Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta AF 70-210mm f/4 Sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Odden

Aktiv medlem
Hej
Undrar om någon vet var det finns ett Minolta AF 70-210mm f/4 som är till salu är på jakt efter ett sådant objektiv så är mycket tacksam för tips
/Johnny

Japp Juri det är den gammla varianten jag letar efter den nya skall inte vara så bra har jag hört

Minolta AF 70-210mm f/4

Tyvärr har jag inget att sälja till dig just nu ska ha kvar mitt tills jag hittar något bättre. På just detta objektiv börjar priserna dra iväg såg ett idag på EBAY som gick för 155£. Vilket känns väldigt dyrt. På Tradera har det väl gått några för strax över 1000:- så man får nog slå till på ett när det dyker upp.

undring

Jo,
för en amatör som jag,
hur ser man vilken ljusstyrka objektivet har?
står det på själva objektivet?

hälsningar,
christian
(ursäkta dumma frågor, men ska
man lära sig nåt måste man fråga)

och någon skriver här:
"den gamla ska det vara , inte det nya, det ska tydligen inte vara så bra"

varför?

blir lite nyfiken.

/christian

Det finns bara EN 70-210 f/4, sen finns det 4-5.6 eller vad den är som är skräp.

Definition av "skräp": dålig ljusstyrka, dålig skärpa, dålig byggkvalité (har inte känt på ett själv, men det är i samma serie som mitt AF-DT kitobjektiv).

Såg nu att det var en MD glugg.

Hur är det med 70-210/3.5-4.5, det är ju modernare och inte allt för avvikande i ljusstyrka, även om bländartalet inte är konstant.

Nome Nescio skrev:
Såg nu att det var en MD glugg.

Hur är det med 70-210/3.5-4.5, det är ju modernare och inte allt för avvikande i ljusstyrka, även om bländartalet inte är konstant.

Den ska vara lite sådär, problem med flare och blooming. Den ligger en bit ifrån f/4:an på det mesta.

Jag har funderat på detta obkjektiv istället för min 70-210 F4 är det värt pengarna i mellan?

SIGMA 70-210mm f 2.8 (alltså kontant 2.8) APO finns ett på EBAY för 399US$ men tyvärr blir det väl tull och moms sen.

Sigmas 70-200 2.8 ska ju vara väldigt bra iaf. vet inte hur det är med 70-210:an, 70-200 2.8 EX DG APO och 70-200 2.8 EX DG APO IF är nog bra val över 70-210 4.

Jag skulle nog ta Sigma om det inte var för vikten. Jag har precis köpt en 300/4 som väger över kilot, med ännu en klump i den häraden så bli fotoväskan på tok för tung. Det skall ju ned en normalzoom, vidvinkel och makro också.

Odden skrev:
Japp Juri det är den gammla varianten jag letar efter den nya skall inte vara så bra har jag hört

När Minoltas första serie AF-objektiv kom,där detta ingår, så tillverkades dom med en speciell egenskap.
Istället för att "normalt" ha bättre skärpa i centrum med avtagande skärpa mot kanterna så gjordes en utjämning så att mittskärpan blev "sämre" (dock ej bokstavligt) så att skärpan skulle bli jämnare över hela bilden.Hoppas jag förklarat så det är begripligt :)

Mvh/Gunte..

Japp Gunte nu fick jag ett bra svar satt och försökte leta på nätet om tillverkningen hade hört något om det men viste inte vad

Odden skrev:
Den största anledningen till att den är dålig är ju priset, 895 kronor nytt på Scandinavian nu. Det är väl den ni menar när ni skriver den nya?

Den gamla 4.0:an är ju i en helt annan kvalitetsklass...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar