Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneshantering i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
har köpt en ny dator med 2Gh intern minne (2+2 512Mb s.k. parade minnen).
men när jag skulle ställa in hur mycket minne PS skulle ha, så står det att det bara finns 932Mb tillgänligt.
Kör jag Aktivitetshanteraren så visar den 2461Mb.

Hur får jag mer minne att tilldela PS?
Någon som vet?

// Conny
 
Tittar du under "Physical Memory" när du skriver 2461Mb? Titta igen...
Du hade 2GB, en del av det tilldelas till kernel, resten är tillgängligt för dig. Vad använder du för operativ system? I WinXP Pro kan du ändra i boot.ini hur mycket som ska vara reserverade för kernel. Kanske snackar vi förbi varann och jag har missförstått dig, men kolla upp det jag skriver på nätet och se om det är där, ditt problem ligger.
 
Hej Johan,
jag är inte så hemma på det rent "tekniska" när det gäller datorer.
Men jag kollade på fysiskt minne (under fliken Prestanda i Aktivitetsanteraren) och där står 1047788 kB. Kernelminne 46612 kB.

Jag undrar om detta kanske kan hjälpa dej att hjälpa mej.

// Conny (som köpt 2gB minne enligt kvittot)
 
Kör du win Xp?
Det låter ju mysko, kolla i kontrollpanelen under
system/general där står vad du har för cpu och minne i mb.
Du kan även se den mängd ram du har när du startar din dator.
Kan du ta en screenshot (skärmdump) på din Aktivitetsanterare och antingen maila eller lägga här.
 
Hej igen Johan,

Jag öppnade datorn och där finns bara TVÅ minneskort. Datorfirman har bara satt in TVÅ st 512Mb minne, det saknas TVÅ st 512:eek:r!!!!
Alltså har jag bara 1 GB inte 2, som jag betalat för.
Ska ta kontakt med dem imorgon.

// Conny
 
Det lät som det var nåt sånt fel.
Bra att du vet vad som har hänt. Troligen haar de glömt och ge dig vad du betalat för.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.