Stripgås i Luleå hamn
Det hade gått ett "larm" om att det uppehöll sig 7 st stripgäss ute i Luleå hamn, i augusti förra sommaren. Jag hade redan sett stripgås någon gång tidigare, så jag släppte inte allt jag hade för händerna och åkte dit utan jag väntade till dagen efter (som det ofta blir för min del, är nog inte en genuin "kryssare" egentligen).
En mycket vanlig hamnmiljö väntade mig, mycket asfalt, stora båtar (isbrytarnas hemmahamn), baracker, gatuskyltar, och andra mindre trevliga saker att fota. Efter 5-10 minuters snurrande med bilen så hittade jag gässen precis invid vägen på en gräsmatta. De traskade sakta ner mot en asfalterad båtramp som leder ut i vattnet. Jag körde sakta ner bilen på rampen, och kunde parkera ca 5 m ifrån gässen. De verkade inte bry sig direkt, det var ju generellt mycket liv i området så att säga. Jag kunde fota en stund från bilen, och sen lirkade jag mig ut på andra sidan och kröp runt bilen och blev sittande helt öppet bara 5 m ifrån dem. Där kunde jag sitta och plåta dem under en dryg kvart.
De var stundtals nere vid vattnet, och jag noterade en gås som stod lite mer utsatt än de övriga. Så när vågen kom rullande misstänkte jag att det kunde bli lite liv och rörelse. Vågen slog in mot gåsen som snabbt började röra sig i skydd, men då hade jag redan tagit några bildserier.
Jag gillar bilden och känslan av rörelse som den ger mig, kanske också för att jag minns den stretande gåsen i vattnet. Det var ingen som helst fara för gåsen, men kul att se.
Så, en ganska bekväm fotosession alltså
Mvh Glenn
Större bild? Titta här i så fall:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/457926.htm?set=lp