Annons

Minolta A2

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tycks finnas en del annat nytt också. Citerat ur .pdf:

"..When capturing images at 8M resolution, you can change the aspect ratio from 4:3 to 3:2, the same way scenes are framed by 35mm film. This gives you more options with print sizes and picture frames..."

"..The DiMAGE A2 includes a preview mode for
checking depth of field prior to image capture, a
function that’s especially useful for compositions with elements that stretch towards the horizon. It is also helpful with macro images, and can be used inconjunction with the Flex Digital Magnifier to confirm how your subject is focused..."

KG, du måste hålla ut. Håll i kalsongerna och vänta tills en Minolta DSLR kommer ut. Känns som om A2 inte kommer vara "all-that" som de flesta tror. Vi kommer att få se mycket brus tror jag. Alldeles för mycket för att vara acceptabelt.
Jag är helnöjd med min A1a men att släppa 2 prosumer-kameror om året tycker jag är lite väl mycket.

Det jag såg som en förbättring med A2 i specarna verkar vara det ni skrev ovan. Att man kan spara JPG tillsammans md RAW-formatet som man kan göra på exempelvis Canon. Och en viktig nyhet: att kunna ändra formatet så det blir standard-format 10x15 när man skriver ut sina bilder. (3:2) Det med dålig fokus i dåligt ljus tror jag inte dom fixat, möjligtvis lite snabbare AF.

Jag ska nog vänta på Minolta DSLR.

Tror inte Minoltas första systemdigital kommer att få mej att hoppa ur brallorna heller... den lider av samma felkonstruktion som alla andra systemdigitalare, men jag kan lugnt vänta.

Ska däremot bli intressant att se Minoltas teletillsats, var på G att köpa en TCON 17, 1,7 ggr från Olympus, men den funkar bara i zoomens ändläge, annars vinjetterar den brutalt. Dvs 28-200 + 340 mm, om Minoltas egen funkar hela vägen utan vinjettering så blir det 56-300 när den är monterad. Törs man hoppas på det?

Jag har inte sett någon telekonverter som fungerar hela vägen utan vinjettering, den skulle behöva vara enormt stor då och det tror jag inte du vill att den ska vara.
Den kan kanske fungera från 70mm och uppåt i bästa fall.

yepp, spegel e lika nödvändigt för kameran som startveven var för bilarna, ser fram mot lite produktutveckling.

Å andra sidan håller jag som alltid med den kloka gubbe som skrev "personligen så gillar jag att objektivet är fast i kameran..mekaniskt och optiskt bättre, tveklöst betydligt praktiskare oxå" Guess who!?

Från 70 mm o uppåt vore okej det med, då har man ändå lite spelrum, med TCON 17 blev det som att ha ett fast 340 mm objektiv i väskan. Mycket av o på blev det!

/kg som provade en dag

KGS skrev:
Å andra sidan håller jag som alltid med den kloka gubbe som skrev "personligen så gillar jag att objektivet är fast i kameran..mekaniskt och optiskt bättre, tveklöst betydligt praktiskare oxå" Guess who!?

Det går ju knappast att förneka att det är så..skulle man kunna ha allt i ett objektiv (med mycket hög optisk kvalitet) fast på kameran så skulle det vara det absolut mest idealiska...tyvärr så går ju inte det riktigt.

/Kim som känner igen sina egna citat :)

absolut, men en bra kompromiss som täcker över 90% av det brännviddsområde man nyttjar e inte att förakta. Dessutom e alla de där lösa glasbitarna rätt dyrbara, bara en snabb titt i prislistan visar att ett system snabbt kan hamna på både 20.000, 30.000 o 46.300 kronor o uppåt... o då får man ändå inte använda LCD´n som sökare!

En konverter här o en konverter där så får man från fisheye till supertele. Fast de värsta telekonvertrarna är inte mycket att ha... he he... nån vinjetterade så brutalt att man var TVUNGEN att nyttja digital zoom för att komma ur vinjetteringen! Great!

Bilagor

• lillvinjett.jpg
    lillvinjett.jpg
    14 KB · Visningar: 334
KGS skrev:
absolut, men en bra kompromiss som täcker över 90% av det brännviddsområde man nyttjar e inte att förakta. Dessutom e alla de där lösa glasbitarna rätt dyrbara, bara en snabb titt i prislistan visar att ett system snabbt kan hamna på både 20.000, 30.000 o 46.300 kronor o uppåt... o då får man ändå inte använda LCD´n som sökare!

