Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Om man ska köpa en nikon D70. Vilket minneskort rekommenderar ni då som passar kameran. Ska väl ha minst 256 mb tror jag. Men vilket märke osv vet jag inte.

//Christan
 
Tja, kör ett Compact Flash SanDisk 256Mb Ultra II med min 300D. Har ingen erfarenhet av andra kort, men just SanDisks Ultra II lär vara bland de snabbaste korten just nu? Har varit nöjd, för det mesta tömmer kameran buffertminnet till kortet snabbt... faktum är att jag inte kan minnas att ju skulle ha haft problem på den punkten. Kolla in SanDisk, de är i alla fall ett vettigt allternativ!

Utgår nu från att D70:an tar Compact Flash... för det gör den väl?
 
www.zebramedia.com

Kolla in zebramedia också. Dom brukar vara riktigt billiga på minneskort.

Ex. "Sandisk Ultra II 256MB 60X Compact Flash Card = 644 kr."

Dessutom svarar dom ultrasnabbt på mejl.
 
Vad är den praktiska nyttan med att köra de snabbare CF Ultra II-korten? I vilka situationer krävs det att buffertminnet kan tömmas lite snabbare än annars?

mvh
/Hasse
 
Hasse_H skrev:
Vad är den praktiska nyttan med att köra de snabbare CF Ultra II-korten? I vilka situationer krävs det att buffertminnet kan tömmas lite snabbare än annars?

mvh
/Hasse
Om man plåtar sekvenstagningar, t.ex. Och har man Fire Wire eller USB2-läsare går det desto snabbare att kopiera kortet till datorn.
 
Jo, så långt är jag med. Men när blir överföringshastigheten från kamerans buffertminne till minneskortet en begränsande faktor? Beror kanske på hur stort buffertminne kameran har, men för moderna digitalkameror som Nikon D70 eller Canon 300D, är det i praktiken ett problem?

Jag påstår inte att man inte har nytta av de snabbare korten, undrar bara om någon kan peka på ett konkret problem man kan råka ut för om man har de långsammare korten.

mvh
/Hasse
 
Hasse_H skrev:
Jag påstår inte att man inte har nytta av de snabbare korten, undrar bara om någon kan peka på ett konkret problem man kan råka ut för om man har de långsammare korten.
Jag har de långsammaste Sandisk-korten. Jag prioriterade mycket minne framför snabbhet. Jag kör D100 som väl inte är världens snabbaste kamera, men mina kort är slöare. Det är sällan något problem, men om jag fotograferar porträtt intensivt, måste kameran läsa in på kortet ibland och då är kameran låst.
Att fotografera RAW kräver mer av kamera och minne eftersom det är mycket större filer.
Vid sportfotografering (som jag iofs aldrig sysslar med) är det viktigt att kameran inte står och tuggar och håller på att frigöra minne.
Annars, för de allra flesta, är dagens kameror och minnen tillräckligt snabba, upplever jag det som.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.