Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingelbilder, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skall fota på en gala. Dels mingelbilder och dels bilder av specifika personer när dessa fått priser. Bilderna är tänkta till en webbtidning som galan producerar och som skall publiceras så fort som möjligt efter galan.

Gällande mingelbilderna: får jag fota vem som helst och sedan publicera dessa bilderna i webbtidningen?
Och gällande pristagarna undrar jag samma sak.

Mvh
Jonas
 
jonaskarlsson skrev:
Jag skall fota på en gala. Dels mingelbilder och dels bilder av specifika personer när dessa fått priser. Bilderna är tänkta till en webbtidning som galan producerar och som skall publiceras så fort som möjligt efter galan.

Gällande mingelbilderna: får jag fota vem som helst och sedan publicera dessa bilderna i webbtidningen?
Och gällande pristagarna undrar jag samma sak.

Mvh
Jonas

PUL gäller väl så jag tror inte att du får såvida du inte får en modellrelease av dem du fotar och tänkte publicera!. Men jag hoppas att jag har fel.

Lycka till!
 
Jag har inte 100% koll. Men om sidan har utgivningtstillstång/bevis så kan man glöma PUL.. tror jag... Googla lite på det...
 
ja precis. om webtidningen har en ansvarig utgivare så kan man publicera bilder på internet även om de inte följer PUL
 
Jag skulle tro att det är helt korrekt att du både får ta bilderna samt publicera dem på din webbsida - PUL gäller personuppgifter och vad jag förstår så har du inte tänkt publicera några sådana utan endast lägga ut bilderna som du som fotograf har tagit?

Vill du var helt på den säkra sidan så lägger du inte till några namn på personerna utom då eventuellt pristagarna som du kan fråga om det är ok att du lägger till namn till bilderna.

Sedan kan man alltid vara snäll och skriva på sidan att du kan plocka bort specifika bilder om det är så att personerna önskar detta men som sagt skulle jag inte tro att du gör något fel om du gör som du skriver.

Vad säger ni andra?
 
Rocksteady skrev:
ja precis. om webtidningen har en ansvarig utgivare så kan man publicera bilder på internet även om de inte följer PUL

Kan man inte böja det lite som man vill? Jag menar har jag en hemsida då är jag den ansvariga utgivaren eller det kanske ligger mer bakom! Hur som helst är det intressant att veta :)
 
fridhamre skrev:
Jag skulle tro att det är helt korrekt att du både får ta bilderna samt publicera dem på din webbsida - PUL gäller personuppgifter och vad jag förstår så har du inte tänkt publicera några sådana utan endast lägga ut bilderna som du som fotograf har tagit?

Vill du var helt på den säkra sidan så lägger du inte till några namn på personerna utom då eventuellt pristagarna som du kan fråga om det är ok att du lägger till namn till bilderna.

Sedan kan man alltid vara snäll och skriva på sidan att du kan plocka bort specifika bilder om det är så att personerna önskar detta men som sagt skulle jag inte tro att du gör något fel om du gör som du skriver.

Vad säger ni andra?

Som jag fattat det, du får inte lägga ut bilder med människor som är direkt "identifierbara" då bryter man mot PUL om man inte har tillstånd (modellrelease) Men jag är osäker så jag kan vara ute och cykla men kommer bevaka detta med största intresse!
 
...PUL har väl det "lilla" undantaget journalistiska och konstnärliga sammanhang som gör det hela så oerhört flummigt.
 
photonicdelousions skrev:
Kan man inte böja det lite som man vill? Jag menar har jag en hemsida då är jag den ansvariga utgivaren eller det kanske ligger mer bakom! Hur som helst är det intressant att veta :)

det finns tidigare trådar här någonstans där det stod. kan ha varit expertsvar från bildjuristen också. men det var så jag läste det iaf att om det var en tidning eller likande med ansvarig utgivare så får man publicera bilder utan att behöva medgivande från personen på bilden.
 
En resultatlista med bild, namn och uppnått resultat (eller att de fått pris för något) lär väl rimligen vara en personuppgift, men jag publicerar ofta sån information utan en tanke på PUL, jag tror inte på den lagen *s*.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.