Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddix

Medlem
Är sugen på en ny kamera, har i dag en Minolta super 505si. Har inte tänkt lägga ner en hel förmögen het på kameran men ändå gradera upp mig några steg. Håller på att välja mellan Minolta Dynax 7, Canon Eos 30 och Nikon F80 men jag har svårt att bestämma mig. Minoltan har blivit utsedd till bästa kameran år 2001-2002 och dom andra två har också fått bra betyg i test. Någon som vet något eller använder någon av kamerorna? Kanske kunde få några tipps så det blir lite lättare att välja.

Tacksam för alla svar!!!

Vad saknar du för funktion hos Minoltan som gör att du vuxit ur den och behöver en ny?

Du kan få ett fint objektiv till den för samma pengar som ett nytt avancerat hus. Vad skall du ha för objektiv om du köper ett nytt hus?

Hej

Samma undran här....

EOS 30 är suverän men.....

Fler objektiv, filter, resor till nya motiv borde stå rätt högt på listan istället.

Studioblixtar är ett lyft, kan användas till mycket och kräver träning, träning etc.

Roine

jag håller med föregående talare

EOS 30 är en suverän kamera, men är det inte bättre att lägga pengar på ett nytt objektiv eller mer film?

Borde det inte vara bättre att uppgradera till Minolta Dynax 7 i så fall så du slipper köpa nya objektiv... eller?

Senast ändrad:
Sant men...

Jo vist det var min första tanke också, men det känns bara tråkigt att köpa massa utrustning till en kamera som man kanske växer ur med tiden.
Sen har jag en köpare på min kamera om jag skulle vilja sälja den vilket gör att man blir lite extra sugen på något nytt.

Jag vet vad du menar.... Det är kul med nya prylar... Men det är dyrt...

Minolta är ingen dålig kamera, vad jag har förstått. Men det är svårt att råda dig till att köpa en Canon eller Nikon, det är ganska personligt val tycker jag. Jag valde Canon fast alla mina vänner kör Nikon för den passade mig bäst. Men allihopa är bra kameror och du får garanterat bra bilder av allihopa, men Nikons och Canons objektiv verkar vara snäppet vassare än t ex Minolta. Sedan är min personliga uppfattning (genom att kolla runt och lyssna på andra) så har Canon bättre/större objektiv serie än Nikon och det verkar som det finnas mer beg. till Canon eftersom det är den mest sålda kameran.

EOS 30 är otroligt tyst och med USM objektiv så är den suveränt tyst. Testade min polares Nikon F5 i dag och förstod då hur tyst min EOS 30 egentligen är. Det är ju bra om du ska fota djur eller nakenbadare :)

För att sammanfatta det hela...Gillar du Äpple, Banan eller Päron bäst ?

Det kanske är så att du har en gammal banan hemma och är ganska trött på banan just nu och tänkte att det skulle smaka gott med ett äpple ?

Alla vet ju att Canon smakar äpple :D
(Hårt skal men söt o saftigt inuti) :D

Mmmmmmmmmmm äpple.... Arggggg... Gurgel

Sov på saken, det är nog bäst, känner du samma sak om en vecka eller två så kan jag nog råda dig att köpa en ny kamera :O)

Senast ändrad:
...och när du vaknar står det Minolta 800si skrivet i taket,hohoho.....
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar