Annons

Minne för felfokuserande objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Skall lämna in mitt DA 16-50 för fokusjustering och då berättade man på Zieger att K10D kan programeras att kompensera för totalt 4 st felfokuserande objektiv. En funktion man kanske hade haft mer nytta av om man själv kunde styra den. Tänkte inte på att fråga om det också rör tredjepartstillverkare men om så är fallet finns också det alternativet för felfokuserande objektiv.

Jag visste att den möjligheten fanns, men jag visste inte att minnet kunde hålla fyra stycken, jag trodde det bara var ett åt gången. Hmmm... Där ser man. :)
Tredjepartstillverkare... ja alltså jag antar att funktionen kopplas till objektivets identifieringskod, och det är den koden som strular hos tredjepartsobjektiv. Många Sigma har exempelvis samma kod... och en del tredjepartsobjektiv har samma kod som Pentax egna objektiv!
Men teoretiskt så är det ju en fin funktion. :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jag visste att den möjligheten fanns, men jag visste inte att minnet kunde hålla fyra stycken, jag trodde det bara var ett åt gången. Hmmm... Där ser man. :)
Tredjepartstillverkare... ja alltså jag antar att funktionen kopplas till objektivets identifieringskod, och det är den koden som strular hos tredjepartsobjektiv. Många Sigma har exempelvis samma kod... och en del tredjepartsobjektiv har samma kod som Pentax egna objektiv!
Men teoretiskt så är det ju en fin funktion. :)

Hälsar
R
Jag såg att Nikon D300 kunde hålla koll på en hel massa, tror det var 16 stycken, samt att man kunde ställa in kompensation själv för varje. Fast helst vill man ju slippa sånt och att grejerna skall funka direkt. Men kanske en funktion vi får på K5, eller varför inte i K10 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar