Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A2

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
Kim!
..."Faktum är att 1Ds (fullstor sensor) har betydligt mer brus än 10D vid 800ISO (vid övriga ISO-talen oxå)..."

Jasså! Det där kan du bättre än jag kan, får väl plugga på bättre!
Men faktum kvarstår, utan en omräkningsfaktor, bara rent utsnitt, dvs x 1,0, fullformats bildsensor, ett objektiv med brännvidd på 35mm, ger oxå det jag vill ha, - vidvinkel 35mm!
Med en mindre bildsensor, måste jag inhandla kanske ett "fisk-öga" till objektiv, för att få en upplevd 35mm vidvinkel, de brukar vara svindyra och tunga!
Men å andra sidan, en D-SLR kanske är "overkill", med fullformats bildsensor, om en mindre bildsensor med perfekt signalbehandling ändå ger en brusfri bild och perfekt upplösning?
Kunna byta objektiv, kanske är onödigt för de flesta tillfällen?
Inbyggt objektiv, inte bytbar, ljusstark zoom 35-200mm brännvidd, förhoppningvis med en upplösning i klass med en fast brännvidd, kompakt kamera, förmodligen vad man behöver.
Inbyggd GPS, vid vandringar i skog och fjäll, skulle vara bra att ha, fotografen kan ju vilse, ha-ha!

Större pixlar ger teoretiskt mindre brus (och det stämmer även ofta i praktiken), japp.
En Sigma 14mm (raktecknande) ger motsv. 22mm på 10D.

Lågt brus från de riktigt små sensorerna kan man inte räkna med vid högre ISO-tal.

Problemet med minisensorer är oxå den låga dynamiken och det långa skärpedjupet.

Michael Johansson skrev:
A2 har väl brännvidd 28 - 200 mm om jag inte läst fel.

Den har motsvarande 28-200mm i bildvinkel jämfört med småbild.
Den verkliga brännvidderna är 7,2-50,8mm..vilket är avgörande för skärpedjupet.

Senast ändrad:
Michael skrev:
"...A2 har väl brännvidd 28 - 200 mm om jag inte läst fel..."

Du har inte läst fel!
Mitt önskemål om ett ljusstarkt zoomobjektiv på 35-200mm, var inte relaterat till den aktuella A2:n, utan bara ett exempel på ett brännviddsområde som känns praktiskt.

Nikon kommer med en Coolpix 8700 (8Mp), faktiskt även Canon med sin PowerShot Pro1 (8Mp), det blir tufft i segmentet semi-pro 8Mp!!!!

Ökningen av antalet pixlar på en redan liten yta, förbättrar, vad jag förstår, inte automatiskt upplösningen!
En fullformats bildsensor, med STORA PIXLAR, perfekt signalbehandling, kompakt kamera, behöver inte vara en systemkamera, utan ett inbyggt zoomobjektiv i kameran, hög upplösning på optiken, är det en dröm?
Kanske inte!

larsborg skrev:
Nikon kommer med en Coolpix 8700 (8Mp), faktiskt även Canon med sin PowerShot Pro1 (8Mp), det blir tufft i segmentet semi-pro 8Mp!!!!
Japp..precis som 5mp var tufft tidigare.

larsborg skrev:

Ökningen av antalet pixlar på en redan liten yta, förbättrar, vad jag förstår, inte automatiskt upplösningen!
Nej, det krävs ju att optiken hänger med oxå..
Det verkar den göra på Sonys/Olympus och Canons kameror (Nikons har jag inte sett bilder ifrån än) men sen kommer brusproblemet..som blir svårare att övermästra.
Sony klarade det inte, vi får se om de andra lyckats bättre.

larsborg skrev:
En fullformats bildsensor, med STORA PIXLAR, perfekt signalbehandling, kompakt kamera, behöver inte vara en systemkamera, utan ett inbyggt zoomobjektiv i kameran, hög upplösning på optiken, är det en dröm?
Kanske inte!

Jag tror inte det kommer någon "icke systemkamera" med fullstor sensor.

Sökaren är kanonfin. Bra upplösning och mycket följsam. Jag trivs bra med Aette, men A2 kändes som ett lyft. Vet ännu inte vad de 8 megapixlarna bidrar med eller ställer till, men sökaren är suverän! Tog några bilder, men tyvärr var kameran inställd på 2080x1560 så det är väl närmast test utan värde, även om Carl XVI Gustaf utgjorde motivet :)

A2

En diskret guldkant på objektivet, texten A2 och en ny logo KonicaMinolta röjer att det är en A2... för övrigt var likheten slående...

Bilagor

• dimagea2.jpg
    dimagea2.jpg
    31.3 KB · Visningar: 276
he, he, närå, jag bara befann mej på rätt plats vid rätt tidpunkt... Sprintloppet på skidor som gick av stapeln i Stockholm idag sponsrades bl a av KonicaMinolta och de hade lånat ut en påse kameror till funktionärerna.

En funktionär kom otäckt nära mej o jag trodde först det var en syrra till Aette, men den var inte riktigt lik så då tänkte jag att det är väl en 7Hi då... men så fick jag se A2 på kanten. Då drog jag till mej den unge mannen o frågade var han fått tag i den.

Så jag ryckte till mej kameran och klämde på den, drog ur hans minneskort o pillade i mitt eget o tog några bilder... o senare på kvällen kollade jag närmare på den igen, framförallt sökaren. Och visst, det rycker o det drar... men jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte... eller ska jag??

KG skrev:
"...det rycker o det drar... men jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte... eller ska jag??..."

Vad säger det sunda förnuftet, angående bytet från A1 till A2, med pengar emellan?
Om Du inte ser någon skillnad på en färdig bild, men ändå byter, då klassar du in i foto fanatikernas klubb!
Där existerar bara kameror, ingenting annat, som hus, fotomodeller, sportbilar och semesterresor, ha-ha!
Det är inte frågan om man har råd, utan skall man ständigt ligga med det senaste, skulle jag åtminstone bli stirrig.
Så använd din aette, hon kommer säkert att ge dig minst lika bra bilder, som den yngre systern atvålen.
Atvålen kanske är bättre, förmodligen, då blir säkert Atrean ännu vassare ...!
Kunde inte Minolta från början ha lanserat Aelvan, 24 Mp bildsensor, inbyggd GPS?

he he... nä det blir, högst sannolikt, ingen A2:a för mej, den kommer för tätt inpå A1 o skillnaderna är inte hysteriskt stora. Men alla som tvivlar på EVF som sökare bör definitivt kika i sökaren på en A2. Och det är naturligtvis på intet sett det bästa man kan göra, bara det bästa som har gjorts hittills.

Bilderna blir förmodligen inte dramatiskt mycket bättre heller, åtminstone i inte i 10x15 o 20x30 som är "mina" vanligaste format. Autofokusen var inte märkbart snabbare än på A1, möjligen mätbart. Samma optik o utformning gör att Aette kan känna sej hyfsat trygg åtminstone till i höst.

Men för alla som tänker köpa en A1 nu, i februari 2004, måste rådet vara att vänta in testerna av A2, den ser inte ut att bli dyrare än A1 är idag och definitivt billigare än min A1 var i september 2003. Dessutom kan jag föreställa mej att det känns lite snopet för de som köpt sina A1:eek:r i december/januari när det dyker upp en ny modell till samma pris så tätt inpå...

Om det kan trösta nå´n så köpte jag min Dimage 7Hi för ca 15.000:- .... fast den tar oxå lika bra bilder nu som då! ser dock fram emot lite mer uppgifter om den digitala Systemkameran den kommer att bli en frestande uppgradering för min del...

/Micke

Noterade i förbigående att Scandinavian säger sig ha A2 i lager. Köper dock litet blandad konfekt i stället, Plus-x och Tri-x. Får se vad A5 har att erbjuda. Med denna takten kommer den i november........;-))).
Us

Min sjua kostade 18000 när den introducerades... *s* men det tog lite mer än fyra månader mellan uppgraderingarna på den tiden...

/kg som minns den gamla goda tiden för två år sen...

Joo, det går så vansinnigt fort. Vore jag digital skulle jag kanske känna av "uppgraderingsångesten", har anat den som ett gnolande när det gäller datorn......
Men ännu är jag analog och kör på min mina batterioberoende mellanformatare-----klaaa..donk. Ahhhh, härligt ljud......
Us

Ser att A2 fått tillbaka UHS läget, dvs möjligheten att ta 7 bilder per sekund i reducerad upplösning... läser också att:

"12-Bit A/D Conversion
The DiMAGE A2 uses 12-bit A/D conversion to record the richness and infinite subtleties of light.__12-bit A/D conversion can distinguish up to 4, 096 levels in each color channel."

Varför det? A1 lär ju nyttja 14-bit A/D, men till vilken nytta vet jag inte... men det beskrevs då som fyrfaldigt bättre än 12-bit

"The DiMAGE A1 uses 14-bit A/D conversion to record the richness and infinite subtleties of light.__14-bit A/D conversion can distinguish 16,384 levels in each color channel.__This is a fourfold increase over the fidelity of 12-bit systems"

/kg som inte utesluter att Minolta skrivit fel här eller där...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar