Lite långt kanske?
Jag bor i Lofoten men var på påskvistelse till min flickväns familj och vänner som bor i Vesterålen (öst om Lofoten, mot fastlandet).
Jag hade flera magiska fototurer. April är en magisk månad där så mycket händer, speciellt tänker jag på fåglelivet och ljuset.
Tänk er att sitta mellan två stenar,, huvudet sticker upp och där spanar man utifrån (tex en udde) på div fåglar. Gäss som sträcker, Storspovar, Snösparvar, Havsörnar, Strandskator, allehanda måsar etc etc mitt bland alla dessa 3,5miljarder år gamla fjällformationer!
Havet den ena kvällen var stilla, nästan som en spegel. Tidvattnet sögs ifrån mig och vadarfåglarna kunde starta det så ivriga födosöket mellan ebb och flod.
Att bara sitta och betrakta detta så verkligt och levande skådespel är ett privilegium.
Jag hade nog suttit där mellan ett par stenar ytterst på en udde ca en och en halv timme när jag i perreferin norrut (till vänster) såg att ngr kråkor uppförde sig lite stressat. Jag förstod att det nog det typiska som utspelar sig.. nämligen att de angriper en havsörn.
Men skillnaden nu var att de (i stället för att sätta sig ned) mera dök ivrigt som mot en falk.
Eftersom fågeln som väckte kråkornas uppmärksamhet satt skymd för mig så såg jag inte direkt vad det var för en filur.
Jag insåg samtidigt chansen att smyga mig i skydd mot det som hände.
Jag smög mig så hukad jag kunde längs stranden så att jag hamnade i linje med ett par små sjöbodar som låg en bit bort. Jag förstod att om jag bara kom fram till den främsta boden så kunde jag försiktigt kika fram vid sidan av väggen.
Jag hörde att kråkorna var kvar och visst fick jag också bilden utifrån planen jag hade lagt inför denna lilla avstickare.
Jag missade nog ett par lägen på spovarna och snösparvarna som fanns där jag satt längst ut på udden. Men jag fick ngt jag inte hade räknat med, nämligen en Duvhökshanne, smäcker och trimmad i kroppen. Det var en superfin upplevelse!
Hoppas att ngn av er orkade läsa allt..
MVH Niclas,
PS.
Önskar att jag kunde ha en av er med varje tur ut här denna årstid, magiskt är ordet, ds. (Kanske skall jag arrangera en resa hit för ett gäng...