Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

mais

Aktiv medlem
Hej.

Är i fogarna att köpa ny kamera, Nikon D70s har allt hitentills pekat på.

Det här med minneskort, det är ju CF till denna kamera och är lite fundersam över vilken hastighet som kameran klarar av att skriva ner bilden.

Exempelvis är det skillnad när man plåtar ifall kortet "bara" klarar att skriva 9-10mb/s eller går det snabbare om man tar Extreme III (20mb/s).

Överföringen till datorn spelar dig mig mindre roll om det tar någon/några minuter extra utan det viktiga är om det har någon betydelse i kameran?

Tacksam för svar
 
Som jag förstått det skall det räcka gott med ett minneskort av typen ultra II så tillvida du inte har extrema (läs proffessionella) krav på skaktålighet & funktion vid extrema temperaturer. Tror inte du kommer att märka någon skillnad i prestanda med en Nikon D70s. Dessutom är ultra II korten betydligt billigare.

Hälsningar
Alexander
 
Tyckte inte det var så stor skillnad faktiskt.

SanDisk CF 1GB Ultra II 9-10MB/s Typ I 760kr
Sandisk CF 1GB Extreme III 20MB/s Typ I 889kr


Visst 129kr skillnad men inte så farligt?
 
Sant - ingen större skillnad faktiskt. Har själv börjat kolla på ett större (och snabbare) minneskort. Hittade denna info på Nikons hemsida:

"3 fps Continuous Shooting - for up to 144 consecutive shots*: High-speed continuous shooting means never falling behind the pace of the action or missing the moment. The Nikon D70s can shoot a rapid 3 frames per second for a continuous burst of 144 pictures* thanks to optimized systems throughout the camera.*When using JPEG Normal - Large setting, and a SanDisk SDCFH (Ultra II), SDCFX (Extreme/Extreme III) or Lexar Media 80X WA CompactFlash(TM) card."

Antar att det betyder att Ultra II är tillräckligt snabbt för just denna kameramodell. För billiga priser kolla gärna:

http://www.technikdirekt.de/main/en...ien/compact-flash/page.html?page=2&eurorate=1
 
Jo men försöker "stöda" de svenska siterna när det inte är så stor skillnad.

Det är ju faktiskt "olagligt" att handla från Tyskland och inte redovisa/betala in mellanskillnaden på momsen som det är mellan Tyskland och Sverige.

Inte för att jag är någon paragrafryttare men när det rör sig om så lite skillnad så kör jag från svenska sidor ex. cyberphoto eller scandinavianphoto.

Tack för tipset i alla fall
 
mais skrev:
Jo men försöker "stöda" de svenska siterna när det inte är så stor skillnad.

Det är ju faktiskt "olagligt" att handla från Tyskland och inte redovisa/betala in mellanskillnaden på momsen som det är mellan Tyskland och Sverige.

Inte för att jag är någon paragrafryttare men när det rör sig om så lite skillnad så kör jag från svenska sidor ex. cyberphoto eller scandinavianphoto.

Tack för tipset i alla fall

Jag kan glädja dig med att det är fullständigt lagligt att handla inom EU och betala moms i säljarens land. Men som du säger finns det ju ändå anledningar att överväga köp inom Sverige. Servicen man får öga mot öga med en säljare brukar vara rätt bra...

Själv har jag ett Ultra II (45x hastighet) till min D70 och tycker att det tuggar på rätt hyfsat. Om man ändå sällan fyller bufferten spelar ju kortets hastighet ingen roll alls.
 
mais skrev:
Det är ju faktiskt "olagligt" att handla från Tyskland och inte redovisa/betala in mellanskillnaden på momsen som det är mellan Tyskland och Sverige.
Nej, det är inte alls olagligt.

Som kund behöver man aldrig bry sig om momsen (mer än att man kan glädjas åt de fall den är lägre) vid import från EU-land. I de fall det verkligen skall betalas svensk moms så gör säljaren det.
 
Du måste anmäla att du tar in det i sverige.

Därav blir det anspråk om vem som skall betala momsen.

Så är det på alla varor oavsett ifall du köper knivar, smör eller minneskort.
 
mais skrev:
Du måste anmäla att du tar in det i sverige.
Jaså, till vem då, hur då och varför?
Därav blir det anspråk om vem som skall betala momsen.

Så är det på alla varor oavsett ifall du köper knivar, smör eller minneskort.
"Momsen betalar du i avsändarlandet." är ett citat gällande handel från EU-länder ur broschyren "Handla på Internet" från Tullverkets hemsida.

Vad har du för underlag för dina påståenden?
 
mais skrev:
Du måste anmäla att du tar in det i sverige.

Därav blir det anspråk om vem som skall betala momsen.

Så är det på alla varor oavsett ifall du köper knivar, smör eller minneskort.

Nejdå, inom EU är det fri handel och det är momsen i det land varan köps som gäller.

Du hänvisar till över 10 år gamla regler...

Köper man en vara utanför EU däremot blir det som du säger.
 
Dajo skrev:
Nejdå, inom EU är det fri handel och det är momsen i det land varan köps som gäller.
Om företaget säljer i tillräckligt stora volymer hit kan det om jag förstått saken rätt bli fråga om att de skall betala svensk moms men det är som sagt inget man som kund behöver bekymra sig om. Man betalar bara det pris inklusive moms som de anger och så är det klart.
 
Dajo skrev:
Nejdå, inom EU är det fri handel och det är momsen i det land varan köps som gäller.
Nåja, som Pelle skriver så är det inom EU moms i kundens land som gäller om man säljer till landet för tillräckligt stora belopp per år (har för mig det är ett par hundra tusen kronor/år).

Amazon, TechnikDirekt (nuförtiden) och de flesta andra större lägger på svensk moms till svenska kunder.
 
fhe skrev:
Nåja, som Pelle skriver så är det inom EU moms i kundens land som gäller om man säljer till landet för tillräckligt stora belopp per år (har för mig det är ett par hundra tusen kronor/år).

Amazon, TechnikDirekt (nuförtiden) och de flesta andra större lägger på svensk moms till svenska kunder.

Min beställning hos Technikdirekt för någon vecka sedan hade i alla fall tysk moms.

Dom hade en tvist med svenska skattekontoret om det förra året men jag hörde aldrig hur det gick med detta.
Klämfrågan är om dom säljer för mer än 320000kr årligen till sverige eller inte.

Technikdirekt hävdar att dom säljer lokalt från sitt lager eftersom köparen köper frakten av någon annan som hämtar varorna och kommer då runt momsproblemet.

Men teoretiskt ska säljaren lägga på svensk moms vid försäljning till sverige för över 320000kr per år.
Gör dom inte det är det deras problem. Jag som kund har ingen skyldighet att betala moms och kan inte straffas på något sätt.

Det här gäller naturligtvis endast vid postorder, åker jag och hämtar mina prylar själv finns det inge som helst gränser så länge jag inte är näringsidkare.
 
P.R. skrev:
Dock finns där ännu så länge bara den gamla D70 och den är dessutom heller inte testad med Extreme III-kort, bara "vanliga" Extreme.

D70 och D70s har samma skrivhastighet.
Ultra-II är snabbare än vad D70(s) klarar av.
Man märker alltså ingen som helst skillnad i kameraprestanda mellan Ultra-II och snabbare kort.

Däremot har ju Extreme-III bättre tålighet och är defenitivt snabbare i en kortläsare med USB 2.0.
Det kan ju vara värt några kronor...

Med så liten prisskilnad det är idag skulle jag valt ett Extreme-III även om Ultra.II duger gott och väl.
 
Dajo skrev:
Min beställning hos Technikdirekt för någon vecka sedan hade i alla fall tysk moms.
Senast jag kollade tyckte jag priserna var avsvärt högre när jag loggade in som svensk än de var som oinloggad. Tog för givet att det var för att de börjat göra rätt (och handlade på Kungsholmsfoto istället eftersom priset blev nästan detsamma).
Fast de kanske bara höjt sina priser.

Technikdirekt hävdar att dom säljer lokalt från sitt lager eftersom köparen köper frakten av någon annan som hämtar varorna och kommer då runt momsproblemet.
Jag tror inte det håller i längden (då hade alla gjort så) men så länge det går får man väl vara nöjd.

Gör dom inte det är det deras problem. Jag som kund har ingen skyldighet att betala moms och kan inte straffas på något sätt.
Naturligtvis är det så.
 
fhe skrev:

Jag tror inte det håller i längden (då hade alla gjort så) men så länge det går får man väl vara nöjd.


Nja, det har redan varit uppe i svensk domstol i samband med internetspritbutiker.

Då godkändes faktumet att säljaren inte sålde till Sverige utan till någon som sedan anlitade någon annan att hämta varorna.

Den gången föll det på att det är konsumenten själv som måste föra in alkoholen för att man ska slippa svensk punktskatt.

Förfarandet med leverans i Tyskland och sedan en separat frakttjänst som inte anlitas av säljaren borde alltså hålla sig i rätten om det skulle gå så långt.

Själv beställde jag ett batterigrepp till D200, minneskort samt en kulled och sparar in ca 900kr jämfört med att jag skulle köpt detta från en svensk webbutik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.