Annons

A580 Autofokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)
Har just varit ute med min A580 försedd med mitt beprövade Minolta 50/1.4 och konstaterat att jag inte får en enda skarp bild. Mitt Minolta 85/1.4 är bättre men har aldrig mätt upp det. Däremot har jag länge varit lite missnöjd med skärpan på mitt Zeiss 16-80 liksom mitt Sigma 100-300. Jag har inte riktigt förstått detta med bakfokus - om jag justerar kameran för att AF:n ska fungera med Minolta 50/1.4 vad händer då med AF:n på mitt 85/1.4 som fungerar?

En helt annan fråga till er som har A580 - hur låser man spegeln för att få perfekt skärpa ?

I grunden är det precis som Mats skriver. Kameran ligger sannolikt fel. Ska vi dyka lite djupare i problematiken anser jag att det bästa man kan göra är att få enbart kameran rätt kalibrerad först och främst. Då ställer verkstaden den efter antingen ett referensexemplar eller via annan utrustning som tar för lång tid att beskriva här.

Steg 2 när kameran är kalibrerad är att noggrant gå igenom sina objektiv och provskjuta på referensavstånd (50x brännviden. Exv blir då ett 50mm objektivs referensavstånd 2,5 m).

Orsaken till varför jag föreslår detta är att du skriver att du får vissa av dina objektiv att stämma bättre än andra. Nu kan du sortera ut de som är dåligt ställda och få dem rätt kalibrerade. Har tyvärr sett exempel där folk skickat kamera och ett objektiv. När de fått tillbaka grejorna har just det objektivet och kameran fungerat bra, men inte de övriga objektiven.

Detta kan bero på att kameran du sänder in kanske ligger inom feltoleransen och kanske bakfokuserar +5. Man kan då uppleva att ett fast objektiv som ligger inom feltoleransen -4 är bra eftersom avvikelsen bara blir +1. Men har man ett annat objektiv som ligger +4 så blir avvikelsen hela +9.

Zeiss 16-80 är tyvärr ganska känt för att ha AF-avvikelser. Men en fast 50 och 85mm ska inte vara några problem med att få rätt.

Jag vet att detta låter jobbigt, men det går att få rätt. Om du inte vill justera enbart kamerahuset först får du skicka in alla dina objektiv och begära att alla ska stämma med kamerahuset, men tyvärr så åtgärdas ju inte ditt Sigma av Sonys service.

Så mitt råd är kamerahuset först så du har en indexpunkt att utgå ifrån.

//Lennart
 
Eftersom du får fel skärpeplan med ett flertal objektiv så är det troligen kameran.
Har hört att vissa handlare /Scandinavian Photo) varit njugga mot Sony-ägare med enklare modeller. Jag har åkt in med kamerorna till Inside Service i Sony-huset i Solna och det har aldrig varit nåt snack. Superproffsiga på service, även om de skickar iväg det till Assist i Linköping. Zeiss-85an och A900 fick åka vidare till Frankrike för att få stil på det.

För att få spegeluppfällning så använd 2sek, tidsutlösare så fälls spegeln upp direkt och sen efter 2 sekunder tas bilden bara med slutaren utan spegelrörelse.


/Mats[/QUOTE]

Tack för hjälpen Mats. Har köpt det mesta av mina utrustningar senare år på Scandinavian Photo men i Småland över nätet el via tel, har aldrig behövt utnyttja garantin så jag får se vad de säger när jag kontaktar dom imorgon.
Spegeluppfällningen visste jag nånstans, tror jag använt den en gång tom, men när jag senast behövde den kollade jag med 10 sek väntetid och då gick ju spegeln inte upp i förväg och insåg inte att det kunde vara olika på 2 och 10 sek. Tack!
 
I grunden är det precis som Mats skriver. Kameran ligger sannolikt fel. Ska vi dyka lite djupare i problematiken anser jag att det bästa man kan göra är att få enbart kameran rätt kalibrerad först och främst. Då ställer verkstaden den efter antingen ett referensexemplar eller via annan utrustning som tar för lång tid att beskriva här.

Steg 2 när kameran är kalibrerad är att noggrant gå igenom sina objektiv och provskjuta på referensavstånd (50x brännviden. Exv blir då ett 50mm objektivs referensavstånd 2,5 m).

Orsaken till varför jag föreslår detta är att du skriver att du får vissa av dina objektiv att stämma bättre än andra. Nu kan du sortera ut de som är dåligt ställda och få dem rätt kalibrerade. Har tyvärr sett exempel där folk skickat kamera och ett objektiv. När de fått tillbaka grejorna har just det objektivet och kameran fungerat bra, men inte de övriga objektiven.

Detta kan bero på att kameran du sänder in kanske ligger inom feltoleransen och kanske bakfokuserar +5. Man kan då uppleva att ett fast objektiv som ligger inom feltoleransen -4 är bra eftersom avvikelsen bara blir +1. Men har man ett annat objektiv som ligger +4 så blir avvikelsen hela +9.

Zeiss 16-80 är tyvärr ganska känt för att ha AF-avvikelser. Men en fast 50 och 85mm ska inte vara några problem med att få rätt.

Jag vet att detta låter jobbigt, men det går att få rätt. Om du inte vill justera enbart kamerahuset först får du skicka in alla dina objektiv och begära att alla ska stämma med kamerahuset, men tyvärr så åtgärdas ju inte ditt Sigma av Sonys service.

Så mitt råd är kamerahuset först så du har en indexpunkt att utgå ifrån.

//Lennart

Tack Lennart! Jag har Assist inom en timmes körning (bor i Finspång, 6 mil från Lkpg) så får jag Scandinavian Photo med mig gör det inget om det blir ett par besök. Verkar klokt att köra kameran först och sen testa objektiven och justera dom vid behov.

En annan fråga. Hur mkt beror snabbheten på AF på objektiven? AF motorn sitter ju i objektiven, och min fundering gäller framförallt mina gamla linser, Minolta 50/1.4 och 85/1.4. Dom har säkert 15 år på nacken. Att dom inte konkurrerar med SSF försedda linser förstår jag men annars?
 
Jag tror inte skillnaden är speciellt stor mellan mekaniska objektiv som dessa och modernare objektiv med inbyggd motor. Mitt 50mm/1,7 är jättesnabbt. Det har dessutom skett rätt stor förbättring av den inbyggda fokusmotorn över tid. Jag har för mig att när A700 kom så uppgraderades motorn var den betydligt vassare än innan i A100 och KM-kamerorna. Även instegsmodellerna och de mer avancerade modellerna bland dessa utrustades med liknande motorer. Skillnaden märks däremot mer på exv lite längre zoomar där det ska skruvas en hel del och flyttas en del glas. Snabbhet är väl inte beer cans och big beer cans vassaste grenar direkt. Där märks det ganska stor skillnad. Sen är det dessutom det faktum att en del objektiv klarar sämre ljusförhållanden än andra och en del modeler av hus är i sin tutrbättre än andra. Långa telezoomar är mer känsliga än dina kortare och inte sällan mer ljusstarka fasta objektiv.
 
Tack Lennart! Jag har Assist inom en timmes körning (bor i Finspång, 6 mil från Lkpg) så får jag Scandinavian Photo med mig gör det inget om det blir ett par besök. Verkar klokt att köra kameran först och sen testa objektiven och justera dom vid behov.

En annan fråga. Hur mkt beror snabbheten på AF på objektiven? AF motorn sitter ju i objektiven, och min fundering gäller framförallt mina gamla linser, Minolta 50/1.4 och 85/1.4. Dom har säkert 15 år på nacken. Att dom inte konkurrerar med SSF försedda linser förstår jag men annars?

Snabbheten inverkar bara i viss mån när det gäller rörliga motiv och AF-C enl reklamen. Dina gamla objektiv ska i alla fall träffa fokus rätt i AF-S läge på kontrastrikt motiv och hyfsat snabbt rörliga. Snabba AF-motorer i SSM-objektiv i all ära men med dina gamla gluggar är det ju kameran som har fokusmotorn som driver "skruven" i objektiven och det ska gå hyfsat snabbt ändå. Vissa av Sonys Zeissgluggar idag har ju skruvdrift. T ex 85/1.4 ZA och 135/1.8 ZA och de är knappast slöa eller har sämre AF-precision.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.