Jocke1100
Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har funderat/bestämt mig att hoppa på trenden som många andra Svenssons redan gjort - systemkameror...
Jag är totalt nybörjare, och kan ytterst lite gällande systemkamerafotografering. Har endast hanterat kompaktkamera.
Kände att min "gamla", billiga FujiFilm Z10 börjar bli lite dålig, (antagligen vill jag bara inhandla en ny pryl, men kompaktkameran suger ändå, vilket den gjorde redan från början), och det kanske är dags att byta ut den.
Så:
Sony DSLR-A230 (18-55mm objektiv) - Har utgått... Kan eventuellt köpas på Elgiganten billigt.
Sony DSLR-A330 (18-55mm objektiv)
Det verkade som att Nikonen börjar att utgå ur sortimentet. Kanske är den föråldrad?
Frågor:
Slutligen:
Jag kanske är dum, och får facepalma mig själv, men... För att zooma på systemkameror, måste man rotera objektivet, eller kan man göra det med ett knapptryck på kamerahuset?
Tack på förhand!
/Jocke
Jag har funderat/bestämt mig att hoppa på trenden som många andra Svenssons redan gjort - systemkameror...
Jag är totalt nybörjare, och kan ytterst lite gällande systemkamerafotografering. Har endast hanterat kompaktkamera.
Kände att min "gamla", billiga FujiFilm Z10 börjar bli lite dålig, (antagligen vill jag bara inhandla en ny pryl, men kompaktkameran suger ändå, vilket den gjorde redan från början), och det kanske är dags att byta ut den.
Så:
Sony DSLR-A230 (18-55mm objektiv) - Har utgått... Kan eventuellt köpas på Elgiganten billigt.
Sony DSLR-A330 (18-55mm objektiv)
Det verkade som att Nikonen börjar att utgå ur sortimentet. Kanske är den föråldrad?
Frågor:
- Vilken kamera rekommenderas (utav dessa), som en bra nybörjarkamera, hyfsat "säker" för framtiden?
- Är detta "bra" kameror? Om inte, finns det andra modeller, inom liknande budget?
- Vad jag har förstått så räcker 18-55mm-objektiven till det mesta utav fotograferingen. Stämmer det?
- Är det ens värt att skaffa sig en systemkamera, om man som jag, fotar på resor och vid fester (min tanke var, att om man har en systemkamera med mera valmöjligheter och inställningsmöjligheter, så kanske man fotar och leker med kameran mera. I synnerhet tillsammans med t.ex. Photoshop)
- Har hört att Nikonen inte har Live View, altså att man kan se på displayen hur man fotar, utan att man "måste" kika i sökaren... Har någon utav ovanstående kameror LV? Är det bra?
- Är det värt att lägga pengarna på en kamera med optisk bildstabilisering?
Slutligen:
Jag kanske är dum, och får facepalma mig själv, men... För att zooma på systemkameror, måste man rotera objektivet, eller kan man göra det med ett knapptryck på kamerahuset?
Tack på förhand!
/Jocke