Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till 7d? (storlek)

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan, jag undrar hur stort minneskort man behöver till 7dn. Jag tänkte mig 1gig. Dessa kan man få för 750pix i runda slängar...

Hur många bilder i raw får man in på 1 gig ungefär?

hur stort kort har ni?
 
Rawbildern är knappa 9 mb stora, så lite drygt 100 bilder borde det väl bli. Själv kör jag raw+jpeg, då blir det färre.

På KMs hemsida skriver de:
256MB CF-kort (3008 x 2000 pixlar) RAW: 30 bilder, RAW+JPG 22 bilder, Extra Fin: 43, Fin: 85 bilder, Standard: 1 145
 
Har 1GB som det går in lite över 100 RAW-bilder enligt "räkneverket", har dock aldrig tagit så många. (kör oftast fine jpg)
Kör man RAW + jpg så kan antalet variera lite beroende på motiven (pga jpeg-komprimeringen).

MVH - Zeb!
 
4 GB Lexar 80 x rymmer 327 styck raw+jpg

Tänk bara på att inte köpa för små minneskort, rätt vad det är så har du möjlighet till kanonbilder och då är det inget vidare att behöva gå ner i kvalité eller att stå och rensa bort dåliga bilder....

Själv kör jag med 2 styck 4 gb kort och för kontinuerligt över till en Archos bärbar HD på 80 gb. Som mest tog jag över 600 bilder på en dag ( http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=67664 ) visar några av bilderna från denna dag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.