Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till Nikon D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

IceDiver

Medlem
Hallå gott folk,

Har i dagarna gjort en mycket bra affär och inhandlat min första D-SLR kamera som blev en Nikon D7000, och är givetvis taggad till tusen att lära mig allt som har med den att göra.

Dock hör till saken att först införskaffa ett minneskort eftersom det inte medföljde vid köpet. Hur snabbt minneskort behövs normalt? Den har ju stöd även för SDXC-kort som dock verkar ligga i den lite dyrare prisklassen. Sen verkar SDHC-korten ha olika klassningar t.ex. "Class 10 - 10MB/s", hur snabbt behöver det egentligen vara?

Flika gärna in om det är något mer man även behöver överväga vid köp av minneskort!

Tack på förhand!

Jag skaffade två 4 GB 30 Mb/sek Finns här. Dessutom var dom billiga.

Eftersom att jag alltid tömmer mina minneskort så behövdes inte så mycket minne. 4 GB gånger två ger ungefär 20 min full hd filmning och ca 1000 jpeg i normal kvalitet. Perfekt med två kortplatser ;). 30 mb/sek kändes nödvändigt för mig eftersom att jag kommer att filma (rekommenderas 20 mb/sek och uppåt för det) och dessutom så fotar jag mycket seriebildtagning vilket också gör att jag måste ha ett snabbt minneskort.

Jag köpte ett Transcend SDHC 32GB Class 10 från Sweburn för en knapp femhundring. Lika snabbt kort som i inlägget ovan (bägge är Class 10, "upp till-hastigheten" kan man bortse från). Har det i min EOS 60D, en kamera med samma krav på minneskort som din. Om du planerar att köra råformat går det åt en hel del minne och då är det praktiskt med stora kort.

Frågan är hur mycket jag hinner fota mellan varje tömning av minneskortet, instinktivt så tror jag att jag klarar mig med ett 8Gb kort till att börja med... eller?
Till vardagsbruk skulle jag klara mig med 8GB utan problem men när minne kostar så lite som det gör känns det skönt med extra kapacitet för exempelvis semestrar och andra resor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar