ANNONS
Annons

Minneskort till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Skall strax köpa en D70 och funderar över minneskort till den.

Hur stor skillnad är de i prestanda mellan ett "vanligt" compact flash och t.ex. ett Sandisk Ultra II eller Ultra III....

Är de värt prisskillnaden, hur stor är skillnaden?
 
Jag kan bara säga dig att det inte var ngn större skillnad från vanlig CF till CF Ultra II. Iofs har jag inte hårdtestat min kameran riktigt ännu.
 
RAW Power

Tänker du fota i NEF, (RAW), format och har för vana att klämma av fler än en bild åt gången så skriver kameran lite fortare till Ultra II kortet när bildbufferten väl är full. Men är detta en verkligt trång sektor är nog ändå D70:n inte riktigt rätt kamera överhuvud taget. Köp ett Ultra II, dom är snyggare :)
 
Ett Ultra II är inte så himla mycket dyrare, om inte priserna förändrats det allra senaste. Så varför snåla. D70 är en snabb kamera som kan dra nytta av hastigheten. Utöver det så går det, om man har en extern kortläsare med USB2, bra mycket fortare att tanka över bilderna. Ett kort på 512MB tar 45-50s att tömma.
 
Tamino skrev.....
Ultra II räcker nog, men jag rekomenderar att du köper ett sådant, INTE ett vanligt. Det är slött.
-------------------------------------------------

Själv så har jag ett "vanligt 1 Gb kort. Har fotograferat flyguppvisningar(gillar att fotografera framförallt militärt jetflyg),barn
och djur och aldrig haft några problem med det.
Att ett vanligt kort skulle vara slött kan jag
håller jag inte med om.
Ska du däremot fotografera mycket serietagningar
så ska du naturligtvis satsa på ett snabbt kort.

/Johan Ringblom
 
Om man jämför absolut billigaste kortet (det är ju inte säkert att det funkar bra ihop med en D70) med ett Sandisk Ultra II på pricerunner så finner man att det skiljer typ 150kr på ett 512MB kort och drygt 300kr på ett 1GB. Personligen tycker jag inte att det är så mycket att bråka om, det är definitivt ingen nackdel med ett snabbare kort, men har man en tajt budget så...

Edit:
Man märker faktiskt tom skillnad, vid nedsparandet av bilder, särskilt efter sekvenstagning, på min A70 mellan ett "vanligt" sandisk (som iofs inte är bland de snabbaste "vanliga" korten) och ett Ultra II.
 
D70 har en bra minnesbuffert och den blir sällan full ens med RAW. Hur ofta tar man mer än 4-5 bilder i sekvens?

Skillnaden märks betydligt mer då man skall tömma korten så jag vill varmt rekommendera att köpa ett snabbare kort.

/AnWi
 
Skaffa ett Ultra II, skillnaden mot ett vanligt är märkbart när man använder RAW. Kör man enbart jpeg så dröjer det längre innan skillnaden blir uppenbar. Dock skiljer det inte mycket mellan Ultra II och Ultra III i hastighet så där är det lönt att lägga de extra pengarna.
 
Jag köpte ett SanDisk Ultra-II 2GB för 1500 spänn. Funkar helt klockers, snabbt som bara den och har inte haft några som helst problem med det hittils.
 
ultra II+bärbar hårddisk

Funderar på att skaffa en d70 samt två stycken 512 mb kort samt en bärbar hårddisk på 20-30gig.
Gör en del jobb där det krävs ruggigt många bilder i raw-format.
Är det en bra idé att göra denna kombination?
Hårddisken tänkte jag då en archos gimi...
/Martin
 
Falska kort

Det finns ju kopior av det mesta, allt från skräp som utger sig för att vara äkta till "kopior" tillverkade av samma fabrik som originalen. Någon som hört talas om minnerkorts kopior? Ett CF kort vore ju inte speciellt komplicerat att "förfalska"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.