Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minolta 4-ever

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag började fotografera med Minolta i mitten av sextiotalet och haft en hel del av deras manuella kameror. Jag hade även två XM Motor (utav de tolv som lär ha sålts i Sverige!). Det var en för sin tid mycket avancerad kamera med funktioner som väl levde upp till yrkesfotografernas standard. Ändå blev det aldrig någon succe. Min teori är att yrkesfolket blivit inkörda på Nikon och Canon för att de mycket tidigt tillgodosåg deras krav på objektivtillgång avseende ljusstyrka och brännvidder i kombination med servicemindad personal och ett utbrett verkstadsnät världen över.
Eftersom jag förr hade en ganska stor samling objektiv och kameror hade jag en del kontakt med Minolta. Jag upplevde det som att jag mest var till besvär för dem med mina frågor om ovanliga brännvidder eller konstiga macrotillbehör. Det verkade som om Minolta helst ville sälja en SRT 101 med normal, 135 mm och 35 mm, möjligen 28 mm. Därefter skulle kunden tiga och vara nöjd.
Kom jag så med frågor om speciella mattskivor till motorkameran var detta bara besvärligt och tegs helst ihjäl. Knappast en bra grogrund för att slå sig in på den proffessionella marknaden!
I USA verkar Minoilta vara ett betydligt starkare namn, även på yrkesfronten. Men upp till Nikons och Canons nivå kommer de nog aldrig. Till det krävs det nog en attitydförändring hos Minolta plus att det måste vara oerhört svårt att omvända en regid yrkeskår, "Varför byta märke när man redan har en utrustning som fungerar och bara behöver kompletteras succesivt?".
Kanske detta kommer att förändras i digitalkamerans tidevarv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar