Annons

Mina exporterade jpg bilder ser bedrövliga ut!!

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Bilderna ser perfekta ut i Photoshop men när jag exporterat dem till JPG så ser det inte alls bra ut, mättnaden och kontrasterna blir för starka och liknar inte alls min photoshop bild som har mer urtvättade färger och mindre kontraster. Vet att det blir en viss skillnad men ska den vara så stor?

Är det min kalibrerade skärm som ställer till det? Jag har en Mac och en Eizo skärm kalibrerad med Spyder. Jag är orolig att bilderna inte visas korrekt på andra skärmar och i utskrift. Gör jag något fel??

Mitt arbetsflöde:
  1. Fotar i RAW (Adobe RGB)
  2. RAW Konvertering i Lightroom (ProPhoto RGB)
  3. Retuschering i Photoshop (ProPhoto RGB)
  4. Export för webb och skärm: JPG (sRGB)
  5. Export för print: JPG (ProPhoto RGB)
 
Om du kollar med t.ex. mobiltelefon, vad ser rätt ut?

http://www.sons.se/bild1srgb.jpg ser jättebra ut på iPhone. Tvåskärmsbilden ser oxo naturlig och fin ut i det övre läget. Det nedre är väldigt grått.

Du kan inte ställa in sRGB läge på någon alternativ inställning? Alla vanliga dödliga är ju där, så kanske lika bra att kunna kolla utifrån det innan leveranser?
 
Hittade ett fel, jag hade missat att klicka i "embed color profile" när jag sparade för web. Det ser nu något bättre ut men jag tycker fortfarande inte det är okej. Orgainalbilden har mycket jämna och fina färger men i sRGB bilden så är det väldigt mycket rött i hudtonerna. Vad tycker ni?
http://www.sons.se/color_profile.jpg

Testade följande:
Ipaden: Bilden ser kanon ut, precis så som jag vill ha den. Jämna toner och skarp.
24" Eizo FlexScan skärm: Bilden blir för rosa och oskarp
Mac Book Pro: Ännu mer rosa och ser nästan lite utbränd ut.

Ingen som vet någon bra guide som tar upp det här ämnet?
 
Senast ändrad:
Vilken metod vid ändrad färgprofil

Bild 1:
Översta bilden är sRGB och den undre är en skärmdump från Photoshop (Som den ska se ut)
http://www.sons.se/bild2-screendump.jpg

Bild 2:
Sparad som sRGB (Orginalbilden)
http://www.sons.se/bild2srgb.jpg

Använd "perceptuell" vid konvertering av "vanliga" bilder.
Du använder väl inte "tilldela profil", då kan det bli knas.
Har du möjlighet att "softprofa" i sRGB, så ser du (om skärmen är OK) vad du "tappar" från pro foto- sRGB. Det blir som jag kallar det "grälligt", men folk är vana att se bilder så och gillar det.
Amatörlabb och bilder på webben ser ju sådana ut.
Att sända bilder till labb i Profoto profil, är det en bra idé, det är väl just ingen printer som klarar den profilen? Labbet gör troligen i så fall en konvertering till sin aktuella profil för att kunna printa.
 
När jag softproofade i sRGB så såg bilden exakt likadan ut, ingen skillnad. Däremot så ändrade jag lite inställningar i "Färg profilen" och då kom jag lite närmare det jag önskade men fortfarande inte perfekt. Se inställningar nedan.
colorprofile.png


Ska man egentligen behöva göra en massa justeringar för att få till bilden i sRGB? Hur jobbar ni?
 
Ska jag använda Adobe RGB i både Lightroom och Photoshop istället för ProPhoto? Varför jag använder ProPhoto är mest för att jag läste det i en bok av Scott Kelby, fotade man i Raw så skulle man köra ProPhoto.
 
Ska man egentligen behöva göra en massa justeringar för att få till bilden i sRGB? Hur jobbar ni?

Nej, det behöver du inte. Ställa in Perceptual i PS:s convert to profile fungerar inte, det blir Relative Colorimetric ändå. Säkerställ att din bildskärm är korrekt kalibrerad/profilerad.

Vilken webbläsare är det du tittar på bilderna genom? Använd Safari när du testar, så blir det rätt. Bädda in färgprofilen när du sparar bilden annars vet inte din webbläsare hur bilden ska visas.

Ipad och liknande är väl inte färghanterade? I så fall är det ju meningslöst att testa på dem. Det blir som det blir.

Jpeg-bilder är 8-bitar och du bör inte använda Prophoto RGB till 8-bitars filer. Vill du bevara all färginformation för utskrift, låt bilderna vara i 16-bit TIFF. Annars bättre med Adobe RGB.
 
Bilderna ser perfekta ut i Photoshop men när jag exporterat dem till JPG så ser det inte alls bra ut, mättnaden och kontrasterna blir för starka och liknar inte alls min photoshop bild som har mer urtvättade färger och mindre kontraster. Vet att det blir en viss skillnad men ska den vara så stor?

Är det min kalibrerade skärm som ställer till det? Jag har en Mac och en Eizo skärm kalibrerad med Spyder. Jag är orolig att bilderna inte visas korrekt på andra skärmar och i utskrift. Gör jag något fel??

Mitt arbetsflöde:
  1. Fotar i RAW (Adobe RGB)
  2. RAW Konvertering i Lightroom (ProPhoto RGB)
  3. Retuschering i Photoshop (ProPhoto RGB)
  4. Export för webb och skärm: JPG (sRGB)
  5. Export för print: JPG (ProPhoto RGB)

Snabbaste och säkraste lösningen: Kör sRGB rakt igenom.
 
Bilderna ser perfekta ut i Photoshop men när jag exporterat dem till JPG så ser det inte alls bra ut, mättnaden och kontrasterna blir för starka och liknar inte alls min photoshop bild som har mer urtvättade färger och mindre kontraster. Vet att det blir en viss skillnad men ska den vara så stor?

Är det min kalibrerade skärm som ställer till det? Jag har en Mac och en Eizo skärm kalibrerad med Spyder. Jag är orolig att bilderna inte visas korrekt på andra skärmar och i utskrift. Gör jag något fel??

Mitt arbetsflöde:
  1. Fotar i RAW (Adobe RGB)
  2. RAW Konvertering i Lightroom (ProPhoto RGB)
  3. Retuschering i Photoshop (ProPhoto RGB)
  4. Export för webb och skärm: JPG (sRGB)
  5. Export för print: JPG (ProPhoto RGB)

Nej, du gör inget fel. Problemet är att när du tar upp bilden i program som inte är färghanterade, som t ex de flesta webbläsare, tilldelas din skärmprofil till bilden. Om du har en bra skärm med ett stort färgomfång kommer färgerna bli mycket överdrivna. Lösningen är att kalibrera din skärm på två olika sätt, en för print där du utnyttjar hela färgomfånget som skärmen kan visa, en för sRGB där du stryper färgomfånget ner till det omfång som motsvarar sRGB.

Du skriver inte vilken Eizo-skärm du har, men om du använder ColorNavigator som kalibreringsprogram är det hur enkelt som helst att ha två profiler och växla mellan dessa inställningar.

Hu dina bilder visas på andra skärmar kan du inte göra så mycket åt. Du kommer se en stor variation hur bilderna visas om du ger dig ut på en resa och kollar på hur andra ser på dina bilder. Utskrifter kommer fungera alldeles utmärkt om du använder ett labb som läser din profil och sedan konverterar till sin utskriftsprofil.
Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.