efteråt i Photoshop.

Även om man lyckas skanna en tillräckligt stor yta med Dualen så tror jag att det är fel sorts ljuskälla för att få en snygg svart ram. Det blir ju lätt skuggor av hållaren. Möjligen att det skulle gå om man gjorde en hållare av en glasad diaram med metallmask. Tar man bort glaset och slipar upp metallmasken så kanske den är tillräckligt tunn för att inte ge skuggor. Men jag har inte testat.

Men Canon FS4000US?

Bra inlägg om Minoltas scanner, men finns det någon som har erfarenhet av Canons filmscanner FS4000 som blev bäst i test i Mikrodatorn nr 9 2002 och Minoltan blev bästa budgetval.
Skulle vara intressant med en komentar från någon med erfarenhet av även denna modell. Vad jag har förstått så är inte Minoltan helt bra när det gäller negativt material, hur är det med Canon?
Den har trots allt en upplösning på 4000 ppt

Canons FS4000 förtjänar kanske en egen diskussion?

Min käre bror diafotografen har den. Jag kan tycka att mjukvarans automatik lämnar ett magentastick men det tycker jag om de flesta inläsningsmjukvaror. Jag har skannat några negativa bilder (Fuji Superia) med den och det fungerade.

Om vi nu ska knyta an till tråden så tycker jag att Minoltan är mycket prisvärd men jag har inte provat den med negativ film än. Visst är dyra skannrar bättre än billiga men förvänta dig inga enorma kvalitétsskillnader om du inte går upp lite till i pris (typ 20000 kr och därutöver). I många fall kan man pressa ut en hel del kvalité från en billig skanner om man bara vet hur man ska göra.

grains i mina skanningar

För ett par veckor sedan skrev jag ett inlägg i detta forum:

ErikSvensson skrev:
...Bilder som skannas med hög upplösning täcks av ett vitt brus ..... Är det en defekt i min skanner eller gör jag någonting fel?

Först ett stort tack till alla er som har givit mig tipps! Jag har nu hunnit experimentera lite mer med skannern, hämta mer info från internet och även varit i kontakt med Minolta tech support.

Minolta support menar att min skanner fungerar som den ska: kornigheten som syns på bilder som har skannats med hög upplösning beror på filmens korn. Detta är ett problem endast för negativ film, inte för dias. Jag provade följaktligen att skanna några dias och visst är resultatet mycket bättre men helt perfekt tycker jag inte att det är heller.

Ett tips jag fick från http://www.photoscientia.co.uk/Grain.htm#solutions (tack Torbjörn för länken) är att sätta skannan lite ur fokus. Det hjälper ganska bra utan att påverka detaljrikedomen alltför mycket, men det är ju lite bökigt.

Ni kan se några exempel på http://www.geocities.com/bahrbacka

Jag måste tillägga att jag inte ännu har skrivit ut några bilder på papper så jag vet inte hur märkbar kornigheten blir på det färdiga resultatet.

Jag är fortfarande inte helt övertygad att min skanner beter sig som den ska, tyvärr har jag ingen annan skanner att jämföra med. Kanske skulle någon kunna skicka mig några utsnitt från bilder skannade med 2820 dpi, gärna himmel.

/Erik

Här är ett stycke himmel skannad med dualtvåan. Korrekt fokus, ingen efterbearbetning gjord.

Bilagor

• himmel.jpg
    himmel.jpg
    47.9 KB · Visningar: 476
Jag är mycket nöjd med min Dual III, den fungerar mycket bra. En sak som jag däremot måste fråga om är: Vilket är det bästa sättet att scanna svartvita bilder. Jag läste att mna skulle scannad em som positiva bilder och sen invertera dem. Jag har provat detta och efter en del trixande blev det hyfsat, men finns det inte något sätt så att jag kan få ut maximalt med gråskalor med mera utan att göra på detta sätt?

Det vore mycket roligt att få några konkreta råd t.ex. "ställ in kontrasten så här..." etc.

Här är samma utsnitt skannat som positiv och negativ i Minoltas drivrutin.

Färg eller svartvitt spelar ingen roll för slutresultatet. Men det gör dia-/neginställningen. Det har med största sannolikhet något att göra med vad skannern anser sig vilja ha för D-min och därmed hur den väljer att exponera. Och det är inte möjligt att ställa exponeringen manuellt för att kringgå det. Det går att välja ett annat område för autoexponeringen att mäta ifrån, jag tror att det går att komma tillrätta med det här med lite fuskande med den rektangeln.

Ökar man kontrasten så att man får lika stort korn i den som är skannad som dia som i den som är skannad som negativ har man inte så mycket andra toner än svart och vitt kvar.

Bilagor

• korn.jpg
    korn.jpg
    48.2 KB · Visningar: 375
Tror mig funnit n bugg i Dual II som jag just har provat att skanna med (nyinköpt). En Win Xp kopplad till skannern och skannern inställd för "Color negativ". I skanningsprogramvaran visar sig bilderna riktiga, dvs färgerna rättvända, dvs en positiv bild. När jag sedan tar upp bilden i visningsprogrammet för bilder i XP och i PSP så är bilderna negativa.

Samma manöver som ovan i en windows 98 funfungerade finfint...Forskar vidare...

Nu gäller det bara att förstå hur den fungerar så att bästa möjliga bild kan kramas ur negativen.

Tyvärr så gillar den inte glasade diapositiv.

RolandM skrev:
Tror mig funnit n bugg i Dual II som jag just har provat att skanna med (nyinköpt). En Win Xp kopplad till skannern och skannern inställd för "Color negativ". I skanningsprogramvaran visar sig bilderna riktiga, dvs färgerna rättvända, dvs en positiv bild. När jag sedan tar upp bilden i visningsprogrammet för bilder i XP och i PSP så är bilderna negativa.

.

Kan ju ha att göra med att jag använde 16 bitars färgdjup och sedan läste handboken och den gav besked om att bilden blir negativ då...

Hejsan.

Är det någon med dual III:an som skulle kunna scanna en riktigt "svår" dia? Som visar vad man kan vänta sig av scannerns dynamiska omfång.
Kanske något som "train shot"www.imaging-resource.com.

(De har recenserat dsdIII där, men inte lagt upp testbilderna ännu :/ )

Bobo_m skrev:
Det går bara bra!

Jag har inte varit hemma...var iväg till jobbet och betalade för min NYA scanner :)

Jag var tvungen att slå till på den, annars hade jag varit tvungen att lämna tillbaka den. Det var ju tänkt att det skulle bli demoexemplar. Så idag/imorgon kommer jag att lite mer utförligt testa den.

Efter att ha bläddrat lite i manualen så står det att den klarar av 1mm och 2mm dior, det står inget om 3mm men jag antar att det används samma typ av tillsats som DSII har.

Håller på att testa dammborttagningvertyget just nu. Har inte sett reusltatet än.

Är damreduceringen hård eller mjukvara?

Jag får 3 vita streck nästan varje gång jag scannar med min dual 3. De lägger sig längs med bilden. jag blir f*n tokig. Är det någon annan som får eller har fått det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar