Annons

Min/din drömkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Visst är det kul att drömma och önska sig den perfekta kameran som passar just för dig?

I stort sett alla kameror har något som är bra, men sällan pusslas egenskaperna samman till en och samma kamera. Därför vore det kul att höra vilka kameraegenskaper som passar just dig och varför. I önskemålen på denna tråd ska det finnas en begränsning: kombinationen ska vara möjlig att tillverka.

Min drömkamera i nuläget är:

Storlek- Inte större än till exempel en 6D

Sensor- Fullformat med mycket bra ISO-tal

Autofokus- Minst 5 känsliga sensorer placerade enligt tredjedelsregeln plus en i mitten (inte som nu där man koncentrerar allt till mitten)

Vridbar pekskärm a la 70D- Anledning: man kan fokusera och ta bilder via pekskärmen även om man har teleobjektiv med konvertrar där största bländare inte tillåter autofokus via sökare. Dessutom kan man flytta fokuspunkten på skärmen med fingret.

Auto-ISO- Man ska kunna använda exponeringskompensation vid auto-ISO

Film, WiFi, GPS och alla andra fördyrande egenskaper är jag glad om jag slipper.

HUR SER DIN DRÖMKAMERA UT?
 
En fullformat som är lika bekväm att hålla som en gammal Konica Minolta 7d.
Helst två format typ micro 4/3 för bränvidsförvrängningen samt ett läge för fullformat för landskap
 
Realistisk drömkamera:
FF, så många pixlar som möjligt
Formfaktor ungefär Fuji x-pro
Snorskarp, liten, lätt 35/2 (utbytbart)
15 bra fokuspunkter 5x3 jämt spridda
Snabb af, även med live view,
Tryckskärm för att välja af-punkt
Lång batteritid
Frikostigt med mjukvara i kameran
 
Nikon D750, fast med typ 150 AF-punkter som går ända ut i kanterna!
Detta är tyvärr inte tekniskt möjligt att åstadkomma med OVF/DSLR. Det går bara med spegellösa kameror och med Sonys SLT-kameror (när det har kommit ännu lite snabbare och lättare processorer).

Dvs din drömkamera uppfyller inte det enda villkor som trådskaparen ställde, tråkigt nog. Ledsen att behöva vara en "party spoiler".

Du får trösta dig med att inte heller jag själv har lätt att specificera en drömkamera som går att tillverka...
 
Detta är tyvärr inte tekniskt möjligt att åstadkomma med OVF/DSLR. Det går bara med spegellösa kameror och med Sonys SLT-kameror (när det har kommit ännu lite snabbare och lättare processorer).

Dvs din drömkamera uppfyller inte det enda villkor som trådskaparen ställde, tråkigt nog. Ledsen att behöva vara en "party spoiler".

Du får trösta dig med att inte heller jag själv har lätt att specificera en drömkamera som går att tillverka...

Det borde gå att tillverka en sådan kamera med reservation för att den antagligen kommer att bli dubbelt så stor som en D750.
 
Min drömkamera!

Minst 50mp

Af som 1DX eller motsvarande D4

Bort med allt som har med video att göra.

Bort med alla val om program, behövs bara M och AV

Toppdisplay kan minskas rejält mot vad som är brukligt idag, flytta den till vänstersidan om sökaren. Flytta
samtidigt de andra vred och knappar till höger sidan.

Utbytbar sökare ala Nikon F4, så att man kan växla mellan tex schaktsökare och vanlig sökare eller gör sökaren vinklingsbar.
Histogram i sökaren.

Bort med alla kontakter som sitter vid vänstersidan på kameran, har aldrig använd varken usb eller hdmi. Flytta kontakt för trådutlösare till avtrycket som på de gamla hederliga systemkamerorna. I stället för kontakterna så sätt in gråfilter som kan skjutas in framför sensorn. Förslagsvis 2-3 i olika styrkor.

8 bilder i sekunden med en buffert på minst 30 bilder i Raw

NFC och WIFI

Vädertätad!

Stryktålig som gamla Nikon F3

Sådär! Världens bästa kamera, enligt min mening. Borde inte vara så förbannat svårt att fixa eller hur. :)
 
En Nikon D610 med ett Nikon 16-35mm f/2.8

Samt att genom ett knapptryck så vipps, åker IR filtret bort så jag kan fotografera IR
likt dom IR modifierade kamerorna vid normala slutartider osv
alltså att kamereran har två lägen.

Det vore mumma!
 
Inte mitt enda önskemål, men:
ögonstyrd autofokus.
Det finns ju bra ögonstyrning i dag. Om det går att göra så litet, billigt och bra att det kan användas i kamerans sökare så vill jag ha det.

Faktum är att om Nikon i dag släppte en kamera som var exakt som min D800 förutom att den också hade ögonstyrd autofokus - alltså att den fokuserar där jag tittar - så skulle jag antagligen börja spara till den kameran.
 
Jag har två drömkameror:
1. En Nikon D4(s) som helt enkelt är kameran med avsågat batterigrepp som säljs separat till ett lägre pris. Ungefär som D700 var till D3, fast utan inbyggd blixt för hållbarhetens skull och 100% sökarteckning. D750 passar inte in då den har en amatörslutare (från D610) och klenare konstruktion.

2. En spegellös med stor fin sökare, som t ex Oly EM-1 eller Samsung NX1 med bra tillgång till adapters (som t ex finns till Sony E) med bildstab i huset (som Sony A7/ Oly) med AF genom att flytta sensorn och inbyggd korrektion av CA oavsett objektiv (som Nikon) där metadata används i råfiler för automatisk korrektion i tredjepartskonverterare som t ex LR. Storleken är inte så viktig. Huvudsakliga syftet är inte en liten kamera utan full funktionalitet med billigare äldre objektiv.
 
Inte mitt enda önskemål, men:
ögonstyrd autofokus.
Det finns ju bra ögonstyrning i dag. Om det går att göra så litet, billigt och bra att det kan användas i kamerans sökare så vill jag ha det.

Faktum är att om Nikon i dag släppte en kamera som var exakt som min D800 förutom att den också hade ögonstyrd autofokus - alltså att den fokuserar där jag tittar - så skulle jag antagligen börja spara till den kameran.

Det borde gå kan man tycka då Canon hade det redan 1992 (EOS-5).
 
Vissa som använt denna ögonstyrda AF verkar ha varit nöjda, och velat se den även i efterföljande modeller. Problemet verkar ha varit att för väldigt många fungerade det inte alls pålitligt. Det kan ha berott både på att många inte lyckades kalibrera kalibrera systemet ordentligt, och/eller att den tidens elektronik inte var tillfyllest för ändamålet. Det blev tydligen mycket extraarbete för fotohandlare och serviceställen, dvs förmodligen sitter fortfarande en rejäl del av avskräckningseffekten kvar hos Canon (och andra). Men omöjligt är det ju inte att detta koncept kan komma tillbaka från nåt håll framöver.

Ett tekniskt problem ligger säkerligen i svårigheten att avgöra blickriktningen med tilläcklig noggrannhet. På den tiden lyckades systemet (ibland) avgöra vilken av fem olika punkter ögat var riktat mot. Idag är kraven MYCKET högre, det finns ju dedicerade PDAF-system med 60-80 AF-punkter på DSLR och SLT-kameror, och på vissa spegellösa runt 200 st PDAF On-chip punkter.
.
 
Visst skulle det vara högre krav på funktion i dag. Å andra sidan har svenska Tobii Technology mycket välfungerande ögonstyrning med hög precision.
Frågan - förutom ekonomin - är väl om det går att miniatyrisera till den grad att det går in i en kamera. Det kan jag inte tillräckligt mycket om tekniken för att bedöma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.