ANNONS
Annons

Min dator har kraschat!? Pga Firefox 1.0!?

Produkter
(logga in för att koppla)

mohei

Aktiv medlem
Jag läste tråden om webbläsaren Firefox 1.0 igår och tänkte då att det var en bra ide´att testa den. Så jag installerade och idag ångrar jag mig djupt.
Nu startar nämligen inte min dator som den ska. Den hänger sig på första bilden som kommer upp, texten Fujitsu Computers Siemens. Trycker jag Ctrl+Alt+Del för att starta om stänger datorn av sig och sedan händer inget mer.
Jag har en P4 med WinXP.
Vad tusan gör jag nu??

Testa att starta i felsäkert läge. Det behöver ju inte vara FF som felar heller, kan lika gärna vara något annat som hänt.

Hur gör jag det?
Det enda som händer när jag trycker på startknappen på datorn är ju att den första bilden kommer upp, sedan händer inget mer.
Vet inte ens hur man gör när man startar i felsäkert läge ;-)

Det piper bara i datorn när jag trycker på F8 ;-)

Ahh, svenska! Toppen! Jag kan inget om dessa jä*** datorer och då dessutom felsöka på engelska blir ju inte lättare med alla dessa termer ;-)
En dator är bra när den funkar men bedrövlig när man ska leta fel ;-)

Kör just nu på min gamla kära P2 med Win98 och den har alltid funkat. ;-)

mohei skrev:
Det piper bara i datorn när jag trycker på F8 ;-)

Ahh, svenska! Toppen! Jag kan inget om dessa jä*** datorer och då dessutom felsöka på engelska blir ju inte lättare med alla dessa termer ;-)
En dator är bra när den funkar men bedrövlig när man ska leta fel ;-)

Kör just nu på min gamla kära P2 med Win98 och den har alltid funkat. ;-)

Nä det är inte alltid roligt när datorn strular.. för det mesta brukar det dock lösa sig efter lite funderande. Och se det positivt.. du lär dig lite på kuppen också! :)

Tyvärr verkar det inte funka med länkarna. Datorn hänger sig ju vid den absolut första bilden i uppstarten. Jag kommer inte åt någonting.
Trycker jag på F8 under den mycket korta uppstarten piper det bara i datorn. ;-)

Det är inte så att den hänger sig innan windows börjar starta.

Eller är det så sjukt gjort att F S märket visas medan datorn startar windows.

Är du säker att det är installationen som gjort det du har inet gjort nått annat också.

Prova alla F tangenterna om nån funkar, du kan hamna i bios.

Testa att trycka F8 vid andra tillfällen under start av datorn...
Eller, har du en startdiskett? Stoppa i så fall i den och följ anvisningarna.

Sedan - för att återställa:
Klicka på Start, peka på Alla program, peka på Tillbehör, peka på Systemverktyg och klicka på Systemåterställning. Systemåterställning startar.

Anledningen till att Windows börjar pipa när du trycker in F8 är att du gör det för tidigt. Vänta tills Windows har gått förbi setup-läget. Det brukar röra sig om någon eller några sekunder. Därefter trycker du på F8.

Jag tror inte att uppstarten kommer förbi det läget. När jag trycker på startknappen tänds skärmen och första bilden syns, den med texten Fujitsu Computers Siemens och en liten rektangel med Intel inside Pentium P4.
Sedan händer absolut inget mer. Trycker jag på F8 så piper det.

Bli inte arg på mig nu, men du har väl kollat så att alla sladdar sitter i som de ska?

Hör du om hårddisken varvar upp? Hör du fläktljud från processorfläkten?

Jag är ledsen att säga att jag inte tror att FF skapat problemet. Verkar som om din dator hänger sig under uppstarten och den sk POST:en, dvs när datorn kollar igenom sin hårdvara.

Har datorn flyttats nyligen och kanske fått sig en hård törn? Eller har någon varit inne i datorn och meckat?

Tjohoo!
Jag har löst problemet tror jag. Jag drog ur nätsladden och satte i den igen när datorn var igång och då blev det fart på eländet ;-)
Nu är skrivbordsbilden framme ialla fall.
Firefox 1.0 ska avinstalleras och defrag köras.

Tack för all hjälp även om råden kanske inte behövdes denna gång!
Återkommer om det inte var så enkel lösning, strömavbrott, som jag trodde ;-)

För att svara på de 2 tidigare inläggen ;-)
Alla sladdar var i. Lite kan jag. Har ju gått på KTH ;-)
Ingen har rört min dator. Det enda jag har gjort är att installera Firefox 1.0. Jag körde defrag i förrgår. Jag gör så lite då och då eftersom jag scannar in bilder och sparar i TIFF = stoora filer ;-)

Liknande problem ...

... har jag. Jag installerade/pluggade in en Hi-speed USB kortläsare jag köpt på Teknikmagasinet i en Fujitsu PC. Fick precis samma felmod som du, datorn hängde sig direkt på när Fujitsi-Siemens reklamen poppar upp på skärmen, dvs innan Windows startar. Det gick inte att använda felsäkert läge eller nåt.

Då jag kom på att det kunde vara kortläsaren som initierade felet drog jag ur kabel till kortläsaren och startade upp igen. Det funkade, och kortläsaren fungerade när den blev ipluggad en redan uppstartad maskin.

Tyvärr har jag fortfarande problemet med att behöva ta ur kortläsarkabeln innan maskinen startas för att sedan sätta i den igen...mycket irriterande.

Har sökt hjälp både hos Fujitsu Siemens och hos Teknikmagasinet, båda refererar till varann... så jag står fortfarande med problemet ;-((

Någon med bra ideer? Har försökt Bios ändring, det funkerade inte.

Mvh
Tor

Nu funkar det med P4:an ;-)
Fick bara starta om datorn för att få igång internet.
En sak har jag lärt mig, jag tänker inte köpa en digitalkamera. Det är ju en dator och så mycket kan gå fel. Min Pentax har funkat i 30 år och den plåtar jag vidare med. ;-)

Fast gör inget förhastat, som att avinstallera Firefox t ex. Om felet avhjälptes med att ta ur och sätta i nätsladden är det hårdvaruproblem du haft(/har?).

Och du, att glömma kolla sladdarna har varken med intelligens eller utbildningsnivå att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar