Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bondbruden

Medlem
Var på fest igår och ville testa att fota i dålig belysning
Korten blev gryniga och ganska gula i nyansen.
Jag har fotat i M läge
1/20
f 5,6
vitbalans blixt
ISO 400
Vad har ni att säga om dessa...
Det var en proff fotograf där med som gick och fotade men han fota utan blixt!!
Jösses...hur får jag det att funka?
Här kommer några bilder på eländet
20110408_Arlanda fest_0346.jpg

20110408_Arlanda fest_0317.jpg

Ditt objektiv är inte så ljusstarkt, bländare 1.8 hade varit bättre såklart.
Jag skulle kört på A-läget och ha största bländaren inställd, så väljer kameran snabbast möjliga slutartid. Och du kan höja ISO till kanske 800. Då får du nog lite snabbare slutartider!

Ditt objektiv är inte så ljusstarkt, bländare 1.8 hade varit bättre såklart.
Jag skulle kört på A-läget och ha största bländaren inställd, så väljer kameran snabbast möjliga slutartid. Och du kan höja ISO till kanske 800. Då får du nog lite snabbare slutartider!

Jag hade ett nikkor af-s 50mm f/1,4g fotade med.
Men tack så mycket för detta svar, ska genast se till att komma på fest så jag får testa detta....
jag vill lyckas även med detta svåra....
Så det kan vara en orsak till dom lite smått gula bilderna med då?

Du har helt rätt objektiv till denna typ av fotografering. Finns ingen anledning att köra f/5.6. Kör 1.4, 1.8 eller 2.0 för större möjlighet till bra resultat.

Fota också i RAW så har du mycket bättre möjligheter att rätta till vitbalansen efteråt för att undvika t.ex. gulaktiga bilder.

Du har helt rätt objektiv till denna typ av fotografering. Finns ingen anledning att köra f/5.6. Kör 1.4, 1.8 eller 2.0 för större möjlighet till bra resultat.

Fota också i RAW så har du mycket bättre möjligheter att rätta till vitbalansen efteråt för att undvika t.ex. gulaktiga bilder.

Oh tack, då är jag en bit på vägen alltså...så skönt att höra..
Men en fråga till, då kan jag alltså fota utan blixt? och det ska bli bra bilder? men ISO 800 eller?
För det är ju ganska skönt att slippa den, för jag har en stor sb-900..

Om du vill åt ett större skärpedjup måste du ju köra mindre bländare, som du nu gjort... Eftersom du kört med M läget tillsammans med blixt går det också på ett bättre sätt att kontrollera andelen exponering som ges från bakgrundsljuset (dvs ljus från icke blixt). Men istället för 1/20s hade jag istället höjt iso ett snäpp, förmodligen till iso 800, och så att slutartiden blivit kortare (om du nu inte var ute efter en blurrande effekt för de utanför blixtens räckvidd...). Men 1/40s är kanske inte så bra heller, varmed f/4 hade funkat bättre. Dvs 1/80s, f/4, iso 800 hade förmodligen funkat bättre.

Men en fråga till, då kan jag alltså fota utan blixt? och det ska bli bra bilder? men ISO 800 eller?

Det beror ju också på vad du har för kamerahus. D90 är okej, men får storstryk vad gäller brus av D300s/D700/D3/D3s-husen.

Jag använder regelbundet såväl 3200/5000/6400 med gott resultat.

d300s har inte bättre brusprestanda än d90 (de har samma sensor).

Det är också möjligt att förbättra resultatet vid höga iso om man fotograferar i RAW och använder ett externt brusreduceringsprogram som t ex Topaz Denoise 5.

d300s har inte bättre brusprestanda än d90 (de har samma sensor).

...men olika mjukvara.

Kalla mig jäkligt subjektiv, men jag anser att 300s klarar sig bättre i kass/fientligt ljus än vad 90 gör med samma objektiv. Men okej, plocka bort "storstryk" för D90 då.

...men olika mjukvara.

Kalla mig jäkligt subjektiv, men jag anser att 300s klarar sig bättre i kass/fientligt ljus än vad 90 gör med samma objektiv. Men okej, plocka bort "storstryk" för D90 då.

Syftade då på RAW fotografering...

Edit:
Men fokus funkar säkert bättre med d300s under sämre ljusförhållanden...

För att få bra mingelbilder behöver du använda din externa blixt.

- Använd en llte längre slutartid (typ 1/15), ISO på typ 400 och bländare runt 2.8-4.

- Använd blixtens TTL-mätning och dra eventuellt ned blixtexponeringen lite.

- Rikta blixten uppåt och använd ett bounce card eller liknande som studsar blixten framåt.

Att fota utan blixt tror jag inte kommer ge något vidare resultat på en nattklubb, i alla fall inte om du vill lyfta fram personer i dina bilder.

Läs mer här:

http://www.99.se/digitalfoto/232622-vimmelfotografering-tips-tricks.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar