Några nyttiga tips...
Angående omnibounce:
Många är det som tycker att denna plastbit måste sitta på vid mingelfoto, typ ett must-have när man är och springer runt där ute. Jag har fotat mingel varje helg i ett halvår nu, och kan konstatera att:
Omnibounce är en så gott som värdelös plastbit som inte gör någon som helst nytta för dig på uteställen, tro mig. Den drar ut dina blixt-batterier väldigt effektivt och ser bara löjlig ut på kameran. Tvärt emot vad många säger så mjukar den EJ upp ljuset på uteställen, och jag har testat på ett antal olika. Kör antingen blixten rakt på eller studsa den i väggar eller snett bakåt i tak, förutsatt att det inte är för högt till tak, detta är ett effektivt sätt att eliminera fula skuggor på folk, tjejerna kommer uppskatta detta särskilt mycket! Du kommer säkert se en del "fotografer" som har sin blixt rakt upp med omnibounce på, springandes utanför lokalen under bar himmel och fota folk. Vad vitsen med det är är för mig en gåta...
Bländare/slutare:
Beror på vilken effekt du vill ha i dina bilder. Min preferens är att ta in ljuset i lokalen rätt mycket, då måste jag ha bländare 5,6 eller 4 ibland, annars blir lokalen kolsvart och kontrasten mellan folk och bakgrund för hög. Se bara till att ha folk ståendes jämte varandra och inte efter varandra, då skärpedjupet begränsar fokus, alla vill ju se skarpa och snygga ut!
ISO 400-800 brukar funka fint, det beror på hur ljus lokalen är. Prova slutare mellan 1/8 och 1/2 sekund, du kommer märka vilken effekt det ger.
Ha kameran på manuellt läge (M), ISO 400, bländare 5,6 och slutare 1/4. Variera sedan dessa lite hur du känner att det behövs.
Blixtinställningar:
Kör blixten på TTL II-mätning (normalt läge), kör EJ manuellt då är det dömt att misslyckas, alla bilder blir felexponerade. Testa ställa ner styrkan på blixten om du märker att den slår för hårt, det behövs ibland.
Ha blixtsynk på första ridån (normalt). Synk på andra ridån är helt onödigt för mingelbilder! Du ska fota mingel, inte strålkastarspår på bilar eller luciatåg. Första eller andra ridån gör ingen som helst skillnad när du har slutartider på bråkdelar av en sekund, och ljuset kommer registreras på sensorn på nästan exakt samma sätt.
Lite andra tips:
Fråga folk om de vill bli fotade innan du fotar, du blir mer omtyckt som fotograf då. Drick helst inte och låt INTE folk du inte känner att ta din kamera och fota, folk är fulla och kan tappa eller på annat sätt ta sönder din kamera, det är inte värt det. Lägg ner lite tid på att behandla dina bilder efteråt, de kommer att stå ut från den stora mängden mingelbilder där ute. Glöm inte att ha kul! Det är lite vitsen med det hela.
Hoppas det går bra för dig, lycka till!