Annons

Minneskort och objektiv till Canon 600d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska köpa en Canon 600d som första systemkamera. Jag har redan köpt ett 50mm/1,8 II och ett begagnat, lite trögt 35-80 med lågt bländartal. Jag har sedan tidigare en Canon Legria HF200 som jag älskar att filma med. Den väger bara 340g. Kommer Canon 600d att erbjuda ännu bättre filmmöjligheter eller ska jag bara tänka fotografering när jag köper minneskort till 600d?

Jag har ett Kingston 16GB 240 min SDHC som inte fungerar att filma med i Legrian för det buffrar efter ett par minuter. I Legrian kvävs ett Extreme. Skulle SDHC-kortet fungera i 600d? Även vid filmning? Jag har annars fått löfte om att byta det i affären.

I affären vill de gärna sälja 600d med 18-55 objektivet. Jag skulle hellre köpa ett begagnat 24-70/2,8 när jag sparat pengar. Skulle jag ha någon glädje av ett 18-55 med så lågt bländartal?

Vilket objektiv lämpar sig för filmning om jag ska filma med 600d? Känner inget större behov eftersom jag har Legrian, men om 600d ger mycket bättre film kan det bli aktuellt.

I en affär får man med ett 16GBmini class 10. Är det ett bra minneskort eller en billig variant de skickar med?

Egentligen är det för att kunna fotografera i sämre ljusförhållanden och när motivet rör sig som jag köper en 600d. Man kan tro med anledning av mina frågor att det är filma som är det viktigaste för mig, men jag måste ställa alla frågor innan jag köper minneskort och objektiv.

Kommer jag att kunna ta bra bilder med ett 70-200/2,8 utan IS om jag handhåller kameran och använder korta slutartider eller ska jag vänta tills jag har råd med ett begagnat med IS?
 
Senast ändrad:
Är du säker på att det beror på minneskortet att Legrian buffrar och inte för att överföringen från kameran är långsam?

Full HD kräver inte enormt mycket av korten, mindre än fotografering med många bilder per sekund! Jag minns inte vilken klass/överföringshastighet det är som gäller nu, men det vet säkert någon annan. Jag skulle tro att ditt kort räcker för att filma med 600D.
 
Duger det inte att filma med i HF200 så duger det inte att filma med 600D heller...

Till fotografering duger det men kör du raw så kommer nog även en 600D att hinna fylla buffern (på min 60D som iofs är snabbare så har jag detta problem, jag upplever en märkbar skillnad mellan olika kort fast båda är klass 6)

Jag har ungefär samma setup som du, en full HD videokamera och min 60D, videokameran har sanslöst mycket bättre autofokukus under filmning, 60D kan ge kortare skärpedjup och med rätt objektiv så klarar den naturligtvis att filma i mindre ljus.
 
I affären vill de gärna sälja 600d med 18-55 objektivet. Jag skulle hellre köpa ett begagnat 24-70/2,8 när jag sparat pengar. Skulle jag ha någon glädje av ett 18-55 med så lågt bländartal?

Du kommer att sakna brännvidderna 18-24. 24 mm motsvarar 38 mm på en APS-C kamera. Och det är inte särskilt vidvinkligt.
 
Jag har ett Kingston 16GB 240 min SDHC som inte fungerar att filma med i Legrian för det buffrar efter ett par minuter. I Legrian kvävs ett Extreme. Skulle SDHC-kortet fungera i 600d? Även vid filmning? Jag har annars fått löfte om att byta det i affären.

Jag har ungefär samma funderingar som du så jag bumpar din tråd lite.
Men för att besvara något så är det SDHC Class 10 som gäller för 600D. Vet inte vad du har för klass på ditt beskrivna kort, men "minst 6" sägs det. Så ska du byta så byt till klass 10 så funkar det fint.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.