Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1 VS Pentax K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

jacken

Aktiv medlem
Testade min nyinköpta Pentax K100D emot min gamla Minolta A1 ...

Bilderna är tagna en gråmulen dag med
Program M och med 1/20 f4

hmmmmmm Jag tror Gamla A1:an håller i sig :)

Inte någon enorm skillnad,,, eller vad tycker ni ???

Det borde vara olika skärpdjup i bilderna om de är tagna med bl 4, med tanke på att sensorn i A1 är mindre än i Pentax och därför använder en kortare brännvidd för samma utsnitt, vilket bör ge en skarpare bild i A1 med dess större skärpedjup.

Bilderna direkt ur en kamera av typen A1 är i stort sett färdigbehandlade i kameran, ur Pentaxen kommer en bildfil som behöver justeras i datorn.
Givetvis kan du ställa in din Pentax sâ den ger samma resultat som A1:an direkt ur kameran, men dâ missar du hela poängen med en DSLR.

A1:ans bild är klart skarpare. Jag tittade på husvagnen och lastbilen och konstaterade snabbt att den översta var från Pentax och den nedersta var från A1 eftersom den översta var skarpast, men sen upptäckte jag texten på bilderna :)

Jag tycker A1 är en bättre bild.

Hmmm Den första bilden kanske inte var helt rättvis??
Hör kommer en bild till Då med 100% Utsnitt.

Bilagor

• p-2.jpg
    p-2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 175
Good Old Aette står sej väl sålänge du slipper dra på höga iso. Aette tappar också när du ska hitta fokus i dåligt ljus. Men visst. Kompaktkamerornas okrönta kungar heter förstås Minolta A1/A2.

Det krävs mycket för att man ska se skillnaden på webben o vid normala utskrifter. Tror jag. Har ännu inte printat nåt från D7D, men varje gång jag fick hem en påse A1/A2 bilder blev jag tårögd av glädje. Bilderna är så bra att det inte är normalt...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar