Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min/din drömkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
  • Min drömkamera ska vara en liten tjockkamera med 35mm sensor och E-fattning för sony
  • Givetvis en bra adapter till A-fattning
  • EVF med bra kontrast och skärpa
  • Den ska ha helt elektronisk slutare med snabb blixtsynk på 1/1000s + inbyggd blixt
  • 5-axlig stabilisering i huset
  • Fullt fjärrstyrbar med sökarbild i mobilen (alla knappar representerade)
  • Ställbar fokusgaffling för längre skärpedjup med bibehållen bakgrundsoskärpa
  • Steglös, och under exponeringen varierande, bländare för perfekt bokeh med alla objektiv (mums!)
  • Tiltbar sensor för äkta tilteffekt med alla objektiv (Manuell eller med kontrast-AF på två valbara punkter)
  • RAW-konvertering i kameran
  • Snabb AF och snabb seriebildstagning
  • Vikbar skärm
  • Film
Jag har väntat länge nu...

Min drömkamera ska vara en liten tjockkamera med 35mm sensor och E-fattning för sony
En sån kamera tror jag inte går att göra. Det får inte plats en spegel (vilket du vill ha, antar jag, eftersom du skriver "tjockkamera") för småbild inom registeravståndet för E-fattning.

En sån kamera tror jag inte går att göra. Det får inte plats en spegel (vilket du vill ha, antar jag, eftersom du skriver "tjockkamera") för småbild inom registeravståndet för E-fattning.

Utan spegel blir det naturligtvis, tjockkamera bara för ergonomins skull. Spegeln får vara i adaptern till A, precis som det är nu. (om det nu verkligen behövs någon spegel i min drömkamera)

En riktig dröm skulle en en spegellös mellanformat, med riktigt 6x6 format. (Som Sony A7II i 6x6)
5-axlig stablilisering på sensorn
Full elektronisk slutare
200 Mpixel
Öppen firmware som gick att modifiera
Filma i 8K med möjlighet att plocka ut stillbilder i RAW i efterhand.
ISO som Sony A7s (>400000)
Universaldapter till de flesta småbild och mellanformatsobjektiv.

Sony RX2 med kurvad sensor och ett minimalt och svinskarpt 35mm f1.8, med en prislapp på max 15.000. Tack på förhand Sony :)

Eller bara en kompakt i storlek med Ricoh GR med aps-c sensor och ett 23mm 2.0 från vilken tillverkare som helst. Pris: Max 7000.

Kunde de sedan klämma in en EVF, hade det inte varit fel. Helst då något som inte behövde fällas upp eller mixtras med på annat sätt för att man skulle kunna se motivet.

Min drömkamera just i dag är en Sony A7II .... men med A-fattning så att jag kan använda mina gamla minolta af-objektiv med af utan adapter (och spegel). Jag vet att den skulle vara "tjockare" än A7 är i dag, men en sån kamera skulle få mig att slå till direkt.

Varför inte en A99, frågar vän av ordning?
Lockande, men inte tillräckligt. Skulle hellre gå till en A77II i dag. Storleken och avsaknad av spegel gör min drömkamera mer lockande.

Varför inte adapter då? Det finns ju finfina adaptrar för a-objektiv på e-kameror.
Jag har en la-ea2 och den fungerar utmärkt, men jag ser det mer som ett komplement. Det är perfekt att kunna slänga på ett a-objektiv på nex-6, men den växer rejält av det och ibland glappar det och djävlas. Alltså inget jag skulle vilja ha som grund i mitt system.

Jag tror drömkameran kommer nästa år. D900

(nedan är en önskelista, varav 4k och wifi är ett måste)

- Spegelsystem
- 50 megapixel
- 4k film
- wifi
- gps
- 8 bilder per sekund
- grymt bra ISO-egenskaper och dynamiskt omfång
- Vikbar skärm

Det är väldigt traditionella kameror som dröms om i den här tråden. Ungefär sådana kameror som redan finns, men med bättre prestanda på olika sätt, och finesser kombinerade från flera olika existerande kameramodeller.

Ingen annan jag som vill ha en okonventionell kamera baserad på hittills lite okända optiska rön?

Man måste ju för sig själv definiera vad man menar med drömkamera. En kamera som kommer att kunna förverkligas med framtida MÖJLIG teknik, eller en kamera som aldrig kommer att lämna drömmarnas värld?

"Lite okända optiska rön"?
Du menar så att man skulle kunna klämma in ett 8-1500/1:1,0 zoomobjektiv med vikt 15 g i ena glasögonskalmen?

Och med blixtsnabb tankestyrd AF och zoom, så att man direkt får just den bild man tänker på?

Ja, nåt sånt kanske. :)

Nä, jag syftar på det jag skrev i inlägg #37, men det kanske finns annat lite nytt att drömma om istället för bara "more of the same"?

