Annons

Minolta 5d eller canon 350D? - Vart är det bäst att köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

0ddish

Medlem
Efter att ha sökt här i forumet så har jag kommit fram till att jag ska köpa antingen Canon 350D eller Minolta D5.. Jag ska åka till USA och räknar med att kunna hitta en för att bra pris.. Helst under 8000kr( då ska kamera+1Gb minne+möjligtvis bättre objektiv) Har länge varit inne på att köpa i USA men det är kanske mer lönt att köpa i Tyskland?

Det här med digitalasystem kameror är nytt för mig. Jag vill kunna ta bilder av hög kvalité, har använt en kompis 350D kamera och den gillade jag skarpt. Så frågan är nu vilket "kit" skulle ni rekommendera mig att köpa? om ni nu kunde ta er 5minuter och plocka ihop vad ni tror skulle funka bra. Det är mycket snack om att man måste köpa ett bättre objektiv till 350D, är det samma med D5? Jag som blivande hobby-fotograf, behöver jag verkligen ett bättre objektiv?

Eftersom jag är "nybörjare" så verken vill jag eller behöver jag dom värsta grejorna. Men att lägga ut 8000kr tycker jag inte är så farligt då jag gillar att ta bilder och vet att jag kommmer ha stor användningen av en systemkamera!

Hoppas ingen blir arg av "ännu en systemkamera-köpråds-tråd" kände att jag ville ha nya färska tips!
 
Gunnar menar att du ska vänta. Sony släpper snart en "ny" KM D5D. Fast det "är" ju inte en Konika Minolta.

Jag kör själv en KM D5D och är mycket nöjd. Att ha "antishake" inbyggt i huset är guld värt.
 
joo.. Fast den där kändes betydligt dyrare.. läste igenom tråden lite snabbt utan att hitta eventuellt pris och lanseringsdatum??
 
6500kr verkar otroligt lågt för den kameran. Om man trycker på preeorder så kostar den 999dollar u sa.. Det motsvarar väl ca 8000-10000kr i sverige eller nått..
 
0ddish skrev:
6500kr verkar otroligt lågt för den kameran. Om man trycker på preeorder så kostar den 999dollar u sa.. Det motsvarar väl ca 8000-10000kr i sverige eller nått..
Preorder kostar den ca 7281 SEK :) När den kommer i butiker kommer priset med största säkerhet sjuka, tycker 6500-7000 låter rätt, beroende på var man köper den.
Den lanseras globalt den 28:e juli.

A100 är helt klart värt att vänta nån månad på, överlägsen allt som finns idag i nybörjarsegmentet.
 
Jag har samma fråga, KM 5D eller Canon 350D? Jo jag vet att Sony kommer med sin alpha 100 men jag vill väldigt gärna ha en kamera under sommaren, och den kommmer i slutet av sommaren ju. Är det kanske bäst att köra på KM och 5D, så kan man byta hus sedan men behålla objektiv med mera. För om a100 får en bra prissättning så går jag väl back kanske 2k eller så om jag säljer 5D-huset. Inte så farligt tycker jag.
 
Finns5D fortfarande att köpa käns det som en bra ingång. SÅ mycket vassare tror jag inte sonyn blir. Om budegen är krtisk finns också Pentax K100D med bildstabilisering i huset. Den levereras också i july eller aygusti.
 
Jo, den finns både att köpa från Tyskland och Danmark för ganska exakt 6000 med kitobjektivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.