Michael Johansson
Aktiv medlem
A2 har väl brännvidd 28 - 200 mm om jag inte läst fel. För övrigt har CyberPhoto skrivit att A2:an kommer i mars.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
larsborg skrev:
Kim!
..."Faktum är att 1Ds (fullstor sensor) har betydligt mer brus än 10D vid 800ISO (vid övriga ISO-talen oxå)..."
Jasså! Det där kan du bättre än jag kan, får väl plugga på bättre!
Men faktum kvarstår, utan en omräkningsfaktor, bara rent utsnitt, dvs x 1,0, fullformats bildsensor, ett objektiv med brännvidd på 35mm, ger oxå det jag vill ha, - vidvinkel 35mm!
Med en mindre bildsensor, måste jag inhandla kanske ett "fisk-öga" till objektiv, för att få en upplevd 35mm vidvinkel, de brukar vara svindyra och tunga!
Men å andra sidan, en D-SLR kanske är "overkill", med fullformats bildsensor, om en mindre bildsensor med perfekt signalbehandling ändå ger en brusfri bild och perfekt upplösning?
Kunna byta objektiv, kanske är onödigt för de flesta tillfällen?
Inbyggt objektiv, inte bytbar, ljusstark zoom 35-200mm brännvidd, förhoppningvis med en upplösning i klass med en fast brännvidd, kompakt kamera, förmodligen vad man behöver.
Inbyggd GPS, vid vandringar i skog och fjäll, skulle vara bra att ha, fotografen kan ju vilse, ha-ha!
Michael Johansson skrev:
A2 har väl brännvidd 28 - 200 mm om jag inte läst fel.
Japp..precis som 5mp var tufft tidigare.larsborg skrev:
Nikon kommer med en Coolpix 8700 (8Mp), faktiskt även Canon med sin PowerShot Pro1 (8Mp), det blir tufft i segmentet semi-pro 8Mp!!!!
Nej, det krävs ju att optiken hänger med oxå..larsborg skrev:
Ökningen av antalet pixlar på en redan liten yta, förbättrar, vad jag förstår, inte automatiskt upplösningen!
larsborg skrev:
En fullformats bildsensor, med STORA PIXLAR, perfekt signalbehandling, kompakt kamera, behöver inte vara en systemkamera, utan ett inbyggt zoomobjektiv i kameran, hög upplösning på optiken, är det en dröm?
Kanske inte!