Det skulle vara roligt att läsa en sådan här tråd som är 10-15 år gammal. Många av dagens funktioner skulle nog ses som helt omöjliga. Tex filma i 4K i ljuset från månen (Sony A7S), eller en 40MPix mobilkamera eller Lytrokameran.

"Omöjliga" funktioner är kul, mer av det.

Tankestyrd fokus och zoom ser jag inte som en omöjlighet om 15 år, kanske 25% chans att det finns då.

Det var inte alls längesen som live view var en omöjlighet på en DSLR pga dess grundläggande konstruktion :)

Hmm... Gamla hantverkarkunskaper är på väg att försvinna, duktiga yrkesmän som under generationer utvecklat sina kunskaper upplärda av sina fäder eller lika sinnade.

Vill vi inte fortsätta att själva skapa våra bilder genom kunskap om kameran och dess hantering, det finns dom som bara väljer kompositionen av motivet och justerar det mesta i Rawkonverterare och bildbehandling, men det samma gjordes i mörkrummet även förr. Kommer säkert bildprogram som klarar det mesta per automatik, DX0 har väl redan börjat. så vad vill vi göra framöver.

//Bengt.

Sony A550 kom väl 2009 någonting, den klarade 3 eller 4 bilder/sekund genom Live View, den fick dock aldrig någon större kredit för det. Att acceptera EVF har tagit tid. DPreview har en intressant genomgång av DSLR D7200, mycket beröm som den är väl värld. men en ny tid är på ingång, DPreview ser också hur en DSLR kan halka efter vad gäller följande AF vid filmning, D70 har sin lösning och A6000 har sin välfungerande lösning, en toppmodell från Nikon står inte längre ut som totalvinnare av vad en modern kamera skall kunna i dag, Den nu snart gamla A6000 näms åter igen som ett billigt och bra alternativ.

Man får väl själv läsa Dpreview test av D7200 och göra sin egen tolkning, kameran är utan tvekan mycket bra på många sätt, men denna gång fick den inte Gold Award som normalt är standard annars med dylika kameror.

Framtidens kameror kan nog mycket väl bli spegellösa över hela linjen, så vad man önskar av sin drömkamera kan nog ändra sig fortare än vad man kan tro.

//Bengt.

En kamera där det ingår barn, fru och hundpassningstjänst så att jag får mer tid till fotografering....

Hur kan du få mer tid om det ingår fru och barn? :-O

Missade bindestrecken efter fru och barn i stressen på jobbet.

För de som inte förstod: fru-, barn- och hundpassning var det jag menade. Ursäkta otydligheten som uppstod.

Trevlig nationaldag på er!

Korsiktigt (vad som är möjligt idag, och både tekniskt och ekonomiskt rimligt):

Spegellös med utseende som Fuji och Leica, med sensorteknik och bildstabilisering ifrån Sony A7II, och med mjukvara (inklusive användargränssnitt, menylogik, bildmotor för RAW/JPEG och alla funktioner/finesser) ifrån Canon/Nikon.

Långsiktigt i framtiden (säg 100-150 år):

Glasögon (men inte som Google glass, utan helt diskreta som normala) som är helt tankestyrd i användargränssnittet och som tar bilder i minst lika bra kvalitet som den bästa mellanformatare ifrån Phase One.

Vidare teknisk spec;

Behöver aldrig byta objektiv och kan zooma motsvarande emellan 1mm - 10 000 mm med minst motsvarande 1:0 i ljusstyrka. Ha inbyggd perspektivkontroll som arkitektlinser, och multifokus som Lytrokamera. Klara att fota perfekt i nästan totalt mörker (mindre än kvartsmånens ljus mitt på natten). Flera TB i inbyggd lagringskapacitet och direkt backup och uppkoppling via trådlös GB-uppkoppling via sattelit/bredband som täcker jorden globalt, minst en månads batteritid, och automatisk trådlös uppladdning via en laddsändare mitt i huset som kan vara 100 meter bort. Kan direkt styras av vänner via sociala media så att man kan ta bilder via varandras fotoglasögon (om och när man ger tillåtelse). Skall givetvis vara helt okrossbara/oförstörbara och inte heller kosta mer än motsvarande en 1000-lapp i dagens valuta.

Version 2; samma spec som glasögonen ovan, men direkt inbyggt i motsvarande en mjuk kontaktlins.

Men nu har ju Sony kommit ut med min drömkamera, A7r II. Den med Canons TS-gluggar skulle sitta fint för min del, och så kanske ett par från Zeiss, så skulle jag vara nöjd. Den är ju redan gjord, och den har precis det som jag vill ha. WiFi som inte är bara på låtsas, och möjlighet att fokusera över hela sökarytan. AF med alla EF-gluggar och adapter.

Hade varit kul om jag hade haft råd med en sån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar