Photocon
Aktiv medlem
Har just varit ute med min A580 försedd med mitt beprövade Minolta 50/1.4 och konstaterat att jag inte får en enda skarp bild. Mitt Minolta 85/1.4 är bättre men har aldrig mätt upp det. Däremot har jag länge varit lite missnöjd med skärpan på mitt Zeiss 16-80 liksom mitt Sigma 100-300. Jag har inte riktigt förstått detta med bakfokus - om jag justerar kameran för att AF:n ska fungera med Minolta 50/1.4 vad händer då med AF:n på mitt 85/1.4 som fungerar?
En helt annan fråga till er som har A580 - hur låser man spegeln för att få perfekt skärpa ?
I grunden är det precis som Mats skriver. Kameran ligger sannolikt fel. Ska vi dyka lite djupare i problematiken anser jag att det bästa man kan göra är att få enbart kameran rätt kalibrerad först och främst. Då ställer verkstaden den efter antingen ett referensexemplar eller via annan utrustning som tar för lång tid att beskriva här.
Steg 2 när kameran är kalibrerad är att noggrant gå igenom sina objektiv och provskjuta på referensavstånd (50x brännviden. Exv blir då ett 50mm objektivs referensavstånd 2,5 m).
Orsaken till varför jag föreslår detta är att du skriver att du får vissa av dina objektiv att stämma bättre än andra. Nu kan du sortera ut de som är dåligt ställda och få dem rätt kalibrerade. Har tyvärr sett exempel där folk skickat kamera och ett objektiv. När de fått tillbaka grejorna har just det objektivet och kameran fungerat bra, men inte de övriga objektiven.
Detta kan bero på att kameran du sänder in kanske ligger inom feltoleransen och kanske bakfokuserar +5. Man kan då uppleva att ett fast objektiv som ligger inom feltoleransen -4 är bra eftersom avvikelsen bara blir +1. Men har man ett annat objektiv som ligger +4 så blir avvikelsen hela +9.
Zeiss 16-80 är tyvärr ganska känt för att ha AF-avvikelser. Men en fast 50 och 85mm ska inte vara några problem med att få rätt.
Jag vet att detta låter jobbigt, men det går att få rätt. Om du inte vill justera enbart kamerahuset först får du skicka in alla dina objektiv och begära att alla ska stämma med kamerahuset, men tyvärr så åtgärdas ju inte ditt Sigma av Sonys service.
Så mitt råd är kamerahuset först så du har en indexpunkt att utgå ifrån.
//Lennart