Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta 7000i
- Trådstartare afropavo
- Start datum
Gote
Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att ljusmätaren är bättre på nyare kameror, framförallt vid kontrastrikt ljus. Sen har autofokusen också blivit både snabbare och säkrare.
Och sen har det tillkommit en hel del lull-lull som förvisso kan underlätta en hel del men knappast är några nödvändigheter.
Så i pris/prestandajämförelsen skulle jag sätta 7000 som vinnare.
Själv kör jag för övrigt med en Minolta 5000 från -85 eller däromkring (före både Dynax och 5000i) och det enda jag egentligen saknar är halvautomatiken och skärpedjupskontrollen...
Och sen har det tillkommit en hel del lull-lull som förvisso kan underlätta en hel del men knappast är några nödvändigheter.
Så i pris/prestandajämförelsen skulle jag sätta 7000 som vinnare.
Själv kör jag för övrigt med en Minolta 5000 från -85 eller däromkring (före både Dynax och 5000i) och det enda jag egentligen saknar är halvautomatiken och skärpedjupskontrollen...
Soli
Aktiv medlem
Köpte en Minolta 7000i som ny ca 90-91. Tyckte att den var jättebra i många år, men sedan började mitt gillande gå neråt. I fjol tröttnade jag totalt på den och bytte helt märke och allt trots att jag hade tre zoom objektiv 20-35, 35-80 och 80-200 vid det laget. Jag köpte en Nikon F100. Det som slutligen gjorde att jag "slängde ut" 7000i, var att att jag inte tycket att autofocus på zoomen fungerade något vidare, det blev inte så skarpt som jag ville. Dessutom är den obekväm att fokusera manuellt. Innan jag köpte Nikon tittade jag på de ny Minoltorna, men jag tycket inte att kontroll funktionerna satt speciellt bra, de var helt enkelt svåra att förstå sig på. En annan brist med 7000i är att den inte har preview för djupskärpa. Jämfört med Nikon F100 var ljusmätaren dålig på 7000i, men den jämförelsen är ju knappt rättvis eftersom det är så många år mellan modellerna.
Maverick
Aktiv medlem
Jag har en 7000i i min utrustning och största nackdelarna är dels att det är skjutreglage istället för rattar/rull reglage vilket gör att det tar längre tid att ställ in saker. Sedan finns det ingen inbyggd blixt på den, fast det finns en specialmodell som har det.
Den är lite strulig i inställningar för att det ska kännas riktigt bra.
I övrigt beror det på vilken optik man sätter på.
Jag brukar ta den när jag ska ut på äventyr där jag riskerar att kameran går sönder.
/Maverick
Den är lite strulig i inställningar för att det ska kännas riktigt bra.
I övrigt beror det på vilken optik man sätter på.
Jag brukar ta den när jag ska ut på äventyr där jag riskerar att kameran går sönder.
/Maverick