Annons

Minneskort och brusiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha läst alla svar tyckte jag att det var väl dags att sticka till kompisen igen. Inom digital fotogafi förekommer inte vidskeplighet som vissa här tror. Det bara ettor och nollor som andra påpekade.
Vi gjorde samma test fast nu tog vi en bild direkt till PC och två till minneskortet.
Alla tre RAW, ISO 3200, F3.5, tiden auto, en regning dag mot en väg med mörk tapet och utan brusreducering. Vad vi kom fram?
Ju, bruset hade ett annorlunda monster på varje bild. Med att på ljusa delar av fotot liten skillnad eller ingen alls.
Eller med andra ord. Man kunde tycka att ibland fotot är bättre på grund av bruskombinationen och ibland mer brusig. Samma som mosaik. Ibland det är vackert och ibland si så där. Därför tyckte vi från början att det ena fotot är mindre brusig och det andra mer. Vi märkte också att bruset av sig själv kunde skapa rätt stora fläckar på ytan (beroende på kombinationen). Att lägga här bilderna tyckte jag var onödigt. De som har tid och lust kan göra det också. Det behövs inte kameran mot PC bara mot minneskortet.
Tack i alla fall till alla som svarade. De som kommer hit med vidskeplighet och tro också.
Man behöver inte ta bort sina inlägg efteråt om man tyckt att man gick över gränsen. Eller skriver man först och sedan undrar över vad det var för nåt?
 
Skillnader i brus kommer inte från medier och överföringsmetoder utan från skillnader i exponering och rawkonvertering etc. Det finns ingen poäng att diskutera det.
 
Har sett svart brus en gång och det var på en Canon S5 IS när man använde höga ISO, typ 800,1600,3200.

Men jag vet ju inte vad det var för kamera du använde, men jag tvivlar på att du kan få det bruset på en systemkamera.

Boven i dramat är iaf inte minneskortet....:D

Nu såg jag att det var en Canon du hade använt, och jag kan sätta pengar på att det inte är en systemare:)
 
Har sett svart brus en gång och det var på en Canon S5 IS när man använde höga ISO, typ 800,1600,3200.

Men jag vet ju inte vad det var för kamera du använde, men jag tvivlar på att du kan få det bruset på en systemkamera.

Boven i dramat är iaf inte minneskortet....:D

Nu såg jag att det var en Canon du hade använt, och jag kan sätta pengar på att det inte är en systemare:)

Nu gick dina pengar upp i rök. Kompis har en D50. Men det som jag skrev några rader högre upp visar inte att fenomenet beror på fabrikanten.
Bruset i bilden motsvarar bruset som skapas av elektroniken och det kan man inte förutse eller hur? Brus är brus.
Å andra sidan samma storlek på bildsensor och mer pixlar måste ge mer brus. Detta är välkänd.
 
Nu gick dina pengar upp i rök. Kompis har en D50. Men det som jag skrev några rader högre upp visar inte att fenomenet beror på fabrikanten.
Bruset i bilden motsvarar bruset som skapas av elektroniken och det kan man inte förutse eller hur? Brus är brus.
Å andra sidan samma storlek på bildsensor och mer pixlar måste ge mer brus. Detta är välkänd.

D50 låter som en Nikon, men jag antar att du menar Canon 50D....

Jag kan ju faktiskt bekräfta att man kan få brus med fel USB-kabel till en skanner, eller inte fel kanske men utan toroid-klumpar på, toroid=störningsskydd, kan ju vara nåt sånt.....

annars är mitt tips att undvika höga ISO...:)
 
... Inom digital fotogafi förekommer inte vidskeplighet som vissa här tror.

Kul att du ville testa. Men eftersom jag förde vidskepligheten på tal får jag väl också försvara mig. Det jag reagerade på är att man överhuvudtaget ältar optionen att det skulle vara möjligt. "Nej, det är inte möjligt" är det enda och korrekta svaret. Men vem vet, kanske om man studerar bruset extra noga kanske man hittar mönster i bruset som kan likna porträtt av avlidna anhöriga eller man kan finna kodade meddelanden från yttre rymden.

I dagens seriestrip av Ernie i lokaltidningen kan man föresten få veta sanningen bakom alla Nigeriabrev i eposten och email om man vunnit en milion Euro. Det är egentligen kodade meddelanden till utomjordingar som infiltrerat jorden inför en massiv rymdinvasion av jorden. Det hade jag aldrig kommit på själv.
 
Men eftersom jag förde vidskepligheten på tal får jag väl också försvara mig.

Kul att vi kan ägna oss åt vidskepligheten här också.
Men tyvärr inom tekniken och inte heller digitalfoto förekommer detta.
Att jag skrev "Om detta är möjligt?" berodde på nyfikenhet och inte slutsatsen. Det är en stor skillnad.
Jag tror att vi kunde hitta svaret och jag är nöjd med det. Ibland vill man veta lite mer vad som händer när man trycker på avtryckningsknappen. Det kan underlätta livet vid bearbetningen av bilden.

Du är faktiskt hjärtligt välkommen att lägga till något om jag drar upp en ny tråd. Ha en bra dag.
 
Rent teoretiskt skulle ett minneskort kunna störa själva utläsningen från sensorn och/eller själva D/A-omvanlingen om man skriver till eller läser från kortet samtidigt som denna sker.
Sannolikheten att så sker är väl iofs minimal och en sådan grej är ju något som kameratillverkaren borde göra allt i sin makt för att bygga bort.
Faktum är att frågan har varit uppe på dpreview med bildexempel och allt vid ett par tillfällen och man kunde då se skillnad i mönstret i ruset i de allra mörkaste skuggorna.
Nu var ju detta inget som skulle påverka normala bilder vid normal betraktning dock.
 
Sannolikheten att så sker är väl iofs minimal och en sådan grej är ju något som kameratillverkaren borde göra allt i sin makt för att bygga bort.

Både Nikon och Canon hänvisar bara till vissa och beprövade av dem minneskort.
Skulle alla minneskort fungera som de skulle då kanske inte behövde man göra den hänvisningen.
 
Det tror jag mer beror på att de inte har någon reell möjlighet att testa alla kort som finns, har funnits eller kommer att finnas på marknaden. Då väljer de att testa en handfull som de säger kommer att fungera med kameran. Givetvis kommer de allra flesta kort att funka oavsett vad som står i manualen, men ibland uppkommer inkompatibilitetsproblem, även om det är ovanligt.
 
Både Nikon och Canon hänvisar bara till vissa och beprövade av dem minneskort.
Skulle alla minneskort fungera som de skulle då kanske inte behövde man göra den hänvisningen.

Tittar du i en ny bils manual, så anger de, vilken motorolja som ska användas.

Men du kan naturligtvis använda vilken annan olja med samma specifikationer. (och rätt många med andra specifikationer med)
 
Både Nikon och Canon hänvisar bara till vissa och beprövade av dem minneskort.
Skulle alla minneskort fungera som de skulle då kanske inte behövde man göra den hänvisningen.

Det beror enbart på att båda dessa kameratillverkare vill minimera risken för missnöjda kunder - och det är inte det minsta konstigt. Om de skulle lämna klartecken för vilka tillbehör som helst är det självklart att antalet missnöjda användare skulle öka.

Detta har dock ingenting med ursprungsfrågan att göra. Fortfarande är svaret på din första fråga väldigt enkelt: Nej.
 
Rent teoretiskt skulle ett minneskort kunna störa själva utläsningen från sensorn och/eller själva D/A-omvanlingen om man skriver till eller läser från kortet samtidigt som denna sker.
Sannolikheten att så sker är väl iofs minimal och en sådan grej är ju något som kameratillverkaren borde göra allt i sin makt för att bygga bort.
Faktum är att frågan har varit uppe på dpreview med bildexempel och allt vid ett par tillfällen och man kunde då se skillnad i mönstret i ruset i de allra mörkaste skuggorna.
Nu var ju detta inget som skulle påverka normala bilder vid normal betraktning dock.

Teoretiskt möjligt ... men jag undrar om det då egentligen beror på kortet utan snarare på att kameran använder sin programvara och elektronik olika beroende på om bilden läses till kortet och/eller direkt till datorn, och då genererar olika mängd eller typ av elektriska störningar som påverkar sensorn. Var dpreview-testen en test av skillnader mellan olika kort eller skillnad vid kort vs direkt till dator?
 
Det var två olika kort som använts i samma kamera.

Nu har jag inte sett det aktuella testet, men utan väldigt många upprepningar är det svårt att säga att det beror på korten, och även om det är möjligt att återskapa till 100% så är det minst lika troligt att det är t.ex hastighetsskillnader mellan korten som skiljer (att det i ena fallet fortfarande skrivs från buffer till minneskort när nästa bild D/A-omvandlas) medan det i andra fallet redan är färdigskrivet.
 
Hej Nu har jag bara skummat igenom alla mess så ursäktar redan nu om jag missuppfattat lite :)

Men. När du fotar och sparar bilden på minneskortet och har ställt in jpg så sköter kameran brusreduceringen och när den bilden sen importeras till lightroom så är LR's brusreducering helt avslagen. Om man fotar trådat till LR så sköter LR brusreduceringen vilken troligen är bättre. Därav skillnaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.