Helt riktigt..32 000:- har jag gett för mina (inkl telekonverter)..och då är alla utom en köpt begagnat! och de flesta är billigare "pirater"!

Men det är värt varje krona :)

KGS skrev:

En konverter här o en konverter där så får man från fisheye till supertele. Fast de värsta telekonvertrarna är inte mycket att ha... he he... nån vinjetterade så brutalt att man var TVUNGEN att nyttja digital zoom för att komma ur vinjetteringen! Great!

Japp..de tillverkarna som satsat på bra konverter till sina alltiettkameror förtjänar en eloge!

Hur du ska få motsv. 600mm på A-1 förtår jag inte dock.

nä det är sant, men jag har löst det genom att gå närmare de vita älgarna!

Men vafan, Kenko 3x konverter + digital zoom... 400x3 = 1200 mm... he he... o sen interpolerar jag till 2400 i PS... kanske ser man inte vad det är, men en jäkla massa mm är det!

Men, som jag skrivit tidigare, lägger man ut så mycket stålar, o kånkar med sej så mycket utrustning, förtjänar man att få både bättre bilder o ett större brännviddsomfång. Väl bekomme!

Bilagor

• raindeer.jpg
    raindeer.jpg
    6.4 KB · Visningar: 316
Scandinavianphoto är otroligt snabba att kunna sälja en produkt!
Men finns den i lager, för omedelbar leverans?
10 000 kr, där ligger tydligen "ribban" för konsument marknaden, både för semi-pro och D-SLR!
Jag väntar tills fullformats bildsensorn i en kamera, om några år, kanske tidigare, kommer ner i den prisnivån!
Då blir det rena klara brusfria bilder!
Idag med inställt på 800 ISO, med en inte fullformats bildsensor, blir det stor risk för något brus.
Annars är nog "Atvålen" riktigt behändig!
Vad blir testernas kommande åsikter?
Spännande!

larsborg skrev:
Scandinavianphoto är otroligt snabba att kunna sälja en produkt!
Men finns den i lager, för omedelbar leverans?
Om en vara hos Scandinavian Photo finns på lager eller inte framgår av deras site.
A2 är markerad med en brun prick, vilket innbär att det är en beställningsvara.

Olle

larsborg skrev:
Jag väntar tills fullformats bildsensorn i en kamera, om några år, kanske tidigare, kommer ner i den prisnivån!
Då blir det rena klara brusfria bilder!
Idag med inställt på 800 ISO, med en inte fullformats bildsensor, blir det stor risk för något brus.

Faktum är att 1Ds (fullstor sensor) har betydligt mer brus än 10D vid 800ISO (vid övriga ISO-talen oxå).

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1ds/page14.asp

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page18.asp

Kim!
..."Faktum är att 1Ds (fullstor sensor) har betydligt mer brus än 10D vid 800ISO (vid övriga ISO-talen oxå)..."

Jasså! Det där kan du bättre än jag kan, får väl plugga på bättre!
Men faktum kvarstår, utan en omräkningsfaktor, bara rent utsnitt, dvs x 1,0, fullformats bildsensor, ett objektiv med brännvidd på 35mm, ger oxå det jag vill ha, - vidvinkel 35mm!
Med en mindre bildsensor, måste jag inhandla kanske ett "fisk-öga" till objektiv, för att få en upplevd 35mm vidvinkel, de brukar vara svindyra och tunga!
Men å andra sidan, en D-SLR kanske är "overkill", med fullformats bildsensor, om en mindre bildsensor med perfekt signalbehandling ändå ger en brusfri bild och perfekt upplösning?
Kunna byta objektiv, kanske är onödigt för de flesta tillfällen?
Inbyggt objektiv, inte bytbar, ljusstark zoom 35-200mm brännvidd, förhoppningvis med en upplösning i klass med en fast brännvidd, kompakt kamera, förmodligen vad man behöver.
Inbyggd GPS, vid vandringar i skog och fjäll, skulle vara bra att ha, fotografen kan ju vilse, ha-ha!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar