Annons

Minolta A2 och fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag har hört talas om problemet och läst några "reviews". AF indikerar låst focus men med focus på fel ställe och bilderna blir oskarpa. Mycket irriterande... jag har haft samma problem med 7i. Det jag undrar är om någon har någon ny info, review eller vad som helst. Det jag har läst är gammalt. Har Minolta gjort något åt det? Är alla kameror likadana eller är det bara många "måndagsexemplar"?

Jag hade problem med autofokusen att den låste på "fel" ställen. Eller rättare sagt "slumpvis" af. Men sen hittade jag en inställning som gör att man kan låsa att AF ska låsa fokus i centrum (spot). Sedan dess har jag aldrig haft några bekymmer om att den fokuserat på fel ställen...
/Fredrik

P.S Man håller mittenknappen intryckt 1 sek. (Navigeringsknappen)

Det är väl "flex point" funktionen eller kan man ändra en så den inte går att flytta?

Hur som helst så är det en mycket bra funktion. Noterade också att man kan konfigurera spotmätningen så att den följer med när man flyttar fokuseringspunkten - inte dumt alls.

Jag vet inget sätt att låsa punkten. Förutom det alternativ att låta bli att trycka på pilknapparna. Då kommer den att stanna på samma ställe hela tiden. Och skulle den råka flytta på sig är det bara ett snabbt tryck på samma knapp igen så är den centrerad.

Har du upplevt samma som jag, att den ger slumpvis fokus om man inte använder sig av flex point. Man har ingen kontroll på var fokus hamnar. T.o.m. när jag har den på stativ så kan den fokusera på helt olika saker vid olika fokuseringar.
Men flex point är bra tycker jag!

Jag har inte reflekterat över det men är å andra sidan inte förvånad - det är väl så den ska göra d.v.s. försöka analysera motivet och den analysen kan nog ändra sig från en stund till en annan beroende på ljus etc? Ju "smartare" kamera i detta hänseende ju mindre förutsägbar skule jag gissa...

Man som sagt har jag inte upplevt detta som ett problem kanske för att jag ofta använder "flex point" och i stort sett alltid när kameran är på stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar