Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre färgstyrka i webläsaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

illiaca

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är lite osäker på vart jag ska lägga den här tråden. Problemet är iaf att jag tagit några raw-bilder som jag vill ladda upp här på sidan. Jag lägger in dem i photoshop -> skalar ner dom från runt 3000px till 1024xX och sparar dom under 800kb så som fotosidan tillåter.

Bilden ser här fortfarande okej ut som sparad jpeg men när jag sedan lägger upp dom på hemsidan så tappar dom i färgstyrka, mjukhet och ser lite trötta ut tycker jag.

Någon som kan ha någon idé om vad jag gör fel?
Mvh.

Använder mig av srgb. Och bildern ser ut som orginalet som sparad jpeg. Har installerat google chrome som webbläsare då så kanske är det som ställer till det för jag kan verkligen inte förstå annars.

Någon som kan ha någon idé om vad jag gör fel?
Mvh.
Du gör inget fel. Men din skärm visar inte färger enligt sRGB-standarden, utan har ett snävare fåärgomfång. För de som ser dina bilder med en skärm med ett större omfång än aRGB kommer uppleva bilderna som mer mättade, för de som ser dem på en skärm som har ett mindre omfång än sRGB kommer att se dem som blekare. För sRGB är inte en lösning som gör att alla kommer se dina bilder på ett bra sätt, det är bara den minst dåliga lösningen på det problem som vi har med webbläsare som inte är färghanterade.

Stefan

ANNONS