Annons

Minneskortet sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)
picturethis.nu skrev:
Jag har nu fått en liknande problem.

Jag har en bunt CF Sandisk Ultra 256MBkort, som jag köpte i samband med min första digitalkamera; Nikon Coolpix 950 för kanske 7 år sedan...
Dessa kort har hängt med ett tag. Kameran blev senare en D100 och sen en D2x och en D200. Har inte haft problem med dem för än nu.

Så här går det till: Jag plåtar, tömmer kortet i datorn, Mac, tar ut kortet, formaterar kortet i kameran...och nu då på senare tid, händer inget efter formateringen.

Kortet förblir fullt (om jag nu fyllt det) men jag kan inte se några bilder i kameran. Laddar jag in det i datorn, kan bilderna finnas kvar.
Tänkte först att de gammla 256MBkorten gjort sitt, de är ju nu så pass gammla, men har just NU samma problem med ett sprilans nytt Sandisk 4GB Extreme III och D300.

Kan tillägga att jag inte längre blandar korten i de olika kamerorna. Varje modell har sina kort.

Vad gör jag för fel?

Bilderna finns ju där, så inget är förlorat, men jag vill veta att jag säkert tömmer mina kort!

Hjälp hjälp!

Hej!

Kan du inte göra "delete" på alla bilderna när disken sitter ansluten till datorn? Så gör alltid jag och det funkar.

mvh Charlott
 
Det kanske är det bästa, men någon sade mig att det var bättre att formatera om kortet varje gång i kameran.

Jag kan inte "delita" bild för bild i kameran, eller för all del delita allt - inget händer.
 
skadade bildfiler

Jag undrar om det är någon som har varit med om liknande problem som jag, eller kan förstå vad det beror på.
Mitt CF kort är helt galet. Ungefär varannan bild ser på på kamerans bildmonitor ut som en miniatyrbild av orginalbilden, dvs. den ser jätteliten ut. När jag sedan tittar på bildfilerna i datorn är dessa miniatyrbilder "uppsplittrade" i en enda röra och ofta syns gamla bilder igenom som jag raderat för länge sedan.
Jag formaterar minneskortet jämt och ständigt, men ingen förbättring har synts till.
Om någon kan ha någon som helst aning om vad som pågår så är jag evigt tacksam för det
 
Hej!

Kan du inte göra "delete" på alla bilderna när disken sitter ansluten till datorn? Så gör alltid jag och det funkar.

mvh Charlott

Gör på samma sätt eller väljer att flytta bilderna till Hårdisken för mina DATA filer.. funkar klock rent... Formaterar bara kortet nån gång i bland.. Har nu varit digital fotograf snart ett år.. Data mekare sen början av 90-talet..
 
Även om bilderna "radera automatiskt" efter inläsning är vald på Mac måste du tömma papperskorgen innan du matar ut för att kortet ska bli tomt. Det är också viktigt att formatera för Mac OS innan du använder kortet.
Själv föredrar jag att läsa in bilderna via kortläsaren än med kabel från kameran. Då kan jag välja "bild för bild" vilken mapp bilderna ska komma i
 
Jag jobbar just med att återställa minneskort (bland annat) i fotobutik.
Vi använder ett program som heter 'Image Recall' (Även kallat 'Don't Panic 2').

De kort som kortläsaren känner igen (men då oftast har korrupta filer eller verkar tomma) kör vi direkt, När datorn inte ens känner av kortet formaterar vi kortet i en digitalkamera först (OBS! Ej i datorn) och därefter brukar programmet hitta de försvunna bilderna.
Ibland krävs en viss modell av digitalkamera för att formattera kortet.

Programmet som följer med vissa Sandiskkort är absolut inte lika bra som 'Image Recall' tyvärr.

Vi upplever att olika kort har olika benägenhet att 'krascha' beroende på vilken kombination av kortläsare/kortmärke som används. (som även tidigare nämnts i denna tråd)

Vi har räddat ca 200 minneskort, och i 90% av fallen har vi hittat alla bilder på korten. Några av de få kort som inte gått att rädda har vi lyckats återställa bilder med ett annat program som heter 'R-Studio FAT'. Bara ca 4 kort har varit hjälplöst trasiga och itne ens gått att formattera.

/Tomas


Tack för tipset, jag passar på & letar efter en bild som jag inte borde kastat för den var för mörk när jag ändå är ifarten... Programmet verkar hitta en heldel, även om gränsnittet kunde var snyggare & tydligare... Bra att köra detta nu så jag vet den dan man står med ett kort & massa bilder som bara försvann.. Vad är vanligaste orsaken till att tappa bilder, glömma att stänga med säker bortagning eller annat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.