Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fotohemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

reevilo

Medlem
Hej
Vet inte riktigt om jag placerade det här rätt men.

Har iallafall gjort en hemsida där jag visar upp foton jag fotat osv. Jag ska uppdatera den regelbundet.

Jag skulle gärna vilja få lite kritik för att både hemsidan och jag ska kunna utvecklas.

MVH. Oliver Sundell

http://www.sundelloliver.webb.se

En variant är att du skalar ned bilderna du använder (t.ex. rubrikbilden och bilden på sergels torg) istället för att bara sätta storleken på bilderna med HTML. Som det nu är blir det väldigt segt att gå in på sidan och man börjar direkt fundera på att avbryta titten.

Det första du skall göra är att krympa bilderna du använder på sidan. Det finns ingen anledning att en loggo skall behöva vara över tre megabyte. Det samma gäller bilden på Plattan. Krymp alla bilder till den storlek de faktiskt visas på skärmen.

Utöver det undrar jag varför du använder frames? Jag ser inte att du vinner något på det, men förlorar användbarhet.

Jag tycker väl att sidan över lag ser bättre ut än vad jag kanske hade förväntat mig.

Men du bör som sagt göra följande:

- minska bildernas storlek till den du faktiskt skall ha på sidan istället för att göra det i koden
- ersätt frames med tables

Annars tycker jag det var en ganska trevlig sida.

Mvh

Peter

Hej Oliver

Första intrycket är att sidan laddar alldeles för långsamt. Trots att jag har en snabb bredbandsuppkoppling tar det flera sekunder att ladda den.

Det finns statistik som visar att många besökare lämnar tröga sidor innan dom laddat färdigt.

Problemet är de två bilderna. Dom är c:a 8Mb!! stora tillsammans. När dom visas i ungefärlig storlek 700 x 250 pixlar, så borde dom inte vara över 100 kb per styck. 40 gånger för mycket bilder att ladda.

En annan sak som stör mig är att när man hoovrar över knapparna, så blir texten i dom oläslig. Vitt på vitt. Man måste flytta cursorn för att kunna se vad man är på väg att klicka på.

Utseendet tycker jag är mycket bra. Ren och snygg sida. Föredömligt!

Spara om bildena i exakt det antal pixlar dom ska visas i, så blir dom mycket snyggare och texten i den övre bilden att se mycket bättre ut.

/Sven

PS
Jag har mest tittat på förstasidan hittills.

Hej igen

Jag såg just att bakgrundsbilden är 16Mb stor. Jag ändrar 40 gånger till 120 gånger!

/Sven

1. Du ska absolut inte klämma ihop bilderna sådär, det för jäklligt ut!

2. Du måste lära dig av med att använda endast versaler, det ser väldigt amatörmässigt ut.

3. Du måste lära dig stava till "Copyright".

4. Be någon titta till dina texter, de är litet onödigt talspråksmässiga (och internetjargong: ett ":)" ger inte ett bra intryck på webben.)

5. Webbsidan är jättetung, anpassa dina bilder!

Lycka till!

Per.

Oj vad mycket svar jag fick !

Jag tog åt mig av det ni sa och gjorde om och uppdaterade.
Ni får jätte järna komma med mer kritik, både positiv & negativ.

Tack så mycket alla som hjälper mig !

MVH. Oliver Sundell

men du har inte riktigt uppdaterat som de har upplyst dig om för fortfarande är sidan tungladdad så du måste skala ner bilderna o bakgrunden till rimliga proportioner, inte 16Mb utan 100kb

Ni får jätte järna komma med mer kritik, både positiv & negativ.
Fortfarande väldigt mycket versaler. Det är svårläst, speciellt i vissa av stilarna du valt (den i knapparna t ex).

Dessutom borde du ta bort texten "INGEN KOPIERING TILLÅTEN" eftersom det inte är sant. Så länge det bara är för privata ändamål får vem som helst kopiera dina bilder.

Hej, jag ska tänka på det ni sagt och förminska bilderna ännu mer.

Erland, jag har upphovsrätt till bilderna, ingen får kopiera bilderna utan upphovsmannens tillstånd. Alla fotografier jag fotar oavsett privat bruk är upphovsrättsskyddade enligt lag.

"2. Vilka rättigheter har fotografen till sina fotografiska verk?
Svar: Fotografen har en ensamrätt till sina fotografiska verk i samma stund som de har skapats. Ensamrätten innebär att det enbart är fotografen som har rätt att sprida, göra exemplar av, överföra eller på annat sätt göra fotografierna tillgängliga för allmänheten. Fotografen har även ensamrätt att ändra sitt fotografiska verk eller att överföra det till en annan konstart. Ensamrätten innebär att alla andra som vill använda ett fotografiskt verk måste ha tillstånd från fotografen.
Den ideella upphovsrätten innebär att fotografen alltid ska anges i samband med sitt fotografiska verk såvida det inte är praktiskt eller tekniskt omöjligt och att fotografen kan motsätta sig en kränkande ändring av fotografiet eller att fotografiet förekommer i ett kränkande sammanhang." - Från SFF (Svenska fotografersförbund)

MVH. Oliver Sundell

Erland, jag har upphovsrätt till bilderna, ingen får kopiera bilderna utan upphovsmannens tillstånd. Alla fotografier jag fotar oavsett privat bruk är upphovsrättsskyddade enligt lag.

Nja, gäller inte Lag 1960:729 §12? "Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar