Advertisement

Annons

Minneskort Snabb vs Normal

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
blir min kamera snabbare om jag köper snabbare kort?
har en Ixus400
eller märker man bara skillnaden när man ska överför bilderna till datorn

hur snabb är normala kortet
har hitta kort där det står
10mb/s på en annan står det 45x

På en IXUS 400 märker du nog ingen direkt skillnad.

När det gäller hastighetsmärkning så försök ta reda på hastigheten i MB/s. 10x kan innebära olika saker beroende på tillverkare. En del jämför med hastigheten hos en CD-läsare, andra har tagit något godtyckligt nummer ur luften.

Om du menar Sandisk "vanliga" kort när du skriver "normala kortet" så varierar det. De lite äldre är olidligt långsamma. De nyare är snabbare. Mitt ligger på ca 1.7MB/s och är 1.5 år gammalt.

Vid överföring till datorn finns ännu en parameter att ta hänsyn till, vilken USB version du använder. De flesta kameror klarar bara USB 1, vilket ger max 11 Mb/s medan kortläsare klarar USB 2 som ger (teoretiskt) 400 Mb/s.
Så en kortläsare är troligen det bästa sättet för dig att få snabbare överföring till datorn.
På min A70 märks skillnaden vid formatering och radering av alla kort, där ett snabbare kort är ca 2 sek snabbare (128 MB).

Även om Johan skrivit Mb, så kanske det ska förtydligas att det är Mbit/s det handlar om. :)
Egentligen är det 12Mbit/s resp 480Mbit/s åxå, även om det kanske inte spelar så stor roll i praktiken,
eller 1.5 resp 60MB/s.

ska köpa
512 SD-kort & 512 CF-kort
är det värt att betala 130:- extra för varje kort och köpa en som är 45x av märket Transcend

hitta den här när det gäller
45x kortet "Transcend"

Specifications

45x, (45x150 kb/s = 6750 kb/s)

Read 7.7 MB/sec
Write 6.8 MB/sec

här är den vanliga "Kingston"

Fast - data transfer rate of 2 MB/sec (average)
Efficient - average write speeds of 1.5 MB/sec

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar