Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel GBG

Medlem
Sitter och ska beställa en Nikon d7000 nu:) Ska även köpa minneskort till den men det finns ju en hel uppsjö av dessa. Vilken hastighet behöver man köpa? Kommer mestadels inte att filma med kameran men några små klipp villl man kanske kunna göra ibland. Hur påverkas seriebldstagningen beroende på kortets skrivhastighet?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

MVH Daniel

I dagsläget finns inga SD-kort som hinner med D7000's seriebildshastighet, inte på långa vägar(när man fotar RAW då dvs.). Kamerans egna buffert räcker till 10 RAW-bilder, vilket fylls på ungefär 1,5s.

Själv kör jag i dagsläget 2st 8GB Sandisk Extreme III 30MB/s-kort till min D7000, dessa ska jag dock snart byta ut till 2st 16GB istället då 8GB inte räcker till för min del.
Jag tänkte då ta antingen ett par av Sandisk's nya kort; Extreme Pro 45MB/s eller Panasonics kommande med 80MB/s(!) skrivhastighet. Dock vet jag inte om sistnämnda korten kommer ge mycket mer än Sandisk's kort på en D7000.

Har kollat lite jämförelser på nätet mellan Sandisk's 30MB/s-kort och nya 45MB/s-korten och skillnaden är bara marginell, men ändå märkbar. Själva seriebildshastigheten blir inte mycket snabbare alls, men däremot töms bufferten rätt mycket snabbare, vilket är ett plus.

Hur som helst så rekommenderar jag dig att köpa ett par Sandisk Extreme Pro 45MB/s!
Du bör ta minst 8GB, men jag skulle nog rekommendera 16GB. För min del är iaf. 8GB lite för smått.

Tack för snabbt svar. Men det är inga problem att filma med ett minneskort som klarar 30 - 45mb/s?
Hur stora blir egentligen raw bilderna? Funderar lire på vilken storlek man ska köpa.

Mvh daniel

Att filma ställer lägre krav på skrivhastigheten än vad seriebildstagning gör.

Om jag inte minns fel så är D7000 den enda kameran som kan utnyttja de allra snabbaste SD-korten. Om du googlar hittar du säkert tester med olika minneskort i D7000.

Tack för snabbt svar. Men det är inga problem att filma med ett minneskort som klarar 30 - 45mb/s?
Hur stora blir egentligen raw bilderna? Funderar lire på vilken storlek man ska köpa.

Mvh daniel

Film är inga som helst problem, film-filerna blir ungefär 2MB per sekund, så man kan i stort sett köra med vilket kort som helst för film.

Det är seriebildstagning i RAW som kräver snabba kort. RAW-bilderna blir i genomsnitt runt 20MB med D7000. Det finns idag inget SD-kort som hinner med det i full seriebildshastighet.

Det är seriebildstagning i RAW som kräver snabba kort. RAW-bilderna blir i genomsnitt runt 20MB med D7000. Det finns idag inget SD-kort som hinner med det i full seriebildshastighet.
Och även om det funnes så snabba kort så tror jag knappast att kameran kan skriva med den hastigheten.

Och även om det funnes så snabba kort så tror jag knappast att kameran kan skriva med den hastigheten.

Nej, det är nog sant. Med t.ex Extreme Pro 45MB/s-korten kommer den tydligen upp i ca. 2b/s. Skulle vara kul att veta hur snabbt man kommer upp i med Panasonics nya kort.

Tack för er snabba hjälp den uppskattas verkligen. Satt poch kollade i sista nummret av fotosidan i går kväll och där fanns faktiskt ett test av minneskorts hastighet då bla med en d7000.

Mvh daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar