Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min hjärna exploderar - RAW-bilder är "mjuka" från grunden?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena!

Såg nyligen en kurs om att förbättra skärpan i ens bilder i Photoshop och då nämndes det att bilder som sensorn registrerar är naturligt "mjuka" och därför läggs alltid en viss skärpa till i RAW-bilder innan man ens själv väljer att "skärpa" upp dem.

Stämmer det då att bilder som når bildsensorn är "mjuka" (vad beträffar skärpan) i grunden och sedan "skärps de till" i form av standard sharpen i Raw eller vid konvertering till JPEG-bilder?

Om detta stämmer så kanske det är det som förklarar varför jag har upplevt allt jag filmat i Raw på min BMPCC så "mjukt" fast jag har haft korrekt fokus i bländaröppning som haft optimal skärpa för mitt objektiv (Voigtländer 25/0.95).

Jag har aldrig tänkt tanken att (rörliga) bilder är "mjuka" i grunden och alltid måste få en viss sharpen innan de ser "normala" ut (som t.ex. när de konverterats till JPEG). Vad kan detta möjligen bero på rent fysiskt talat?

Tack för svar på förhand! :)

/ AplAy.
 
För att ta någonting som jag känner till, en Canonkamera till exempel.

Med 40D som har en lågupplöst skärm behöver man öka uppskärpningen i kameran för att se om man satte fokus eller ej. Detta gör att JPG-bilden man ser uppskärps. Det läggs även till i råfilen så att man med Digital Photo Professional får en automatisk uppskärpning när man jobbar med programmet. Det går att ställa ned med programmet. Med övriga programvaror får man inte det.
Canon har även upplättning av lågdager vid vissa bländartal som man inte kan påverka efteråt i en råkonverterare.
 
Raw

Filmar man i raw vill man väl ha filer med låg kontrast och färgmättnad och utan uppskärpning så att man sedan kan få filmen precis som man vill ha den. Det är liksom en stor del av vitsen att filma i raw om jag inte helt missuppfattat att det fungerar ungefär som vid stillbild. Att bilderna/filmrutorna blir lite mjuka beror på att det sitter ett filter på sensorn som suddar till det lite. Det sitter där för att förhindra moiré.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.