Annons

minneskort till kameran...

Produkter
(logga in för att koppla)

joelsvante

Medlem
Hej.
Jag vann nyligen en digitalkamera (panasonic lumix fz50), inte den bästa kameran - men gratis är ju alltid gott ;)

Har dock en liten fråga (tro inte att jag är helt bakom flötet när det gäller kameror bara - har bara inte full koll på just minneskorten :p)

Jo - nu när jag fått min nya kamera, är det ju dags att skaffa sig all utrustning som kan tänkas behövas.
Och jag har lite funderingar när det gäller minneskortet (behöver inga tips om utrymme och så)
men, va ska jag välja för modell?
läst på nätet att kameran klara SD, SDHC samt MultiMediaCard..
Vad ska jag köpa? (läste någon guide - där det påstods att SDHC är bäst.. stämmer det?)

och ifall det är SDHC jag ska köpa, vilken sort ska jag köpa?
Kollade bland Sandisks urval - modellen "extrem III" verkar ju fin fin, "Ultra II" verkar inte alldeles för kass den heller..

men hur vet man vilken hastighet som behövs? (om jag vill ha snabbast möjliga bildsparning)


Tack på förhand / en vilsen amatörfotograf, i ett hav utav minneskortsmodeller ;)
 
SDHC behöver inte vara bäst.. SD standarden var ursprungligen konstruerad för minnes storlekar upp till 2GB. sedan märkte man att 2GB var i minstalaget och kanske att SD formate (fysiskt) var ganska bra. så man gjorde större kort som inte förljer den ursprungliga standarden. SDHC är större än 2GB mao.

Kör du på Sandisk så tror jag nog att Ultra II kommer att räcka utan problem. Extreme är snabbare, men det har du bara nytta av om du har en separat kortläsare till datorn. om du kör på SDHC och kortläsare , glöm inte att kolla att kortläsaren stöder SDHC oxå.. alla gör inte det.
 
en till fråga..
minneskortets hastighet - va brukar den ligga på?
(vad är "standard" och vad rekommenderas/räcker ?)
 
fyller på med några frågor till - hoppas jag får svar på någon... :p


Kan det finnas några nackdelar med ett SDHC jämfört med ett SD?
med class 2, 4, 6 - menas det att läs- och skrivhastigheten är 2, 4 resp 6 mb/s?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.