Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minolta 80-200 2.8 apo svart

Produkter
(logga in för att koppla)

vattumannen75

Aktiv medlem
Halloj. Har köpt mig ett begagnat objektiv och de verkar funka bra ibland men allt för ofta så blir de oskarpa bilder. Var och fotade lite på en skoter tävling i helgen och la då märke till att skotrarna som låg bakom den skoter jag försökte fota vart oftast skarpare. Tror ni de beror på kameran eller objektivet. Prövade med mitt Tokian 100-300/4 och bilderna med den vart knivskarpa. Nu blir bilden här lite liten men om ni kollar noga så syns de att den andra skotern är skarp. Borde kanske skicka objektivet på service eller vad tror ni? Jag har beskurit bilden någott för att man ska kunna se den andra skotern bättre men de var den röda som var tänkt att vara i fokus.
 

Bilagor

  • untitled2.jpg
    untitled2.jpg
    27.4 KB · Visningar: 306
Jag tror att det är så att autofokusen prickar rätt på den främsta snöskotern men eftersom den är på väg mot dig så hamnar de skotrarna bakom i skärpa istället(?). Testa med följande autofokus. Om du fortfarande misstänker backfokusering så testa att fota något stillastående objekt och se om skärpan hamnar där du vill. /Fabian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.