Annons

Ministudio för smycken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_82

Avslutat medlemskap
Hej söker tips på hur man fotar smycken.
Kan man bygga en liten "studio" så man kan ta rena fina bilder? har testat att fota smycken men har märkt att det är väldigt svårt att få fram lyser osv i stenarna. Jag fotar med en canon 350d med Sigmas 18-50 2,8 EX DC macro samt att jag har en extern blixt Sigma ef-500 dg super.

Tack på förhand!
 
Såg någon som använde en tvättkorg i vitt tyg från ikea som studio till mindre produkter. Ett a3 kanske a2 ark som bakgrund så du får seemless bakgrund.
 
tack för dom tipsen!
Ska testa att bygga den där studion.
Dock behöver jag nog köpa mig en sändare till blixten eller så kan man testa med en lampa.
 
Kuol tips, absolut värt att testa. Någon som har hunnit testa och kan säga hur de gick?
 
Netonnet har ett litet portabelt kit som dom kallar "Fotostudio mini". Väggar, 2 bakgrunder och 2 lampor. Kostar 599 kr. Förmodligen billigare att bygga nåt själv men är man för lat kanske det här är ett alternativ. Produkten finns under Stativ på www.netonnet.se (Jag har inte provat den själv så jag vet inget om kvalitet.)
Edit: stavfel
 
Små ljustält i alla ära, men när det gäller smycken med stenar i kan det vara en poäng att få med lite hårdare ljus, det blir lätt lite platt och trist annars.

Kolla om du kan hitta en mer riktad ljuskälla, t ex spotlights eller liknande. Finns ett företag (i England tror jag) som säljer ljusramper med hårdare ljus. Se hur juvel-, och klockbutiker ljussätter sina skyltfönster så förstår du varför det blir roligare med mer blänk. Sen skadar det såklart inte att avskärma objektet så oönskade reflektioner försvinner.
 
Jag har kollar runt lite och tänkte jag skulle testa mig att bygga en sådan här låda. Men är de någons om är bättre på olika pappers sorter än jag som kan förklara exact vad är Poster Board och och tissue paper är för något på svenska? Så jag vet vad jag ska leta efter, /Nicke
 
Nixe skrev:
Jag har kollar runt lite och tänkte jag skulle testa mig att bygga en sådan här låda. Men är de någons om är bättre på olika pappers sorter än jag som kan förklara exact vad är Poster Board och och tissue paper är för något på svenska? Så jag vet vad jag ska leta efter, /Nicke

Med tissue paper avses förmodligen silkespapper (som brukar användas till bl a presentinslagning). Osäker på dock en relevant översättning av poster board, men någon tjockare form av papper på rulle rör det sig ju om.
 
lastrand skrev:
Med tissue paper avses förmodligen silkespapper (som brukar användas till bl a presentinslagning). Osäker på dock en relevant översättning av poster board, men någon tjockare form av papper på rulle rör det sig ju om.

Jag gjorde en ministudio igår.

Tog en kartong i storlek flyttkartong.
Sen tog jag faktist bakplåtspapper.
Och två lampor (en på vardera sida)
Externblixt på kameran.

Kolla mitt galleri för resultaten.

Tycker det blev ganska bra för att vara gratis.
 
Naturligt ljus

Har märkt att ingen har snackat om naturligt ljus.

Fotograferade nyss förlovningsringar åt en vän i svagt kvällsljus kombinerat med en vit pappersskiva och en ficklampa för lite varmare fyllnadsljus.(Givetvis stativ också)

Tycker personligen att resultatet blev bra, framförallt med tanke på priset =)

MvH // Leffe
 
Ett alternativ till att köpa ett tilt/shift-objektiv till sin systemkamera för att kunna få till tillräckligt långt skärpedjup och ändå fylla upp hela bildytan, är att skaffa en kompaktkamera. Kompaktkameran ska kunna ställa tid, bländare och ISO, samt färgbalans manuellt.

Rigga sedan ett liten studio, tex bestående fotolampor (så sysns det hur skuggorna faller). Ljus som silas genom något som diffuserar det t ex vit plastväv. Placera kameran på ett stativ, Kan kameran anslutas till en dator är det ett plus. Canon har kompaktkameror som kan styra externa blixtar via sin blixtsko.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.