Annons

Minolta A1 som första kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

biodynamisk

Medlem
Hejsan!
Jag har lyckats hitta en minolta A1 till ett pris av 3500. då detta kommer att bli min första digitala systemkamera undrar jag om det är ett bra pris och om det är en bra kamera att börja med. (den är begagnad, från 2003). Jag har hållt på lite med systemkamera innan men det var några år sedan o jag vill ha en kamera somman kan ställa in det mesta manuellt men att jag inte måste det för att kunna ta kort :)

Ngn som kan hjälpa mig?

Just ja, sen undrar jag om det finns ngn extra utrustning till denna som gör att man kan ta kort på lite kortare avstånd....
 
3500:- för en Konica Minolta A1 är ett bra pris om den är i fint skick (nypris ca 5500:).

Den har alla tänkbara manuella och automatiska inställningsmöjligheter, inga problem där.

Det finns macrokonverter som man kan använda till A1 för att få bättre närgräns.
 
A1 för 3,5 tusen? Köp!

Du kan montera allt möjligt fram på kameran som kostar bara ett par hundralappar, speciellt för macro, eftersom den har en 49mm gänga därfram.

Med step-up ringar (från 49 till 58 tex) har du ett närapå obegränsat val av makrooptik, gammalt eller nytt. Bara ett tips innan du lägger två tusen på helt nya saker.
 
Det man köper för att få bättre närgräns är närbildslinser. Det finns i flera olika varianter. De allra billigaste kostar runt 200kr om man köper dem nya. Dessa har en enda lins. Det finns även dyrare med två linser som ger bättre bildkvalitet, men dessa är åxå dyrare. I regel 500kr eller mer iaf.
Närbildslinser finns i flera olika styrkor beroende på hur mycket närmare man vill komma. Man kan även stacka flera på varandra för att få större styrka.

Det kan vara idé att leta efter liknande saker på ebay eller tradera. Då kan man få tag på sådant en hel del billigare med lite tur.

Edit:
Jag såg att Cyberphoto har set om tre 49mm närbildslinser för ca 300kr.
Jag vet inte hur kvaliteten på Soligors närbildslinser är dock.
 
biodynamisk skrev:
Var får man tag på en sådan konverter o vad ungefär kostar den?
Olympus MCON-40 macroconverter finns att köpa på bl.a. cyberphoto. kostar runt 1000:-
Den ger till skillnad mot närbildslinser ingen synbar försämring av bildkvalitén.
 
Bländar man ner lite får man oftast bra resultat med vanliga "enkla" närbildslinser åxå.
Det handlar ju, som allid, om hur mycket pengar man vill lägga. :)
Dyrare är oftast bättre, men sedan är det ju upp till var och en att avgöra om det är värt det åxå. :)

Om du tar med kameran till en affär när du köpt den så kan du säkert få testa, om de har grejer hemma.
 
Tack så mycket för all hjälp :) Tyvärr visste jag inte så mycket om digitalkameror och fegade ur eftersom jag egentligen inte hade de pengarna för tillfället. Hade jag däremot vetat vad jag vet nu så hade jag köpt den utan att blinka :(
Nu står valet istället mellan en olympus 2100 eller en finepix 5000 och jag måste bestämma mig idag innan kl 6...Jag ber er ännu en gång om hjälp men jag startar en ny tråd istället så det blir någon ordning i det hela :)
 
Vad får du betala för en 2100 idag?? På sin tid var det ett litet underverk. 10x stabiliserad zoom, men tyvärr "bara" 2 megapixlar...
S5000 är modernare men saknar stabilisering och ger dej 3 miljoner pixlar... hå hå ja ja, ingen lätt match. Stabilisering är guld värt, men 2100 känns rätt gammal idag...

Jag skulle nog ha tagit Fujin om jag var tvungen att välja mellan just de två. Men varför måste du välja mellan dem? o så bråttom?
 
måste o måste... :)
Jag har letat o letat i flera månader nu sen jag defenitivt bestämde mig för att köpa en kamera o min pojkvän skall betala en del som en julklapp o julen e ju som bekant mer eller mindre över :)

De här två kamerorna får jag för ett ganska bra pris, iallafall de billigaste jag hittat hittils som har det jag vill ha, förutom närgränsen då...

Om jag inte bestämmer mig idag säljs de till någon annan....

Och nu e jag trött på att leta o leta för jag blir inte klokare på vad som e bäst egentligen så nu e det ngn av dessa som gäller så jag kan få hem kameran ngn gång o börja leka :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.