ANNONS
Annons

Minneskort till canon 5dmkii?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenlun

Ny medlem
Vilka minneskort fungerar med 5dmkii? Jag fotar raw, men tar sällan bildserier. Jag vill kunna filma några kortare filmsnuttar ibland också. Minneskorten behöver alltså bara vara så snabba att de klarar filmen. Jag är ute efter lägsta möjliga tillräckliga hastighet, eftersom de snabba korten är så vansinnigt dyra. Jag fotar inte professionellt utan bara för eget bruk.

Följande står i manualen till 5D Mark II:
"När du spelar in videoscener använder du ett högkapacitetskort med en läs-/skrivhastighet på minst 8 MB/s."

Alltså inget större krav på snabbt kort för videoinspelning.
Däremot är snabbt minneskort bra om man kör seriebildtagning samt när man för över bilder/filmer från minneskortet till datorn.
Vilket märke du sen väljer är smaksak. Det enda märket där jag aldrig upplevt problem med korrupt minneskort är Sandisk, vilket är varför jag stannar hos dem (använder Extreme eller Extreme Pro).

5D Mark II skapar videofiler som är 330MB stora per minut. Det blir 5,5 MB/s. Med lite utrymme för att skrivhastigheten kan variera lite så hamnar man på 8MB/s som Canon rekommenderar.

När du kollar på minneskort får du räkna med att de angivna skrivhastigheterna är glädjesiffror. Så köp minst dubbla farten mot vad du behöver, alltså 15-20 MB/s.

Nu är 15-20 MB/s inte så mycket med moderna CF-kort. Du borde inte ha problem att hitta ett bra och billigt kort som passar.

På Japan photo där jag köpte kameran ville de sälja ett Sandisk Extreme på 16gbg för 1100 kr alternativt 32gbg för 1700 kr.

Med tanke på vad som skrivits i denna tråd måste det ju räcka i mitt fall med de betydligt billigare korten med lägre hastighet.

Tack för era svar!

Beställer du samma extreme pro 32 Gb från tyska Amazon.de betalar du kanske 1/2 svenska priset. Kommer hem i ett brev på ett par dagar .

Doh. Du har helt rätt! Satt i mina egna tankar om SD-kort! Extremt dyrt på min lokala Media Markt.

Jag betalade 1185 + frakt för ett CF 32 Gb extreme pro från amazon.de så inte fullt så bra rabatt men ändå bättre än 1700 (som ändå är rätt ok svenskt pris).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar