Annons

Mingelfotografer, hur jobbar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det direktivet jag fick av killen som äger klubben jag jobbar för var "knäpp på ALLT!!"
Om han inte fick minst 100 bilder på en kväll vart han lite besviken.

Men man får göra sitt bästa, kunden har ju alltid rätt.

Sidan jag jobbar för heter www.kharmalounge.se
vilka jobbar ni för så kan man kolla in era bilder.
 
Grillo skrev:
Ahh, nattstad.se ägs av Glife AB eller hur?
Jag jobbar även för www.nightlife.se som om jag inte missminner mig också ägs av Glife AB...

skickar min fakturor till Trend Nöje AB så det låter lite otroligt...
och om det hade varit samma ägare borde de ha slagit ihop 2 så konkurrerande sidor för ett bra tag sen enligt mig...
 
å fan. Då förstår jag mig inte på det där men det är ju inte riktigt mitt bord så det är väl ngt jag inte inser.
 
Är jag den enda som fotar vimmelbilder för att det är kul och inte tar betalt för det utan kör på själv utan någon stor organisation i ryggen?

Tycker grejen med att fota och ha kul försvinner lite om man har en massa krav på sig som att ta namn å sånt på de man fotar.

Jag erbjuder istället mina besökare en sida UTAN reklam och skit, bara party! =)
 
jofawe skrev:
Är jag den enda som fotar vimmelbilder för att det är kul och inte tar betalt för det utan kör på själv utan någon stor organisation i ryggen?

som det står en bit ovanför plåtar jag även för meranoje.se, som är precis en sån sida. Gillar den, och kan även lägga upp alla möjliga reportage jag vill göra. Vimmel är inte vidare varierande...
 
Goro skrev:
som det står en bit ovanför plåtar jag även för meranoje.se, som är precis en sån sida. Gillar den, och kan även lägga upp alla möjliga reportage jag vill göra. Vimmel är inte vidare varierande...


Tack, äntligen en som insett samma sak som jag..
 
Det beror på vad dom vill ha, när jag jobbade åt nightlife/gt så var det 10st/ställe hand-redigerade bilder i fullöplösning med namn som gällde.

För nattstad ca 30-40st/ställe alltså mera kvantitet än annat.

För aveny så försöker jag ligga runt 15-20/ställe, och satsar stenhårt på kvalitet.

Jag tycker att det är lättare att få bra bilder när det är lite folk ute, eller iaf inte så många att man börjar få ångest och har problem att röra sig.

Kör med eos 350d, 20-35L och nikon sb28, plåtar numera i raw för att det underlättar mitt arbetsflöde.
 
För mig varierar det. Nightlife.se vill ha mellan 25 och 30 bilder per klubb. Medan kharmalounge.se vill ha så många som möjligt, vilket kan landa var som helst mellan 40 och 120.
 
har jag kul och det är mycket folk hamnar jag på runt 50-60 bilder och dalande beroende på tidigare nämnda variabler..

Men det är skönt att inte ha någon press på sig, eller jo, man har ju pressen att bilderna ska ligga uppe dagen efter (brukar sitta på natten å redigera å slänga upp dem)
 
Nu blev jag nyfiken, varför fotar du i RAW?
I vanliga fall handlar det ju om att slänga upp bilderna på webben ett par timmar senare efter plåtning, och då antagligen i format som inte överstiger 1000 pixlar. Att fota RAW, ett par hundra bilder per kväll, framkalla och för att inte tala om den space de tar upp är ju ett par nackdelar attt nämna. För att det ska vara värt borde det ju då finnas en del fördelar men jag ser inga tillräckligt bra.
 
Jag fotar i raw.
Kanske har att göra med att jag är ganska ny (kört ett halvår eller nåt) o det är mkt nära o kära som spanar in bilderna. Jag blir glad när folk uppskattar skiten o tycker det väger upp nackdelarna. Kanske mest snack, huvudsaken är att jag kan stå för de bilderna jag lägger upp.
Speciellt när de pumpar ut rök o annan skit så kommer raw till hands.
 
Jag plåtar främst med raw för att hudtonerna blir så mycket skönare. Kanske vet jag inte hur man hanterar jpg, men det är så jag upplevt det i alla fall.
 
Jag plåtar i raw för att det går snabbare och är bättre.

Plåtar jag två klubbar så tar jag kanske 70 bilder totalt, kör dom igenom lightroom och exporterar. Det tar kanske 10min och då tar urvalet den mesta tiden.
 
Jag fotar också i raw, tycker att det ger ett bättre arbetsflöde. Och det går snabbare att göra dom ändringar jag gör, om man jämför med PS...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.