MrKarisma
Aktiv medlem
AF med alla EF-gluggar och adapter.
Kommer det nån liknande adapter till Nikon-gluggar tro?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AF med alla EF-gluggar och adapter.
Har några betänkligheter, Har haft en D700 som är väldig bra på många sätt i några år och är väldig irriterad över att gummi luckan på sidan åker ut hela tiden. Och inte nog med det. Har varit tvungen att limma gummi delar runt kamera huset flera gånger.
Någon som vet om Nikon har förbättra sig på den fronten? Eller lider de nya kameror av samma problem?
Träffade nyligen en fotograf som jobbar på en hotell i Dominikanska Republiken och använder sin kamera dagligen. Ofta på stranden. Han berättade att även Nikon objektiven har problem med gummi son lossnar. Kanske för att han jobbar i så tuff miljö?
jag fotar mycket fåglar och vilda djur och canon 5d3 har aldrig svikit,den har allt jag önskar,helt fantastisk kamera enligt mig,ska man fjanta lite så kanske man kunna ha lite snabbare serietagning men jag lider inte av de på nåt sätt,fotar du fåglar och djur är den helt enkelt grym!Jag är modest i mina drömmar. Tycker min 5Dmk3 är nära drömmen. Ett steg bättre ISO-egenskaper och 10 bilder per sekund och jag är nöjd!
Jag har sett samma problem med en del andra kameror också, en del äldre, och i synnerhet när man använder dem i Karibien, där luftfuktigheten ofta är omkring nittiofem procent vid temperatur kring trettio grader. Det är inte bara kameror som drabbas. Min tres i Santiago de Cuba, som jag bara använder någon månad om året, måste jag slacka av strängarna på för att inte stallet ska lossna. Limmet mjuknar av den höga fuktigheten.
På kameraklädsel kryper fukten in i själva gummit och gör det mjukare. Så nej, det är inte bara Nikon, och det är nog tveksamt om det går att göra väldigt mycket bättre. Och det handlar nog till en del om att man håller i grejerna, så att även handsvetten kryper in - jag har sett detsamma på handtag till IKEA-knivar och det är pinsamt tydligt på handtagen på cykelstyret.
Och jag vet inte om det kan vara någon tröst, men klädsel av läder och konstläder har också lossnat, även från statusmärken som Leica.
En fotograf jag känner från Santiago de Cuba hade alltid en näsduk emellan när hon höll i kameran, eftersom hon tyckte att den annars blev kladdig. Och alldeles säkert kryper svetten in genom klädseln till limmet som håller den.
Me parece más un problema para profesionales que aficionados o gente que usan sus cámaras sólo para las vacaciones.
Det är därför jag ställde frågan om någon vet om nya Nikon kameror lider av samma problem.
Betalar man 30000 för en kamera förväntar an sig bättre.
En beredskapsväska minskar nog problemet. Allas vår drömkamera har förstås å andra sidan inga som helst problem med lossnande gummi. Annars vore det ju inte en drömkamera.En fotograf jag känner från Santiago de Cuba hade alltid en näsduk emellan när hon höll i kameran, eftersom hon tyckte att den annars blev kladdig. Och alldeles säkert kryper svetten in genom klädseln till limmet som håller den.
Då blir det inte många kameramodeller som kommer att kunna kvala in som drömkamera...--- Allas vår drömkamera har förstås å andra sidan inga som helst problem med lossnande gummi. Annars vore det ju inte en drömkamera.