Annons

Minolta Dimâge X

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaz

Avslutat medlemskap
Jag har precis införskaffat min första digitalkamera. En Minolta Dimâge X. Än så länge är jag nöjd med den. Liten smidig kan ha med den mer eller mindre överallt.

Nu undrar jag:
När det gäller upplösningen man använder när man tar foto så brukar jag köra på 1280x960 standard.
Men när jag arbetar med bilderna i datorn och på internet så är dom för stora. Kör jag istället på en upplösning av 640x480 Standard så blir som mer rätt storleks mässigt.

NU till min undran:
Räcker upplösningen 640x480 Standard för att skriva ut? eller är det lämpligast att köra 1280x960 standard eller högre?
 
Det bästa är väl att kör på högst möjliga upplösning på kameran hela tiden... det går ju alltid att minska ner den till 640*480 men det blir svårare att göra tvärt om. Så ha alltid på högsta upplösning. Om du tagit en bild och sedan vill göra något med går det ju allt att bara leta på orginal filen och skriva ut den eller vad du nu vill göra...
 
Hej.

640x480 blir perfekt i storleks ordning A5 format, skriver du ut större typ A4 med upplösning 640x480 så blir det "pixligt". Fortsätt fota på högsta möjliga storlek och ev köp till ett eller ett par minnes kort, om du fotar mkt under en dag.

Mvh Johan F
 
Kovo112 skrev:
Hej.

640x480 blir perfekt i storleks ordning A5 format, skriver du ut större typ A4 med upplösning 640x480 så blir det "pixligt". Fortsätt fota på högsta möjliga storlek och ev köp till ett eller ett par minnes kort, om du fotar mkt under en dag.

Mvh Johan F
Jag håller inte alls med. Med riktiga 10x15 cm fotoutskrifter (digitala labb) syns det stor skillnad. Man behöver full upplösning (1600x1200) på Dimage X för att få fullgott resultat. Lägre upplösning syns direkt som sämre skärpeintryck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.